Sørlandet2 Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Sørlandet2 skrev On 27.3.2024 at 9.41: index skrev for 1 time siden: Merkelig teori, siden den fortsatt selges som 95 oktan. Mener du at dagens 95 oktan egentlig er 98 oktan i forkledning? Det er jo svært lite sannsynlig.. Angående ytelse så er det neppe merkbart, det er ikke der problemet ligger. Men avleiringer i motoren etter lang tid uten bruk er et problem som fort kan bli dyrt. Dette er bare basert på min erfaring. Noen hevder jo her at E10 har 10% dårligere ytelse, pga 10% etanol. Basert på min erfaring så kan jeg ikke se en reduksjon i ytelse. Det er jo kjent at etanol øker bankefastheten. Så med å tilsette etanol, så trengs det vel mindre andre tilsetningsstoffer for å få opp bankefastheten. Så av den grunn hadde det vert fint å sett noen som har noe konkrete å komme med. Kanskje noen i race miljøet, bil eller MC som jobber i benk og har konkrete eksempler med ytelse på E10. Jeg kjenner forøvrig til de negative sidene ved lagring, så jeg sier ikke at E10 er bra, jeg søker bare konkrete tall angående dens effekt på ytelsen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Hulda skrev for 4 timer siden: Kan det være mulig? Lagringstid kortere enn uåpnet kefir? Om det stemmer, får vi nok aldri vite. Tipper det føyer seg inn i rekken av "har hørt at..."-påstander her. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
cortinaman Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April index skrev for 5 timer siden: Og det er ikke et problem? Sarkasme, selvsagt er det et problem. LM 605 skrev for 5 timer siden: Det var jammen ikke lenge, hele seks uker? Så seier soga. S/Y Emma skrev 15 minutter siden: Om det stemmer, får vi nok aldri vite. Tipper det føyer seg inn i rekken av "har hørt at..."-påstander her. Delvis riktig, men eg oppfatter det selv som litt mer håndfast. Diskusjon om holdbarhet på 95 var oppe i mikroflymiljøet for noen år siden. Diskusjonen endte med at denne opplysningen ble fremlagt, men eg klarer ikke huske om opplysningen kom fra Luftsportforbundet eller om den kom fra et medlem. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
index Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April 98 er vel oppgitt til 3-4 måneder, men opp til 6 måneder pleier å gå greit. Men 6 uker, det var snaut ja! Fyller knapt nok så ofte på bilen engang! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jerognal Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Vedlagt bilde viser to motorsykler som har stått med full tank over vinteren i samme garasje og ble tappet ned. Begge ble fyllt opp på høsten. 98 til venstre og 95 E10 til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April jerognal skrev 11 minutter siden: Vedlagt bilde viser to motorsykler som har stått med full tank over vinteren i samme garasje og ble tappet ned. Begge ble fyllt opp på høsten. 98 til venstre og 95 E10 til høyre. Men det vannet kom jo ikke inn I tanken av seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Som bildet viser, er det jo tydelig at det er langtidslagringen ( typisk vinteropplag), som jo er det store problemet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Sørlandet2 skrev for 8 timer siden: Jeg kjenner forøvrig til de negative sidene ved lagring, så jeg sier ikke at E10 er bra, jeg søker bare konkrete tall angående dens effekt på ytelsen. Ytelse bekymrer meg ikke mye, jeg er mer bekymret for lagringsbestandighet. Og seks uker er for lite for min bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April Kallethekid skrev for 2 timer siden: Men det vannet kom jo ikke inn I tanken av seg selv? Det er vel det jeg har forstått er mye av problemet, etanol er sterkt hydroskopisk, så det trekker til seg fuktigheten i lufta. Så, jo, vannet kommer dit "av seg selv". Og da er helvette igang. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kallethekid Svart 5.April Del på Facebook Svart 5.April nomen skrev for 3 timer siden: Det er vel det jeg har forstått er mye av problemet, etanol er sterkt hydroskopisk, så det trekker til seg fuktigheten i lufta. Så, jo, vannet kommer dit "av seg selv". Og da er helvette igang. Men det kan jo umulig være så mye luffuktighet i en tank? Har den stått åpen? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April The Times refererer til forskning fra EPA (Amerikanske forurensningmyndigheter) at E10 gir 3-4% høyere forbruk enn E0. Ingen link til forskningen. https://www.thetimes.co.uk/money-mentor/income-budgeting/cost-of-living-crisis/is-e5-petrol-more-economical-than-e10 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April Kallethekid skrev for 5 timer siden: Men det kan jo umulig være så mye luffuktighet i en tank? Har den stått åpen? De fleste tanker har jo en utlufting, og har den det, er den i praksis åpen. Jeg har tidligere vært skeptisk til hvor mye vann/kondens som kan samle seg i en tank bare av å stå. Men så i høst fikk jeg muligheten til å utføre ett eksperiment. Da monterte jeg nemlig inn en splitter ny syrefast septiktank på 100 liter i båten. Den var helt knusktørr og ren innvendig. Den var lukket, men med åpen lufting. Nå rett før påske kikket jeg nedi der og fant 3-4 spiseskjeer med vann. Dette er da kun vann som har "oppstått av seg selv", alstå kun kondensering. Dette er også etter en relativ kald og stabil vinter, hvor det ikke har vært særlig lange perioder med rått og fuktig vær. Har man en tilsvarende tank med en væske som er hydroskopisk antar jeg at en større vannmengde vil "oppstå". PS. Dette er mine observasjoner og (u)kvalifiserte gjetninger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kallethekid Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April nomen skrev for 6 timer siden: De fleste tanker har jo en utlufting, og har den det, er den i praksis åpen. Jeg har tidligere vært skeptisk til hvor mye vann/kondens som kan samle seg i en tank bare av å stå. Men så i høst fikk jeg muligheten til å utføre ett eksperiment. Da monterte jeg nemlig inn en splitter ny syrefast septiktank på 100 liter i båten. Den var helt knusktørr og ren innvendig. Den var lukket, men med åpen lufting. Nå rett før påske kikket jeg nedi der og fant 3-4 spiseskjeer med vann. Dette er da kun vann som har "oppstått av seg selv", alstå kun kondensering. Dette er også etter en relativ kald og stabil vinter, hvor det ikke har vært særlig lange perioder med rått og fuktig vær. Har man en tilsvarende tank med en væske som er hydroskopisk antar jeg at en større vannmengde vil "oppstå". PS. Dette er mine observasjoner og (u)kvalifiserte gjetninger. I en så stor tom ståltank kan jeg tenke meg at det blir en del kondens, men i en motorsykkeltank som kanskje er på totalt 15 liter og kanskje halvparten er bensin, høres det for meg utrolig ut at så mye vann skulle kunne komme inn. Luftingen på en mc-tank er jo oftest en ganske trang passasje i lokket. Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men det overgår min forstand. Er dere 100% sikre på at ikke dette vannet fantes i tanken fra før? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April jerognal skrev for 19 timer siden: Vedlagt bilde viser to motorsykler som har stått med full tank over vinteren i samme garasje og ble tappet ned. Begge ble fyllt opp på høsten. 98 til venstre og 95 E10 til høyre. Ja, hvis det blir et par kopper vann etter en vinter på en liten mc-tank med E10, så er det ufattelig at ikke det står biler langs veiene med mer vann på tanken enn bensin. Basert på dette eksempelet så skulle det vel lett bli en halvliter vann i året. Normalt så dreneres aldri tankene på biler, og bensinfilter som rommer en desiliter eller to skiftes kanskje etter fem år. For meg så virker det som det må ha vert dårlig pakning rundt tanklokket og en kar som er mer glad i å vaske sykkelen en kjøre. Men hvis to kopper vann er normalt som resultat av kondens, så ville det jo vert samme vannmengden i tanken til sykkelen uten etanolbensin. Eneste forskjell ville vert at vannet ikke ville blande seg med bensinen, og ligge som reint vann i bunnen. Så noe virker ikke å stemme her. Sett det samme bilde på mc-side FB. Eller kanskje vedkommende selger tilsetningsstoffer til bensin 😏 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April Hvis du har en stor ståltank og kjøler den ned til f.eks. 0 grader og kjører 20 grader kontinuerlig luft gjennom, så greier du å produsere kondens. Dette kondenspreiket er bare bløff. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Merkelig greier med denne kondensen. Jeg to ut tanken 120L og rensket ut 30 års bruk og Monterte samtidig ny vannutskiller for 4 års siden.og ca 50 liter på tanken om vinteren Så langt så er det ikke kommet en dråpe vann i vannutskilleren. Men på gravemaskinen med 100 liter hydraulik trykk tank så slet jeg med store mengder kondens som snek seg inn en lufte ventil. Kondensen kom seg inn lufte ventil på tanken. Det som kan vere et alternativ for dem som sliter med dette er å montere Silica Gel filter på dette rører som stopper vann fra å komme inn i systemet. Filter kuler kan gjenbrukes etter det er fult med en enkel prosess Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Har heller aldri hatt problemer med vann i dieseltanken. Tipper det som kommer inn her er gjennom dårlige pakninger og fra fyllestasjoner. Fyller konsekvent 98 om mulig til påhenger da jeg har sett hva E10 kan gjøre med gummi på en 5 år gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.