Jump to content

Ny innblanding av biodrivstoff i bensin


Baysuz

Recommended Posts

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Egentlig litt rart da etanol jo hever oktantallet i bensin. 

Nå har nå jeg kjørt en gammel Johnsen 10 GT 1992 mod på den nye 95 oktanen uten at jeg har merket noen forskjell på den.

Det er mindre energi i etanol så forbruket går normalt sett opp. Har du en motor som er beregnet for etanol som for eksempel Saab flexifuel, vil du kunne hente noe mer effekt. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 23 minutter siden:

Er det noen som har noen vitenskapelige undersøkelser av effekten av E i 95-bensinen?

Det blir veldig mye "har hørt at" og "jeg synes at motoren..." i slike tråder.

Det eneste jeg har sett dokumentert er at pakninger og slanger på noen eldre motorer ikke tåler etanol over tid. Eller synes jeg det er mye "en kompis til faren min som er postmann men var mekaniker under førstegangstjenesten sier..." Jeg mener ikke å påstå at det ikke kan oppstå problemer, men savner konkrete, dokumenterte eksempler. I USA har de hatt ganske høy innblanding av etanol en stund og jeg har ikke hørt att de har store problemer. Jeg har en MC fra 1982, en båt med V8-(forgasser med ukjent årstall) to Yamaha påhengsmotorer av eldre årgang så jeg er selv litt spent på sesongstarten. 

Link to post
Share on other sites

Det er så.

Tenker man kan ha litt is i magen før man regner etanolholdig bensin som den sikre død for bensinmotorer. Vet mange som konsekvent bare fyller 98, for de anser etanol som synonymt med å ødelegge motoren.

Skal nå til på min andre sesong med etanol på mine motorer, så får vi se om spådommene slår til og jeg må sende alle på verksted.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 time siden:

I USA har de hatt ganske høy innblanding av etanol en stund og jeg har ikke hørt att de har store problemer.


Jeg leser litt på et amerikansk diskusjonsforum for veteran motorsykler, altså motorer som ble bygget før etanol var noe tema og motorene ble forberedt for dette. Jeg forstår at det generelt et en negativ holdning til etanol i bensin blant de som skriver der, og det diskuteres også hvilke muligheter som finnes for å få tak i bensin uten etanol. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent sak at veteranmotorer ikke er så glade i etanol, men går ut ifra de fleste her ikke kjører rundt med veteranpåhengsmotorer.

 

I bruksanvisningen til mine motorer står det at de er designet for inntil 10 pst etanol, så da får jeg nesten bare stole på det.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva motoren er designet for har etanolholdig bensin en utfordring når det gjelder lagringstabilitet. Dette kan være greit å være oppmerksom på når det er snakk om motorer som tidvis står lenge uten å være i bruk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Utfordringen i forbindelse med E10/95okt er som Brigg nevner lagringsstabiliteten, men også at etanolen i bensinen kan reagere med aluminiumen i forgasseren. Dette skjer muligens kontinuerlig, men viser seg først når motoren står en stund uten at man drenerer flottørkammeret. Da kan det dannes et gulaktig og seigt form for salt som hindrer flottøren i å flyte som den skal, i tillegg vil dyser og kanaler i forgasseren tettes av dette saltet. Gjelder nok enkelte legeringer mer enn andre, men har selv hatt fylt opp flottørkamrene i to Yamaha totaktere fra 2005 da jeg var dum og tenkte «det går nok greit». Løsningen, etter å grave ut det verste med fing og tannbørste var å bruke ultralydsvasker. Selv etter denne behandlingen er forgasseren misfarget inni (mørk skjoldete), har ikke opplevd slikt tidligere. Ikke mitt bilde, men omtrent slik så det ut i flottørkamrene.


Så dagens tips er å huske å drenere om man bruker E10 og ikke skal bruke båten på en stund, det vil nok spare motoren for potensielle problemer når det gjelder akkurat dette i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Bruker KUN 98 på båten. Har sett masse stygge eksempler på 95 som har stått over vinteren hvor bensin/etanol/vann har skilt seg og det blir satans problemer i en påhengs. Har du innsprøyting er det enda verre for da tar dysene kvelden om de får vann.

På sjøen vil du helst ikke ha motorstopp.....

Så får vi bare håpe at vi får beholde 98 uten etanol......

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev On 1.4.2024 at 11.22:

Det er mindre energi i etanol så forbruket går normalt sett opp.

Det er sant, så med 95 får man faktisk mindre "bang for the buck" p.g.a dette.

 

Dermed blir merkostnaden med å fylle 98 litt mindre, legger man til bedre driftsikkerhet, slipper å rengjøre gassere, skifte bensinslanger og fylle på alskens fuelstabilizer og annet lurium, blir det ikke ille.

 

Min 20 hester Yamaha  fra 2015 skal tåle 95 med etanol og ble kjørt på det i hele fjor sommer uten problemer.

Dette er ikke noe problem når en har god "rotasjon" på drivstoffet i tanken, noe som førøvrig heller ikke er vanskelig å få til😉.

 

Jeg kommer ikke til å lete rundt etter 98 pumper i år heller, men motoren blir rutinemessig kjørt med alkylatbensin før den settes bort om høsten. Det er godt for gassere og motor forøvrig, uansett om en bruker 95 eller 98.

 

Det som bekymrer mer er om "de" finner på å blande "biodritt" i dieselen, DA skal det bli "morro"🤮😡

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 1.4.2024 at 15.23:

Uansett hva motoren er designet for har etanolholdig bensin en utfordring når det gjelder lagringstabilitet. Dette kan være greit å være oppmerksom på når det er snakk om motorer som tidvis står lenge uten å være i bruk. 

Lagringsstabilitet er ikke et problem. Oljeselskapene garanterer at kvaliteten holder seg stabil i hele 6 uker etter leveranse (til bensinstasjonene).

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

cortinaman skrev 18 minutter siden:

Lagringsstabilitet er ikke et problem. Oljeselskapene garanterer at kvaliteten holder seg stabil i hele 6 uker etter leveranse (til bensinstasjonene).

 

Og det er ikke et problem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

cortinaman skrev 28 minutter siden:

Lagringsstabilitet er ikke et problem. Oljeselskapene garanterer at kvaliteten holder seg stabil i hele 6 uker etter leveranse (til bensinstasjonene).

Det var jammen ikke lenge, hele seks uker?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ganske god oversikt over forbruk på min båt. En DC på 25 fot med 300 Mercury Verado, L6, den med kompressor. 

Etter en sesong med E10, så kan jeg ikke se noen reduksjon i ytelse. Enten på toppfart eller forbruk i marsjfart. Egentlig vil jeg heller hevde at ytelse/forbruk har blitt gunstigere. Det hevdes jo at ytelsen reduseres med etanol, men som sagt så kan jeg ikke se tegn til reduksjon i ytelse. 

En teori jeg har er jo at Etanol øker bankefastheten(oktantallet) og med det tilpasser motoren min seg det, da den har  bankesensor. 

Men som andre etterspør, er det noe. Som har en vitenskapelig test av ytelsen? Vet det er mange som mener og føler ting. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 minutt siden:

En teori jeg har er jo at Etanol øker bankefastheten(oktantallet) og med det tilpasser motoren min seg det, da den har  bankesensor. 

 

Merkelig teori, siden den fortsatt selges som 95 oktan. Mener du at dagens 95 oktan egentlig er 98 oktan i forkledning? Det er jo svært lite sannsynlig..

 

Angående ytelse så er det neppe merkbart, det er ikke der problemet ligger. Men avleiringer i motoren etter lang tid uten bruk er et problem som fort kan bli dyrt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 57 minutter siden:

Jeg har ganske god oversikt over forbruk på min båt. En DC på 25 fot med 300 Mercury Verado, L6, den med kompressor. 

Etter en sesong med E10, så kan jeg ikke se noen reduksjon i ytelse. Enten på toppfart eller forbruk i marsjfart. Egentlig vil jeg heller hevde at ytelse/forbruk har blitt gunstigere. Det hevdes jo at ytelsen reduseres med etanol, men som sagt så kan jeg ikke se tegn til reduksjon i ytelse. 

En teori jeg har er jo at Etanol øker bankefastheten(oktantallet) og med det tilpasser motoren min seg det, da den har  bankesensor. 

Men som andre etterspør, er det noe. Som har en vitenskapelig test av ytelsen? Vet det er mange som mener og føler ting. 

Jeg tror det kommer an på hvor "intelligent" motorstyring man har. For eksempel, Saab og Königsegg øker effekten betraklig ved bruk av etanol. Raskeste Koenigsegg noensinne - nå på biodrivstoff! (vg.no) 

Vet ikke om Verado med sin kompressor har så pass avansert motorstyring at den kan dra nytte av etanolens fordeler, men kanskje. For øvrig husker jeg når jeg som liten gutt var og så på motorsykkelrace, i begynnelsen av 80 talet. Da lå etanollukten tung over tribunen på Anderstorp.

Sakset fra artikeln:

Fleksifuel-bilen Koenigsegg CCXR kjører på bioetanol, E85, som består av 85 prosent bioetanol og 15 prosent fossil bensin. Dermed er utslippene av det som betegnes som skadelig CO2 svært lave.

Vil sette verdensrekord

Ingeniørene på Koenigsegg-fabrikken har jobbet hardt, og har i likhet med en annen svensk bilprodusent - Saab - klart å øke ytelsene til bilen betraktelig når den kjører på miljødrivstoffet.

Og hvilken bil det er blitt!

Offisielt yter CCXR-modellen 1018 hestekrefter. Det gjør den til den sterkeste Koenigsegg noensinne. På grønt føde er effekten økt fra 850 hestekrefter til minst 1018. Dreiemomentet er på kolossale 1060 newtonmeter.

- Vi bruker 1018 som vår offisielle tall, men benket 1050 hestekrefter for få dager siden, sier Eker.

e0a64001-6429-4b07-9594-49db7818fd0b?for KRAFT FRA BIO: CCXR. Foto: Koenigsegg.

Nå tror Koenigsegg-eierne Chrstian von Koenigsegg og Bård Eker at den grønne fare kan sette fartsrekord for serieproduserte biler.

- Dette er bilen som kan sette ny offisiell hastighetsrekord. Fortsatt innehar CCX offisiell hastighetsrekord for serieproduserte biler, med 388 km/t. CCXR kan forbedre rekorden, sier Eker.

Bugatti Veyron med sine 1001 hestekrefter er blitt kjørt i 407 km/t av TV-programmet Top Gear. Men denne rekorden er ikke offisiell. Akkurat nå er Bugatti Veyron på norsk vintertest!

Yter mer

Å kombinere miljøvennlighet med ekstra krefter for en supersportsbil, kan synes å innebære å kombinere to nærmest motstridende egenskaper.

Det viste seg at bioetanolen har en positiv sideeffekt i at den kjøler ned sylinderne. Det høyere oktantallet gir også økte krefter, ifølge pressemeldingen fra bilmerket.

Men at det miljøvennlige drivstoffet skulle gi en så høy effektøkning som det beviselig ble, overrasket til og med ingeniørene på Koeningsegg.

Nå skal alle fremtidige modeller av CCX kunne leveres i en grønn R-versjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...