Jump to content

Ny Quick baugpropell fungerer ikke


El lobo

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en ny Quick baugpropell, komplett pakke.

Står på arbeidsbenken hjemme i verkstedet, ferdig klargjort med med kabler/ledning, brytere, sikringer og to stk batterier, separert for el-motor og joystick.

Har fulgt start prosedyren i henhold til instruksjonen. Har sjekket om det går strør gjennom ledningene, og dette ser greit ut. Batteri til motor er 12V/180Ah, og til joystick 12V/80 Ah.  Kablene til motoren er startkabler med påmontert kabelsko. Tror tverrsnittet kan være omkring 35mm.

Joystick er kobler til motor etter anvisningen.

 

Får liv i joystick, som fungere både til STB og BB, nen ingen liv i el-motoren. joysticken slukner da og etter en hkrt stund.

Kablene til motoren er koblet:  rød kabel+ til merket +, som er gravert på motoren.  - Er boblet til polen hvor det var påheng en svart lapp med et minustegn på.

Men absolutt ingen reaksjon fra el-motoren.

Håper noen kan gi meg et løsnings forslag.  På forhånd takk !

Link to post
Share on other sites

Legg ut koplingsskjemaet så skal du få anvisning til hvor du skal måle for å finne ut av dette.

 

Feilen ligger vel et eller annet sted i kontrollkretsen, husk å ikke kjør denne motoren uten motstand mer enn brøkdelen av et sekund, den vil overruse om den kjøres ubelastet i fri luft.

Link to post
Share on other sites

Har i dag lånt startkabler fra Detroiten, tversnitt 50mm. Kommer like mye strøm ut av kablene som   målt på batteriet: 12,8 V.  Fra ledningene til joystick kommer det og like mye ut som målt på batteriet til denne: 13,05 V.

Vedrørende spørsmålet om minus fra batteriene er sammenkoblet er svaret, nei ikke direkte. Men ser ut som det er en sammenkobling på selve El-motoren. Dit hvor minus kablen er tilkoblet går det en tynn gul ledning videre til systemet på El-motoren.

Fortsatt ingen reaksjon fra motoren !

trusteren er en Quick 125-40 2,2 Kw, 3 Hk. 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du blander strøm (A) og spenning (V). Sett spenning rett på motoren og se om den går rundt. Ikke mer innkoblingstid enn 0,5 sek. 

 

Personlig kunne det ikke ramlet meg inn i måneskinn å fikle med slikt før motoren var montert på båten og båten er i sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Er obs på at en ikke bør kjøre trusteren uten motstand. En skulle mene at fabrikken har gjort en test etter at alt har blitt samlet. Hensikten min med arbeidsbenken er å i det minste se om en har fått koblet alt riktig. Kjekt å ha alt klart før en bore hull i båten.

 

Jakob T. Nevnte at det skal en ekstra pluss ledning til joystick. Hvor skal den i så fall kobles ?  Regnet med at den 6 m lange ferdiglaget ledningen som fulgte med er alt som trenges.   

Link to post
Share on other sites

El lobo skrev 16 minutter siden:

Takk Hulda !

Nei tror da ikke jeg blander strøm og spenning.

Kablene er kobler rett på motoren, men blir jo styrt av signal fra joystick.

Nytter ikke og bare koble til kablene å skru på strømmen !

Du skriver at du måler strøm til 12,8 V. 

 

Uansett, får du motorreléet til å koble inn, så er vel det god nok indikator på at elektromotoren vil snurre. Jeg har montert en del slikt oppgjennom. Og så langt har det nesten alltid fungert. Det eneste jeg kan huske å ha vært borti de siste 40 årene var et knappepanel fra Sleipner som hadde feil.

Link to post
Share on other sites

Husky dan 85. Hvor finner du den merknad på koblings skjemaet for Quick 125-40, at minuspolen  fra de to batteriene skal være sammenkoblet ?

Ja da kan en jo like bruke bra bruke et batteri for testing !

Link to post
Share on other sites

BINGO.  Da er systemet oppe å kjøre !

Det var som det ble nevnt, at det må være felles minus på batteriene.

Takker alle som har engasjert seg, ikke minst  Ingper og husky dane 85.

En lære så lenge en lever, eller omvendt !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...