Jump to content

Silikonbasert bunnstoff - best i test. Hvorfor er det få som benytter det?


Billa

Recommended Posts

Har jo vært noen tester av bunnstoff oppgjennom tidene, noen sverger til det ene og det andre, men etter min mening teller lokale forhold mer enn selve stoffet.   Tror ikke dette siliconstoffet er noe bedre eller dårligere enn vanlig.  selv har jeg hatt Hempel Hard racing de siste årene og hatt ingen groe, bare litt slim i vannlinja som jeg tar med høytrykkspyler på høsten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 20 minutter siden:

etter min mening teller lokale forhold mer enn selve stoffet

 

Det er jeg enig i. På videoen kan jeg faktisk ikke se en eneste rur, hverken der teststripene er eller over. Så hvordan funker silicon mot rur?

 

Selv har jeg aldri vurdert slikt stoff, Seajet sitt 033 fungerer utmerket på min båt ( fikk jo greit resultat i testen også) og der jeg har den liggende og der jeg ferdes. Å kun flekke litt over hver vår, er jeg fornøyd med. Da går det med snaut en 0,7 liters boks (som sannelig er dyr nok den og).

 

Billa skrev for 1 time siden:

Hvorfor er det så få som benytter silikonbasert bunnstoff? Skyldes det svekkelse av egenskaper ved vinterlagring

 

Om det er tilfellet, faller nok et slikt valg bort for mange. En svært stor del av fritidsbåtene her i landet står jo på land om vinteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Billa skrev 27 minutter siden:

Hvorfor er det så få som benytter silikonbasert bunnstoff?

 

muligens prisen?

I 82 sa Hempel at jeg skulle skulle kjøpe 3 bokse hvit og 3 bokser Grå  epoksy  og legge

på et strøk hver dag, 6 dagen skulle jeg legge på et tynt lag bunnstoff etter 4 timer med en farge

som jeg ikke skulle ha siden, jeg valgte lyse Blått, la på Sort ved sjøsetting og ved opptak så jeg 

det lyseblå skinne igjennom på de plassene som bunnstoffet slites vekk.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Får håpe noen tar en norsk grundig test av bunnstoff. Basert på egne erfaringer  med vår viknes (som har et jevnt bruksmønster )varierer groe mye fra år til, selv med samme type bunnstoff.

Seajet som var knallgod i forfjor var dårlig for rur i fjor. Samme greienene  med International og Maritim tidligere år.

Virker som dem fleste i havna har blandede meninger og ingenting utmerker seg som ekstraordinært bra. 

Link to post

Siste seilmagasinet har en artikkel om silikonbasert bunnstoff..

 

Selv har jeg benyttet hempel silic one i 6 år, båten ligger av og til på vann om vinteren og noen ganger på land. Ja, det gror litt og det kommer litt rur. Jeg bruker kost, og tar en runde med maske og snorkel før ferien. Alt løsner svært lett.  Jeg er fornøyd, men jeg synes også det er viktig å bidra til en renere fjord.. så da tolererer jeg kanskje litt mer groe?

Link to post
ydalir skrev for 15 timer siden:

Siste seilmagasinet har en artikkel om silikonbasert bunnstoff..

 

Selv har jeg benyttet hempel silic one i 6 år, båten ligger av og til på vann om vinteren og noen ganger på land. Ja, det gror litt og det kommer litt rur. Jeg bruker kost, og tar en runde med maske og snorkel før ferien. Alt løsner svært lett.  Jeg er fornøyd, men jeg synes også det er viktig å bidra til en renere fjord.. så da tolererer jeg kanskje litt mer groe?

Takk for at du deler din erfaring.

Opplever du svekkelse i antigroe etter at båten har vært landlagret?

I følge bransjefolk så kan silikonstoffet tørke inn og etter 3 sesonger så må det påføres nytt lag! 

Sushi

Link to post

Hmm..  det er en problemstilling jeg ikke har tenkt på. Noen år har jeg malt over hele andre bare flekket. Har uansett ikke vært tre år uten å male over hele.. imidlertid er malingen tjukk og bygger mye.. så det er nok begrenset hvor lenge jeg kan legge på nytt?

Link to post

Har brukt SolicOne i tre år - uten å legge på nytt. Dette er den første utgaven som visstnok skulle tåle vinteropplag dårligere - og ikke tåle mange sesonger. Senere (ett år etter lansering) har det kommet en ny type som tåler vinterlagring bedre.

 

Det er såpass glatt at rur som forsøker seg etter at båten har ligget litt sklir av ved bruk (rask båt). Denne tørker litt inn over vinter, men får frem geleoverflaten når båten ligger på vannet. Det er denne geleaktige overflaten som hindrer groe.

Hadde Hempel Glidespeed før dette og det var langt dårligere. Med rur og mer vekst.

 

Farten og glattheten er så godt som lik hele sesongen - noe jeg aldri har opplevd før. 

Link to post

Alfaalfa, din erfaring er i overensstemmelse med hva min proff-kontakt påstår.

Han sier videre at har man først fjernet alt bunnstoff og primer så er det hensiktsmessig å gå for et silikonbasert bunnstoff.

Har du erfart problemer ved løft og landsetting mht glatthet og robusthet av bunnstoffet?

Sushi

Link to post
  • 7 måneder senere...
On 4/5/2024 at 8:21 AM, alfaalfa said:

Har brukt SolicOne i tre år - uten å legge på nytt. Dette er den første utgaven som visstnok skulle tåle vinteropplag dårligere - og ikke tåle mange sesonger. Senere (ett år etter lansering) har det kommet en ny type som tåler vinterlagring bedre.

 

Det er såpass glatt at rur som forsøker seg etter at båten har ligget litt sklir av ved bruk (rask båt). Denne tørker litt inn over vinter, men får frem geleoverflaten når båten ligger på vannet. Det er denne geleaktige overflaten som hindrer groe.

Hadde Hempel Glidespeed før dette og det var langt dårligere. Med rur og mer vekst.

 

Farten og glattheten er så godt som lik hele sesongen - noe jeg aldri har opplevd før. 

Hei hvordan ble erfaringen i år med det problemåret vi hadde i år! Utrolig mye mer groe i Trøndelag enn tidligere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg hadde på nytt strøk i år. Noe rur på steglister etter lang ferie. Men en tur i 50+ så var de borte. Ved opptak så var det kun litt spyling så var det rent. Men gaffeltrucken slet vekk noen striper i år igjen. Lett å fikse, men eneste problemet.

 

Drev og styresylindre som ikke var behandlet så ikke ut. Det var kilovis med groe.

Link to post
alfaalfa skrev for 4 timer siden:

Men en tur i 50+ så var de borte.

Der er der jeg sliter litt. Akkurat nå putrer jeg avgårde i 4 knop, mot mine sedvanlige 6. Gjengrodd kjølevannsinntak og skjellfarm på skroget. Skal på land i morgen.

Du peker på en faktor få produsenter nevner. Funker egenskapene i sakte fart? Og så er det liggetid. Kan man si at det gror mens du ligger, så polerer du i fart? Jeg bor langt fra båten, det kan gå en hel måned uten polering. Utfordrende kanskje. ydalir er fornøyd seiler, det lover godt. 

Det blir ikke SilicOne i år, rett og slett fordi man trenger lenger værvindu for riktig påføring.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Jeg oppfatter at båten er mindre grodd enn alle andre harde bunnstoff jeg har forsøkt tidligere. Og i tillegg er det lett å få helt rent med spyling eller bruk. Helt rent - det er egentlig ganske utrolig…

 

og trykkspyling/rask båt hjelper mer, fortere…

 

men som sagt: ingen bunnstoff har gitt meg så lite slim, rur eller annen groe på skroget. Den lå stille i noen uker og da var det rur, noen få. Jeg svømte og strøk hånden over bunnen og de slapp taket… det har jeg aldri opplevd før. Og uten ett kutt eller sår på hånden.

Link to post

Selv om 50 knop ikke er oppnåelig, tror jeg det kan være fordeler med et bunnstoff med lav friksjon mellom skrog og rur. Tar man båten opp, så forsvinner ting trolig mye raskere med høytrykkspyler, og ellers kan man gå over med våtdrakt, dykkermaske og kost. Jeg gjør det siste ofte, men ting sitter såpass fast at det er mye jobb, dessuten må jeg bruke skrape i stedet for kost ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har også vært nyskjerrig på dette, men alt av bunnstoff må vel av før påføring.  Det er en kraftig industrispyler der jeg tar opp så den tar det meste. de rurene som er på trimflapps og vanskelig steder bruker jeg en sparkelspade på. sitter ikke veldig.  men lurer på å ha på trimflaps noe. De er i aluminium

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har brukt B-Free som er International sin silikonbaserte bunnstoff i en sesong nå og har følgende inntrykk:

- litt høyere marsjfart og toppfart

- mindre groe, men ikke helt perfekt. Slam og rur fester seg fortsatt

- veldig lett å fjerne rur med kost eller spyling. Rur faller av med lett kosting også under vann

- overflaten ser helt bra ut etter en sesong

- ekstremt glatt og seigt stoff. Må være veldig forsiktig når båten skal løftes eller flyttes lokalt med henger. Båten bør bindes fast i løftestroppene til kryssholt foran og bak samt at løftestroppene må knytes sammen slik at de ikke glir ut. Båten bør ligge helt vannrett i stroppene. På min båt skrår kjølen fra det fremre steppet noe som gir høyere risiko enn ved helt rett kjøl. Transport på henger er også risiko. Vil ikke anbefale å benytte silikonstoff hvis båten må flyttes lokalt i havna på henger. Selvsagt binder man båten til hengeren under kjøring, men vi opplevde problemer når båten skulle løftes / gli fra bakkestativ og opp på hengeren. Det er svært lite friksjon mellom underlag og båt.

 

I det store og hele så virker stoffet nesten som lovet, men det medfører betydelig med fokus på sikkerhet ved løft og utsetting..

Sushi

Link to post

Ikke noe for min båt altså! Med fasong som et egg ville både opptak og utsett blitt en risikosport hvis det er så glatt som @Billa beskriver her. Jeg holder meg heller til Seajet eller Jotun sine selvpolerende, det pleier slett ikke se så ille ut når båten er oppe annethvert år. En god spyling, fjerning av rur og flekking der det er tynt. Deretter nye anoder og rett ut igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...