Jump to content

Trenger tips om kjøp av småbåt! max 80k


Elskerhavet

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Vi er en familie som nylig har flyttet til Lofoten og der har vi en del fine fjorder, hvor vi ønsker å dra på fisketurer, naturhavner for piknik men også kanskje bruke den til å kaste ut noen teiner nå og da, kanskje til og med sette på et juksehjul eller feste for autosett (?).
Det bør derfor ikke være av den typen som ikke kan takle litt fiskebod, men samtidig noe som kan være lunt og trivelig sted for familien hvor vi kan bruke bord og benker til trivelige måltid, og hvor barna kan sitte i ly for vinden. 

Om den til og med har plass til overnatting en helg er det flott. 
Men først og fremst småturer med småbarn. 


Budsjett maks 80 tusen. 
 

Har sett litt på Finn men blir rådvill av å se der. Mange ser bra ut men jeg vet ingenting om de og deres sjøegenskaper eller motorene de har.

 

Vi har heller ingen erfaring med å kjøre båt, så vi ønsker å starte med en mindre og letthåndterlig båt. 
 

Er det noen som har tips til noe som passer for det meste? 

Link to post
Share on other sites

her er du nok kanskje litt optimistisk hva som lar seg skaffe for 80 lapper - og som er egnet for nye båteriere. 
(gammelt og billig kan fort bli dyrt...) 

Men noe ala dette oppfyller vel endel av kravene :
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325444457






 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 3 timer siden:

her er du nok kanskje litt optimistisk hva som lar seg skaffe for 80 lapper - og som er egnet for nye båteriere. 
(gammelt og billig kan fort bli dyrt...) 

Men noe ala dette oppfyller vel endel av kravene :
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325444457






 

Takk :) Ja jeg er kanskje optimistisk. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg kan forvente i denne prisklassen. Den Hansvik ser jo ganske så romslig ut. 

Link to post
Share on other sites

Takk. Det er nok litt for langt ja!

 

Er det plass å sove i en slik Hansvik 18/combi for en familie med 2 småbarn? Jeg vet ikke mål på disse båtene og har aldri vært i en.. 
Det er ikke et krav, men overnattingsmuligheter hadde vært kjempefint. 
Ønsker ikke en snekke å bruke her oppe, og helst ikke noe med teakgulv eller tepper, da vi ønsker å fiske også. 

Link to post
Share on other sites

Snekke gir mye plass for pengene og er ideell for å venne seg til båtlivet. Noen av de er halvplanere og går fortere enn skrogfarten.

Hvis du skal ha innenbordsmotor, som de fleste har, er den det dyreste og viktigste. Den bør sjekkes grundig og bestemme en god del av prisen på båten.

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev On 31.3.2024 at 17.36:

Vi er en familie som nylig har flyttet til Lofoten

 

Javel.

Da tror jeg det kan være mer fornuftig å snakke med folk der (i Lofoten), så får du nok svar på det du lurer på, både når det gjelder båt og pris.

Link to post
Share on other sites

Å overnatte i en Hansvik 18 for et par med 2 barn ser jeg for meg blir rimelig kummerlig med tanke på søvn🙂 men det finnes snekker på rundt 25 fot som egner seg, men dette ønsker du ikke. Så da vet jeg sannelig ikke. Kanskje ta en runde rundt om i båthavner og titte på båter som ligger der. Plutselig får du øye på en båttype som passer. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev for 23 timer siden:

Ønsker ikke en snekke å bruke her oppe, og helst ikke noe med teakgulv eller tepper, da vi ønsker å fiske også. 

 

Fordelen med Columbien som det ble linket til, er at den har selvlensende akterdekk og tett kabin. Og at den tåler alt du måtte finne på å komme ut i av vær. Men det går ikke fort da, en marsjfart rundt 7-8 knop er hva du kan forvente. Jeg har hatt en slik i 18 år nå, så jeg vet hva den er god for.

 

Overnatting i en 18 fots Hansvik for fire blir veeldig trangt, da hadde jeg nok heller tatt med et telt. 

 

Ellers så ville jeg nok ha prioritert noe med selvlensende dekk, så du slipper å styre med kalesje. Og lett kan spyle båten ren for blod og gørr etter fiske. Og i Lofoten kan jo uværet komme brått på, så litt sjøegenskaper skader ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser ut som at jeg må justere budsjettet litt ja.. Har gått opp litt, og kan strekke meg til 120.000kr. 
Snekke har jeg ikke vurdert, mest pga jeg aldri har kjørt båt før og har hørt at de er mye verre å manøvrere om det er litt vind om man ikke har baugpropell. Det er trangt i småbåthavna her vi bor også…

 

Om jeg går litt opp på budsjettet ser jeg at Hansvik 21 combi og 600 combi kan være aktuelle. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev 18 minutter siden:

Snekke har jeg ikke vurdert, mest pga jeg aldri har kjørt båt før og har hørt at de er mye verre å manøvrere om det er litt vind om man ikke har baugpropell.

 

Det er bare tull! Ingenting er lettere å manøvrere i litt vind enn en snekke. Og baugpropell er det svært skjelden man egentlig har behov for i en slik båt. Jeg har i alle fall klart med fint med snekke uten baugpropell i 23 år uten problemer. Om jeg hadde hatt hadde jeg helt sikkert brukt den, men noe savn har det ikke vært. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hansvik 21 Combi vil nok dekke mange av behovene dine (overnatting for 4 er nok fortsatt i overkant trangt), og kan være et bra valg. Men at den er lettere å manøvrere i havn en snekke er jeg ikke enig i. 

Men kjøp den båten du har lyst på, og en slik Hansvik kan nok gi dere mye god båtglede i Lofoten.   

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å manøvrere en båt på 21 fot for noen som aldri har kjørt båt før? Tenker da spesielt når man skal ut og inn av bås…Mulig 21 fot er som en minibåt for noen mens for uerfarne kan den virke diger.. Det er snakk om en utenbords motor i så fall og med styring ute på dekk. Er 21 fot egentlig stort å begynne med?

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev for 19 timer siden:

Er 21 fot egentlig stort å begynne med?

 

Nei, jeg tror det er et greit kompromiss. Jeg ville ikke hatt noe mindre til bruk utpå havet der du holder til. Og det å legge til lærer du deg, om båten er 14 eller 30 fot. Jeg synes det er mye greiere å legge til med 27 foteren min enn 14 foteren jeg har.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev for 23 timer siden:

Hvordan er det å manøvrere en båt på 21 fot for noen som aldri har kjørt båt før?

Som med alt annet, det er en læringskurve involvert.   Kan nok være lurt å alliere seg med noen båtvante for å komme i gang og få lært det helt grunnleggende - og så trene :smiley:
Kombinasjonen trang båthavn, mye sidevind og båt med mye vindfang i overbygg kan fort bli litt småstressende i starten om man begynner helt på null 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...