Jump to content

Plassering av påhengsmotor (Yamaha 9,9fmh) med Cleaver-propell og tilkobling av "water pickup"


Anders And

Recommended Posts

Vi (guttungen) har en Cyber 370 med en eldre Yamaha 9.9FMH (15) påhengsmotor. Jeg har fått tak i en såkalt Cleaver-propell som vi nå har montert. Nå er propellen godt under vann og vi får ikke opp turtallet i det hele tatt. Jeg har forstått det slik at motor og propell må heves ganske mye for at det skal fungere optimalt, samt at man da igjen risikerer å miste kjølinga. 

 

Er det noen som har en god forklaring eller helst en skisse som viser hvordan propellen burde være i forhold til kjølen? 

 

Er det noen som har en god forklaring til hvordan man skal få laget en "Low Water Pickup" til denne motoren. 

Link to post
Share on other sites

For å finne beste høyden så er det nok en ting som gjelder - å prøve seg fram.  


For å holde øye med kjølinga så kan man montere vanntrykksmåler.

 

Enkleste måten å få til water pickup er nok å ha en montert på akterspeilet, feks noe ala dette:  
https://www.ravnsgarage.no/transom-mounted-water-pickup-straight-offshore

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutter siden:

feks noe ala dette

Ja, en slik patent skal jeg nok kunne få laget til. Det kan vel enkelt lages med et rør. Men hva må man gjøre med selve undervannshuset? Tette originale inntak og bore/gjenge ny tilkobling til slangen? 

Link to post
Share on other sites

Finn tegninger av undervannshuset og borr hull inn i vannføringen i undervannshuset eller stammen. Hullet gjenger du og setter på en kobling med plass til slangen fra pickupen på akterspeil.

 

Alt annet av vanninntak plugger/tetter du.

Link to post
Share on other sites

Med cleaver, kan du heise motoren såpass at propell akselen er 1-2cm over bunnen på båten 

 

Elendigt bilde, men her kan du se hvordan jeg monterte WP. Men som du kan se, så har jeg ikke tetta de andre vanninntakene som alfalfa anbefaler, hvis det blir for høyt trykk, så må vannet komme ut en plass. Kamerat av meg sprakk 2 girhus som var tetta helt (sånn ca100knop)

001_2110775245.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...