Jump to content

Kan en rengjøre luftfilter effektivt eller bytte til sportluftfilter?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

Fikk litt hakeslipp da jeg satt å skulle bestille servicedeler når jeg så prisen på luftfilter til mine 2 Yamaha ME420STI. De kommer på ca 4.500 - 5.000kr for be. gge.

Finnes det en effektiv måte å rengjøre disse luftfiltrene på?

Ett annet alternativ kan jo være å sette på slike sportluftfilter. Men jeg aner jo ikke hva som er kravene for luftstrøm som skal gå igjennom luftfiltrene. Ser rolig for meg at motorene suger mye luft når jeg ligger fra 2.600-3.600 o/min. Så tips til sportluftfilter som takler store luftmengder mottas med takk.

 

Mvh, Roger

Link to post
Share on other sites

Tror dette i bunn og grunn er en motor som blir brukt av Toyota bil. Du kan jo sjekke om  bilfilter passer. Ellers blir det ikke mye skitt i et båtfilter. Hovedsaken er vel lyddemping. På 23 år og 1300 timer, er jeg vel på luftfilter nr. 2 på Hulda. Ellers er rengjøring av engangsfiltre ikke særlig effektivt, selv om trykkluft fra innsiden og ut sikkert vil forlenge levetiden. Om filtrene ikke har dratt inn for mye oljedamp.

Link to post
Share on other sites

rundgren skrev for 5 timer siden:

Er det et luftfilter som dette så er jo prisen helt vill i forhold til bil: https://www.autodoc.co.no/blue-print/2896124

Ja det er det, det ser slik ut det jeg trenger x2: https://www.bottomlinemarine.com/prod_cat/P_yamaha-hydradrive--me420sti--me370sti--air-filter--6ta1441000_9551.shtml

Så kommer frakt, toll osv

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Joa, men man må være litt kreativ.

Sant nok, men de er helt forskjellige. Det hvite er det jeg trenger. Det skal festes på 3steder.  Det andre er til Toyota som sitter i en egen holder,

 

6TA-14410-00__________wi850he650moletterboxbgwhite.jpg

960x960_3_0_30_f026400344ph07whco0000.jpg

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 5 timer siden:

Takk for det Faxen. Utfordringen er om de ikke klarer å levere den luftmengden som kreves. Jeg har sett sportfilter som både har blitt vridd som en klut og som har blitt klemt flate fordi de ikke klarer å levere luftmengden.

Link to post
Share on other sites

Min motor (FNM 225 hk) kom med sportsluftfilter originalt. Bare å ta med hjem en gang i året og blåse rent.

Burde ikke være noe problem å finne et som er stort nok.

 

Hulda skrev for 10 timer siden:

Ellers blir det ikke mye skitt i et båtfilter.

Stemmers sikkert for de fleste, men ikke for meg. Motorommet er direkte under cabinen som har kjøkken og spiseplass. Luftinntaket sitter rett under motorromsluken og virker som en støvsuger. Jeg har lagt ekstra tetninger rundt lukespaltene, men årlig filterrens er å anbefale . . .  Før jeg ble klar over problemet gikk filteret tett under veis en gang. Filteret holdt, men en silikonslange fra intercooleren ble sugd flat. Da var det å rusle hjem på tomgang . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

Jo, jo, men det er ikke vanlig å bruke motoren som kjøkkenvifte :-)

 

Om man skal finne rimelig erstatning, må man gjerne 'tenke utenfor boksen, som det heter på klisjespråket. 

Egentlig en god ide for de som har bysse inne i båten

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært kreativ som @Hulda foreslo. Har lagt filtrene i både syreblanding osv. Det resulterte i at bla lakken på filtrene løsnet. Men kom ut mye gørr etter hver behandling. Så til slutt, etter å ha skylt dem med mye vann - så kastet jeg sammen noe slik at jeg kunne bruke trykkluft. Etter det, var planen å ta dem i stekeovnen. Men da protesterte konemor høylytt. Så de får en tur i komfyren når anledningen byr seg.

Det jeg er litt redd for, er om filtermassen blir porøs og blir slukt inn i turboen. Men skal teste litt når de er tørre.

 

Om ikke dette fungerer, så vil jeg bruke @Furu sin metode. Jeg tror jeg skal klare å smelte limet (eller hva det nå er) med gassapparatet. Ta av toppen og kjøpe noe filterduk. Lodde på toppen igjen og tut og kjør. (håper jeg)

 

Legger ved litt bilder. 

Untitled.jpg

Uned.jpg

3.jpg

5.jpg

Link to post
Share on other sites

Trenger jo ikke gjøre det så vanskelig, mål stussen og så er det bare å google. En haug med filter som kan passe til en brøkdel av org. prisen.

Det papirfilteret er kanskje ikke så glad i å bli så  oppbløtt som du har gjort nå, men det vil jo vise seg ;) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...