Jump to content

Silikonbasert bunnstoff - best i test. Hvorfor er det få som benytter det?

Billa

Recommended Posts

En liten tilleggskommentar: Silikon er før den er gjennomherdet relativt mykt og med lav skjærmotstand. Silikonmalingen glir i malingslaget pga manglende intern friksjon så det hjelper ikke om stoffet fester til skroget og til bakkestativet. Det er altså størst risiko når malingen er relativ fersk (3-4 dager). Det var mindre problem når båten ble løftet opp etter sesongen enn satt ut på våren!

Sushi

Billa skrev 57 minutter siden:

Det var mindre problem når båten ble løftet opp etter sesongen enn satt ut på våren!

OK! Min båt er på land max to dager hvert andre år, så da rekker det ikke å tørke så all verden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Billa skrev On 13.11.2024 at 9.54:

Jeg har brukt B-Free som er International sin silikonbaserte bunnstoff i en sesong nå og har følgende inntrykk:

- litt høyere marsjfart og toppfart

- mindre groe, men ikke helt perfekt. Slam og rur fester seg fortsatt

Har du noen tall på forbedringen og event reduksjon i drivstofforbruk?

Har du det på drevet om du har det da?

Swingswong skrev On 16.11.2024 at 1.33:

Har du noen tall på forbedringen og event reduksjon i drivstofforbruk?

Har du det på drevet om du har det da?

Nei, jeg har ikke beregnet forbedringer på drivstoff forbruket, men i mitt tilfelle med et ganske så bra utgangspunkt så fikk jeg en fartsøkning på ca 1-1,5 knop som kan tilsi 5-10% nedgang i diesel forbruk. Fartsøkninger er mindre enn forventet.

Jeg benytter ikke silikon på drevet og fraråder det. Malingen er seig, legger seg tykt  og fester dårlig på flaps til tross for grunning. Tror ikke den egner seg på drev. På propell så fortsetter jeg med å polere og ha på Selaclean.

Sushi

Billa skrev for 3 timer siden:

det blir veldig glatt på nytt hver gang båten skal løftes

Blir overflaten noenlunde slitesterk i tillegg? Har en båthenger jeg skal ha en båt på etter hvert, denne skal ut og opp av sjøen med jevne mellomrom. Har vurdert silikonbunnstoff til denne, vet det blir glatt, men båten skal stroppes fast hver gang den skal transporteres. Spørsmålet er jo om silikonbunnstoffet tåler bedre å bli trukket opp på rullene på hengeren enn vanlig selvpolerende?

Hakkannen skrev for 16 timer siden:

Blir overflaten noenlunde slitesterk i tillegg? Har en båthenger jeg skal ha en båt på etter hvert, denne skal ut og opp av sjøen med jevne mellomrom. Har vurdert silikonbunnstoff til denne, vet det blir glatt, men båten skal stroppes fast hver gang den skal transporteres. Spørsmålet er jo om silikonbunnstoffet tåler bedre å bli trukket opp på rullene på hengeren enn vanlig selvpolerende?

Har ikke lang nok erfaring med bunnstoffet til å si det sikkert, men husk at silikon glir mot silikon og slipper. Det er ikke kun overflaten som er glatt. Kjenn på silikon fuger på badet og man kjenner at den aldri helt stivner. Jeg tror ikke du oppnår færre skader med silikon stoff enn selvpolerende. Husk også en del av virke mekanismen er dannelse av hydrogel på overflaten. Denne tørker og svekkes når båten er på land. I ditt tilfelle ville jeg ha valgt selvpolerende. Silikonstoff er nok aller best egnet til båter som ligger vannet hele året. Der er det fordeler både mht arbeid, fart, forbruk og miljø.

Sushi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...