Jump to content

Autopilot og PC kartplotter


upperten

Recommended Posts

Min Thinkpad 600X sammen med GPS type Haicom HI-204E og TIKI Navigator Pro er nå oppe og går.

Med ekstern mus samt GPS er begge USB portene i bruk.

Hvordan får jeg dette systemet til "å snakke" med min autopilot type AP14 ?

Har søkt i emnesoversikten men får ikke napp.

Har noen et tips til en litt ukyndig ?

 

Mvh.

Nils

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret will.

Min laptop er en todelt sak, med CD-rom og diskettestasjoner i nedre halvdel av PC´en og som kan demonteres.

Denne delen har riktignok en serial port og en PS/2 til mus.

Har strengt tatt ikke bruk for denne delen til kartplotter bruk.

Så stemmer det faktisk; min har to USB tilkoplinger på den øverste enheten.

Hadde håpet at det fantes en passiv liten "dings" (overgang) for å få fatt i NMEA signalet til autopiloten slik at jeg slapp å dra med den nevnte nedre enheten.

 

Mvh.

Nils

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet at det fantes en passiv liten "dings" (overgang) for å få fatt i NMEA signalet til autopiloten slik at jeg slapp å dra med den nevnte nedre enheten.

Mulig Gemotech kan hjelpe deg. Geir på Gemotech har fortalt meg at han kan lage NMEA kabler mellm Simrad plotter og PC - det var før Simrad fikk orden på overføringen av data via C-maps PC Planner
Link to post
Share on other sites

Hei du kan koble etter dette kobl.skjema

Bilde

 

Men du må ha en seriell port, hvilket du da trenger en overgang til. Jeg har dårlig erfaring med usb->com(seriell) overgang. Anbefaler derfor en slik krapyl viser til, men til RS232 ikke 422. :wink:

(oppklaring, com port, seriell port, og RS232 er det samme)

 

Ellers hadde det vært artig om du skrev noe om erfaringer når du får dette til å virke!! Snap bilder osv..... AP 14 forresten er du fornøyd med den, har du med mekanisk styring eller olje. Du skjønner jeg gjorde et skooop på AP 12 i vinter fikk den så billig at jeg bare måtte kjøpe den. Hadde egentlig tenkt meg 14 men dog, det er kun betjsningsenheten som er forskjellig.

(har mek.styr.) Er veldig spent på hvordan dette vil virke :smiley:

 

Lykke til

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Litt forvirrende det skjemaet ditt maanestraale.

Overskriften sier RS232, mens skjemaet viser RS422.

 

Man skal være litt forsiktig med slikt. Noe utstyr som strengt følger NMEA tåler ikke å bli jordet på TX-/RX-. F.eks. noen Furuno ekkolodd og Shipmate GPS. Da svir man av utgangen.

En optokobler er absolutt å anbefale.

 

Elankortet jeg viste er switchbar RS232/RS422.

 

Ellers, på utstyr som brukes mye er USB no dritt. Har gått helt bort fra det og bruker kun PCMCIA kort.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Litt forvirrende det skjemaet ditt maanestraale.

Overskriften sier RS232, mens skjemaet viser RS422.

 

Man skal være litt forsiktig med slikt. Noe utstyr som strengt følger NMEA tåler ikke å bli jordet på TX-/RX-. F.eks. noen Furuno ekkolodd og Shipmate GPS. Da svir man av utgangen.

En optokobler er absolutt å anbefale.

Skjema er også RS232, enkelt NMEA prinsipp, felles jord med NMEA ut og INN (TX+ og TX-) Kobler man autopiloten sin RX+ på red ledning pinne (2) vil autopiloten styres fra GPS sant!

NB! felles jord her har ikke nødvendigvis noe med batterispenning jord (-) minus å gjøre.

Skjønner ikke hvordan du kan se 422 på skjema.

Eller er det noe jeg overser her krapyl :blush:

Skjema er hentet fra Winchart NautiQ manual.

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan du kan se 422 på skjema.

2 tråder til Tx og 2 til Rx er jo standard RS422/485 mens 1 tråd til Tx og 1 til Rx samt felles minus er normalt RS232.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

2 tråder til Tx og 2 til Rx er jo standard RS422/485 mens 1 tråd til Tx og 1 til Rx samt felles minus er normalt RS232.

Ja stemmer, og det fremgår av skjema

fra PC ->

felles minus pinne 5 (green)

TX pinne 2 (red)

RX pinne 3 (orange)

): RS232 (autopilot kommuniserer ikke med PC, den tar kun imot det PC`en sender ut, ergo ikke snakk om noe mulitidrop her)

:cheers:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill.

Som Bitteliten foreslo tok jeg kontakt med Geir hos Gemotech. Hjelpsom kar som anbefalte en USB -serieport adapter basert på optokopler.

Som Krapyl anbefaler, gir dette et galvanisk skille i forhold tilTX-/RX- og jordingsproblematikk.

 

Høres ikke ut som om Krapyl og Månestråle er spesielt begeistret for USB kontakt. Holder det ikke mål med hensyn til mekanisk stabilitet om bord i båt ?

 

Til Månestråle kan jeg opplyse om at jeg i øyeblikket kjører AP14 opp mot en Lorenz 7" fargeplotter, begge ca. 5 år gamle. Valgte og skifte til hydraulisk styring.

Kartplotteren reagerer sent på inn/ut zooming. 7" LCD(ikke dagslysskjerm) er heller ikke toppen for en relativt fersk AFP´er.

På flatt vann og moderat sjø fungerer AP14 utmerket. Problemet er vel heller båten, en Marex 77 Holiday som lik alle halvplanere, er vriene i litt sjø. Spesielt aktenfor tvers.

Men det er jo ikke autopilotens skyld.

Hadde litt problemer med å kalibrere fluxgate kompasset i hht. brukermanualen. Fikk ikke Marexen ned i 2 - 3 knop som anbefalt i prosedyre. Men det gikk omsider.

Forøvrig har autopiloten tre parametere; gain, seastate og auotrim som man må velge verdier for ut i fra erfaring om hvordan båten ter seg under skiftende forhold, sjø og fart.

Ikke alltid like lett i stor sjø.

 

Mvh.

Nils

Link to post
Share on other sites

Det stemmer til gagns at jeg ikke er begeistret for USB.

Når man har tre laptopper som skal ha signal fra GPS, ekkolodd og litt annet ræl, er det så godt som umulig å få det til å spille på samme måte hver gang med USB.

Noen som har sett "Windows has found new hardware and is installing the software for it".

GPS'er blir til mus og loddet blir til tablet.

Bruker aldri multidrop, kun buffret distribusjon. Bruker alltid optokobler.

Bruker kun PCMCIA seriekort.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer til gagns at jeg ikke er begeistret for USB.

Når man har tre laptopper som skal ha signal fra GPS, ekkolodd og litt annet ræl, er det så godt som umulig å få det til å spille på samme måte hver gang med USB.

Noen som har sett "Windows has found new hardware and is installing the software for it".

GPS'er blir til mus og loddet blir til tablet.

Bruker aldri multidrop, kun buffret distribusjon. Bruker alltid optokobler.

Bruker kun PCMCIA seriekort.

I de tilfellene jeg har hatt problemer med USB-enheter har problemet vært den medfølgende driveren, altså noe som gjerne skjer med andre typer enheter også.. (men ikke enheter som benytter COM-port.)

Og ja, jeg har brukt USB til ganske mye rart siden jeg sleit med Win98 og USB.

Link to post
Share on other sites

Hei du kan koble etter dette kobl.skjema

Bilde

Skjema er som forklart er en rs232 port koblet opp mot rs422 kartplotter og autopilot. Så lenge vi snakker om en laptop som ikke kobles til annet utstyr (via rs232#2 f.eks) vil dette fungere (laptoper er isolerte fra jord som regel)

Når det er sagt vil jeg ikke anbefalle denne koblingen, som Krapyl sier skaper det mye rot ved bruk av rs232 mot rs422, sjekk hvilken type port du har på gps og autopilot og hold deg til denne typen, du kan konvertere signalene om du vil. Konvertere fåes til en billig penge på ebay, alternativt setter du inn ett rent rs422 kort. At det KAN trikses til betyr ikke at det er så smart :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hæ? Hva? Hvordan?

Tolker jeg dette riktig mener han at han har ett buffer mellom enheten som sender (eks gps) og mottagerene, slik kan flere kobles på uten at det sliter ut senderen.

En optokobler er en ic-krets som gjør tilkoblingen isolert, mye utstyr har dette innebygget på inngangen.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer til gagns at jeg ikke er begeistret for USB.

Når man har tre laptopper som skal ha signal fra GPS, ekkolodd og litt annet ræl, er det så godt som umulig å få det til å spille på samme måte hver gang med USB.

Noen som har sett "Windows has found new hardware and is installing the software for it".

GPS'er blir til mus og loddet blir til tablet.

Bruker aldri multidrop, kun buffret distribusjon. Bruker alltid optokobler.

Bruker kun PCMCIA seriekort.

Skjønner problemet.. En løsning er ofte å benytte samme USB port til hver "gadget" hver gang.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Det stemmer til gagns at jeg ikke er begeistret for USB.

Når man har tre laptopper som skal ha signal fra GPS, ekkolodd og litt annet ræl, er det så godt som umulig å få det til å spille på samme måte hver gang med USB.

Noen som har sett "Windows has found new hardware and is installing the software for it".

GPS'er blir til mus og loddet blir til tablet.

Bruker aldri multidrop, kun buffret distribusjon. Bruker alltid optokobler.

Bruker kun PCMCIA seriekort.

Her er vi helt enige :lol: Ja i hvert fall i denne sammenhengen (båt, PC, GPS, PDA osv..) Sånn på hjemmekontoret er usb ok til eksterne enheter som brenner, HD, digi-Cam osv...

:smiley:

 

Og det boywonder nevner er også noe jeg har erfart men alikevel... usb :headbang:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...