Jump to content

Hvilken dimensjonering på luftinntak motorkasse? 300 hk Fiat Iveco 8061.


Marqies

Recommended Posts

Skal montere nye slanger til luft inn i motor kassen, holder det med 90 mm. det er 4 slanger på hver side, ca. 1 m lange, skal komme fra innvendig i rekke ca. 15 cm over dekk. Det har tidligere vert spiro rør 100mm i hver ende med en trekkspill lignende myk slange inn til motor kassen. Rør opprustet og slange hullet og deformert. Vurdere en fleksibel slange av alu eller helst plast.

Link to post
Share on other sites

Hva som holder skal jeg ikke mene så mye om.

Ser at Nordisk Båtstandard skriver at det skal være iht fabrikantens krav,

men minimum 7cm2 pr kW.

De 8 ø100 rørene du har i dag er vel en god del under dette kravet så å gå ned blir vel feil.

Men bruker du bare en del av effekten så reduseres vel luftbehovet tilsvarende.

Kanskje en ide å planlegge for vifte(r) før slanger/rør kjøpes.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker, fant denne i går. 8 x 10cm rør finner jeg ut er ca. 628 cm2 ( formel areal er vel pi x r x r )her  x 8. Selv med 9 cm skulle det jo holde, 300 hk er vel ca. 220 kw. Etter denne blir behovet ( 1,90cm2 x 220 kw)  418 cm2, mulig jeg misforstår dette.

 

 

Fant denne anbefalingen fra Volvo.

 

"Noen grunnregler

En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige.

Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm:

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW

Ventilasjon av motorrom:

Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW"

Link to post
Share on other sites

Har du en trang motorkasse så kan det jo være en ide og tenke på at innsugsluften blir varm og dermed reduseres effekten på motoren.
Vet jo ikke hvor viktig effekt er for deg men om du fører kald luft, i isolert rør, med fornuftig diameter, direkte til turbo, vil du øke effekten, du reduserer forbruk og vil i de fleste tilfeller ha renere eksos.

Men du må selvfølgelig fortsatt ha god lufting av motorrommet, men du er ikke nødt til å fore motoren med den kraftig oppvarmede lufta :thumbsup:
 

Link to post
Share on other sites

Marqies skrev On 2.4.2024 at 8.35:

Litt usikker, fant denne i går. 8 x 10cm rør finner jeg ut er ca. 628 cm2 ( formel areal er vel pi x r x r )her  x 8. Selv med 9 cm skulle det jo holde, 300 hk er vel ca. 220 kw. Etter denne blir behovet ( 1,90cm2 x 220 kw)  418 cm2, mulig jeg misforstår dette.

Dette ser helt riktig ut for meg.
Dersom du tar roten av 418 så finner du at et kvadrat med sideflater på ca 21cm gir det arealet. Eller 2 stk på 10x21cm, eller et rør som er ca Ø23 innvendig.
(fint om noen som kan matte sjekker dette)

Flowverdiene blir bedre i ett rør enn i mange små rør, rør er også gunstigere enn flate rektangler.

Link to post
Share on other sites

Gikk for 100 mm, 4 stk. hver side, ferdig på styrbord. Fant en annen innfo fra en del år siden, grei forklaring enkelt regnestykke. Min eksosslange er ca 12cm

Luftmengde motorrom: 

 

1. Var innom Yanmar verksted og de sa at "har du dobbelt så mye luft, som du har eksos, er det tilstrekkelig"
Altså: Jeg har eksosslange på 20cm i diameter, (A= PI x R x R) =314cm(sq)
Jeg har lufting på : 8 stk * 10cm => (PI x 5cm * 5cm) =628cm (sq) som er dobbelt så mye (Nøyaktig)

Fremste rør inne i rekka.jpg

Inn motorkasse.jpg

Inne i motorkasse.jpg

Skutside til motorrom.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...