Jump to content

Silikonbasert bunnstoff - best i test. Hvorfor er det få som benytter det?


Billa

Recommended Posts

Har sandblåst skroget og skal legge nye lag med epoxy og starte opp med nytt bunnstoff. Leste testen:

 

https://www.pbo.co.uk/gear/best-antifouling-paint-head-to-head-test-71025

 

Hvorfor er det så få som benytter silikonbasert bunnstoff? Skyldes det svekkelse av egenskaper ved vinterlagring eller oppleves det som risikabelt å løfte båter med glatt bunnstoff?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Har jo vært noen tester av bunnstoff oppgjennom tidene, noen sverger til det ene og det andre, men etter min mening teller lokale forhold mer enn selve stoffet.   Tror ikke dette siliconstoffet er noe bedre eller dårligere enn vanlig.  selv har jeg hatt Hempel Hard racing de siste årene og hatt ingen groe, bare litt slim i vannlinja som jeg tar med høytrykkspyler på høsten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 20 minutter siden:

etter min mening teller lokale forhold mer enn selve stoffet

 

Det er jeg enig i. På videoen kan jeg faktisk ikke se en eneste rur, hverken der teststripene er eller over. Så hvordan funker silicon mot rur?

 

Selv har jeg aldri vurdert slikt stoff, Seajet sitt 033 fungerer utmerket på min båt ( fikk jo greit resultat i testen også) og der jeg har den liggende og der jeg ferdes. Å kun flekke litt over hver vår, er jeg fornøyd med. Da går det med snaut en 0,7 liters boks (som sannelig er dyr nok den og).

 

Billa skrev for 1 time siden:

Hvorfor er det så få som benytter silikonbasert bunnstoff? Skyldes det svekkelse av egenskaper ved vinterlagring

 

Om det er tilfellet, faller nok et slikt valg bort for mange. En svært stor del av fritidsbåtene her i landet står jo på land om vinteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Billa skrev 27 minutter siden:

Hvorfor er det så få som benytter silikonbasert bunnstoff?

 

muligens prisen?

I 82 sa Hempel at jeg skulle skulle kjøpe 3 bokse hvit og 3 bokser Grå  epoksy  og legge

på et strøk hver dag, 6 dagen skulle jeg legge på et tynt lag bunnstoff etter 4 timer med en farge

som jeg ikke skulle ha siden, jeg valgte lyse Blått, la på Sort ved sjøsetting og ved opptak så jeg 

det lyseblå skinne igjennom på de plassene som bunnstoffet slites vekk.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette med effekt mot rur er et poeng. Rur er vanskelig å kjøre av selv med planende båt og selvpolerende bunnstoff. 

Høyere pris skal kompenseres av lavere diesel forbruk og sjeldnere påføring av nytt stoff. 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Får håpe noen tar en norsk grundig test av bunnstoff. Basert på egne erfaringer  med vår viknes (som har et jevnt bruksmønster )varierer groe mye fra år til, selv med samme type bunnstoff.

Seajet som var knallgod i forfjor var dårlig for rur i fjor. Samme greienene  med International og Maritim tidligere år.

Virker som dem fleste i havna har blandede meninger og ingenting utmerker seg som ekstraordinært bra. 

Link to post
Share on other sites

Siste seilmagasinet har en artikkel om silikonbasert bunnstoff..

 

Selv har jeg benyttet hempel silic one i 6 år, båten ligger av og til på vann om vinteren og noen ganger på land. Ja, det gror litt og det kommer litt rur. Jeg bruker kost, og tar en runde med maske og snorkel før ferien. Alt løsner svært lett.  Jeg er fornøyd, men jeg synes også det er viktig å bidra til en renere fjord.. så da tolererer jeg kanskje litt mer groe?

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 15 timer siden:

Siste seilmagasinet har en artikkel om silikonbasert bunnstoff..

 

Selv har jeg benyttet hempel silic one i 6 år, båten ligger av og til på vann om vinteren og noen ganger på land. Ja, det gror litt og det kommer litt rur. Jeg bruker kost, og tar en runde med maske og snorkel før ferien. Alt løsner svært lett.  Jeg er fornøyd, men jeg synes også det er viktig å bidra til en renere fjord.. så da tolererer jeg kanskje litt mer groe?

Takk for at du deler din erfaring.

Opplever du svekkelse i antigroe etter at båten har vært landlagret?

I følge bransjefolk så kan silikonstoffet tørke inn og etter 3 sesonger så må det påføres nytt lag! 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hmm..  det er en problemstilling jeg ikke har tenkt på. Noen år har jeg malt over hele andre bare flekket. Har uansett ikke vært tre år uten å male over hele.. imidlertid er malingen tjukk og bygger mye.. så det er nok begrenset hvor lenge jeg kan legge på nytt?

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev On 3.4.2024 at 18.30:

Jeg er fornøyd, men jeg synes også det er viktig å bidra til en renere fjord.. så da tolererer jeg kanskje litt mer groe?

 

Jeg bruker gift for ikke å spre havnespy :-) 

Jeg liker å beholde de naturlig hjemmehørende artene. 

Link to post
Share on other sites

Har brukt SolicOne i tre år - uten å legge på nytt. Dette er den første utgaven som visstnok skulle tåle vinteropplag dårligere - og ikke tåle mange sesonger. Senere (ett år etter lansering) har det kommet en ny type som tåler vinterlagring bedre.

 

Det er såpass glatt at rur som forsøker seg etter at båten har ligget litt sklir av ved bruk (rask båt). Denne tørker litt inn over vinter, men får frem geleoverflaten når båten ligger på vannet. Det er denne geleaktige overflaten som hindrer groe.

Hadde Hempel Glidespeed før dette og det var langt dårligere. Med rur og mer vekst.

 

Farten og glattheten er så godt som lik hele sesongen - noe jeg aldri har opplevd før. 

Link to post
Share on other sites

Alfaalfa, din erfaring er i overensstemmelse med hva min proff-kontakt påstår.

Han sier videre at har man først fjernet alt bunnstoff og primer så er det hensiktsmessig å gå for et silikonbasert bunnstoff.

Har du erfart problemer ved løft og landsetting mht glatthet og robusthet av bunnstoffet?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...