Jump to content

Påhengsmotor til QuickSilver 300 alu, 4,5,6 eller 8hk


audunfr

Recommended Posts

Hei. Jeg har googlet meg grønn og lest uendelig her, men kommer ikke nærmere mål med ny motor til jolle. 
 

Kjøpt en QuickSilver 300 alu som jeg skal ha til seilbåten. Denne er oppblåsbar så jeg slipper å ha den bak båt hele tiden og motor skal derfor hyppig av og på. 
 

Men motor på denne er maks 15hk, men det er for tungt å løfte av og på. 4-6 virker fornuftig, men 8hk totalt er ca lik vekt som 6hk 4-takt. Bruksmønster vil typisk være fra båt inn til øy land ved anker. Og hvis ikke for langt til fastland til butikk/opplevelser om vi er i uthavn i nærhet. 
 

Jeg er rett over 100kg, kona 75. Vi har tre små på til sammen rundt 50kg(2år, 5år og 7 år). 
 

4-5 glem plan. 6hk antar jeg også er no-go. 8hk kanskje. 
 

Blir nok mest sannsynlig mest meg og 1-2unger så da er det mer sannsynlig. 
 

Jeg har litt vanske med å forsvare en 20-30 gammel 2 takt mot en nesten ny til noen tusen mer bare 6hk istedenfor 8hk. 
 

Hvis jeg ikke kommer i plan, hvilken gevinst vil en 6hk gi mot 4hk? Vekt er meget viktig, men opptil 30kg burde gå. 
 

Jeg trenger noe røde linjer å følge her. Jeg er ikke del av at 2-takt er hellig, det er kun aktuelt med f.eks 8hk om de to ekstra hestene mot 6hk 4-takt er så viktige. 
 

all hjelp og tips tas mot med takk. 
 

- Audun

Link to post
Share on other sites

Takk for det Bårdp. Greit å få bekreftet at 8hk er minimum og da starter vekt å spille en stor rolle. 

Synes dog det er utrolig vanskelig å kjøpe en 20-30 år gammel motor (8hk) til 7-9 tusen, når en får en ny Tohatsu 6hk for 11900kr. Men 40kg, som en 4 takt veier er for min kropp for tung. 

 

Om jeg hadde gått for en 6hk, vil det være noe stor forskjell gitt båtstørrelse og vekt ombord noe veldig forskjell på 4 og 6 hester? 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha litt fart på den er 8 Hk et minimum. Gamle 2t går stort sett uproblematisk det er enkle motorer. Men enig at 7-8 tusen er i meste laget. Den jeg har kjøpte jeg for to år siden og betalte Kr 4.500,- Den fusker lit på tomgang så forgasseren burde sikkert vært justert men har ikke brydd meg om det den jorde det den skulle kjørte fra A-Å. Jeg har den på en MTM 310 RIB. Men med tre voksen i båten 250 Kg ble den for liten. Klarte ikke å få båren opp i plan. Så da kjøpte jeg i fjord en gammel Johnson 10 GT trimmet til 15 Hk den går jo som et skudd. Men er veldig mye tyngre og løfte opp i moderfartøyet så her må je lage til noen form for løfteanordning.

Her er Anonsen jeg kjøpte Suzuki en fra. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=218912927

Om du vil kan du få overta den da jeg nå bruker Johnson motoren.

 

Dette er i alle fall min erfaring med motor til disse lettbåtene. 

Link to post
Share on other sites

Sett litt på motor daviter(nedløfter) @Maika, men siden jeg er ganske avhengig i å få ting lett av og på så tror jeg det styret med motor daviter tar bort litt glede. Da faller jeg nok heller mot en eldre 2t 8hk som veier ish samme som en 6hk 4t. Super vanskelig dette her for kona ønsker driftsikkerhet som en får gjennom ny motor kontra eldre, men jeg er litt i motsatt ende :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...