Jump to content

VP AQAD 40 A eller 40 B, - hva er forskjellen?


Skvulpen

Recommended Posts

Har kikket i emneoversikten, men har ikke funnet noen eksakt forklaring på hva som er forskjellen på disse utgavene av motoren (altså 40 A eller 40 B). Kan noen VP-eksperter her på forumet kanskje si noe kort og greit om dette?

 

En båt fra 1984 jeg vurderer, står annonsert å ha en originalmontert AQAD 40 som nå har gått ca 900 timer, der står ikke verken A eller B... :confused:

 

(Er forresten dette noen motor å trakte etter i det hele tatt...? Et helt annet spørsmål selvsagt...)

Link to post
Share on other sites

A og b har ingenting med turbo og intercooler å gjøre. Det er kun versjonen, og b er produsert etter a med noen forbedringer, bl.a kjøling. A-modellene har mindre kapasitet på kjølingen, og montert i tyngre båter har de tendens til å gå varm og sprukne topper er resultatet. Vedlikeholdet har svært mye å si om motoren er bra eller ikke. Har motoren fått godt stell og sjøvanns-systemet renset kan motoren holde mange timer ennå.

Link to post
Share on other sites

To ganske ulike svar overfor her, så jeg er fortsatt like klok... :crazy:

 

Forstår av krl at motoren kan være bra forutsatt godt stell av forrige eier, men har AQAD 40A bare 124 HK som Will sier? Dette gjelder en Fjord 21 Weekender 1984 på 1700 kg, da er kanskje 40 A noe svak motorisering? (Selgeren hevder maksfart 30 knop....)

 

Kanskje her er noen med erfaring fra akkurat denne båten med akkurat denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Går du til "kilden" (dvs. VP) så finner du følgende produktbulletiner:

 

AQD40A: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2E0618CE...80D_1976_en.pdf

 

AQAD40B: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/575A7D9A..._DP_1983_en.pdf

 

Det ser ut til at A-versjonen har 130 hk på svinghjulet og B-versjonen 165 hk, noe som sikkert stemmer bra med de 124/158 "propell"-hk du har fått oppgitt ovenfor. At A-versjon kun er kalt AQD og ikke AQAD regner jeg med er fordi den mangler "Aftercooler", dvs. intercooler på VP-språk.

 

Det skal sies at disse bulletinene ikke er komplette, dvs. det finnes modeller som ikke er listet her. Dersom det da finnes en "AQAD40A" som ikke er listet her, så har sikkert den 165 hk...

Selv hadde jeg tatt en telefon til VP for å være sikker.

Link to post
Share on other sites

Er ikke A-motorene de motorene som kundene får alle problemer og barnesykdommer med?

Så når kunden har vært prøvekanin så setter de en forbedret B-motor i produksjon!

(Dette har jeg hørt av en Volvo Penta mann, så ikke hogg hodet av meg! :rolleyes:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

En båt fra 1984 jeg vurderer, står annonsert å ha en originalmontert AQAD 40 som nå har gått ca 900 timer, der står ikke verken A eller B... :confused:

(Er forresten dette noen motor å trakte etter i det hele tatt...? Et helt annet spørsmål selvsagt...)

I følge listen til Drevia er det en A-motor. Ser at den er oppgitt til å yte 148 hk, i motsetning til b-motoren som har 165 hk.

Vær oppmerksom på topplokket. Dette har en svakhet, og en god del av de sprekker etter en tid. Har nok noe med kjøling og bruksmåte å gjøre også. Er det byttet allerede, er nok motoren grei, ellers ville jeg vært skeptisk. Var å så på en båt i våres med samme motor, bare innenbords med aksling, altså en TAMD40. Og der var toppen byttet på rundt 8-900timer tror jeg. Den gamle hadde sprukket. Mener å huske at den hadde gått en 11-1200 timer elns når jeg var å så på den. Så den var forsåvidt ok motormessig, men det var andre årsaker enn motoren til at jeg ikke kjøpte den. Det var forøvrig også en -84mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...