Skvulpen Startet 2.Januar.2006 Del på Facebook Startet 2.Januar.2006 Har kikket i emneoversikten, men har ikke funnet noen eksakt forklaring på hva som er forskjellen på disse utgavene av motoren (altså 40 A eller 40 B). Kan noen VP-eksperter her på forumet kanskje si noe kort og greit om dette? En båt fra 1984 jeg vurderer, står annonsert å ha en originalmontert AQAD 40 som nå har gått ca 900 timer, der står ikke verken A eller B... (Er forresten dette noen motor å trakte etter i det hele tatt...? Et helt annet spørsmål selvsagt...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
will Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 40a har kun turbo(124hk) 40 b turbo og intercooler(158hk) http://www.drevia.se/dataaqdiesel.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 A og b har ingenting med turbo og intercooler å gjøre. Det er kun versjonen, og b er produsert etter a med noen forbedringer, bl.a kjøling. A-modellene har mindre kapasitet på kjølingen, og montert i tyngre båter har de tendens til å gå varm og sprukne topper er resultatet. Vedlikeholdet har svært mye å si om motoren er bra eller ikke. Har motoren fått godt stell og sjøvanns-systemet renset kan motoren holde mange timer ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 To ganske ulike svar overfor her, så jeg er fortsatt like klok... Forstår av krl at motoren kan være bra forutsatt godt stell av forrige eier, men har AQAD 40A bare 124 HK som Will sier? Dette gjelder en Fjord 21 Weekender 1984 på 1700 kg, da er kanskje 40 A noe svak motorisering? (Selgeren hevder maksfart 30 knop....) Kanskje her er noen med erfaring fra akkurat denne båten med akkurat denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Går du til "kilden" (dvs. VP) så finner du følgende produktbulletiner: AQD40A: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2E0618CE...80D_1976_en.pdf AQAD40B: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/575A7D9A..._DP_1983_en.pdf Det ser ut til at A-versjonen har 130 hk på svinghjulet og B-versjonen 165 hk, noe som sikkert stemmer bra med de 124/158 "propell"-hk du har fått oppgitt ovenfor. At A-versjon kun er kalt AQD og ikke AQAD regner jeg med er fordi den mangler "Aftercooler", dvs. intercooler på VP-språk. Det skal sies at disse bulletinene ikke er komplette, dvs. det finnes modeller som ikke er listet her. Dersom det da finnes en "AQAD40A" som ikke er listet her, så har sikkert den 165 hk... Selv hadde jeg tatt en telefon til VP for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Det finnes AQAD 40a, det står nemt i skjemaet til Will. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
classic fiberglass Svart 2.Januar.2006 Del på Facebook Svart 2.Januar.2006 Er ikke A-motorene de motorene som kundene får alle problemer og barnesykdommer med? Så når kunden har vært prøvekanin så setter de en forbedret B-motor i produksjon! (Dette har jeg hørt av en Volvo Penta mann, så ikke hogg hodet av meg! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 En båt fra 1984 jeg vurderer, står annonsert å ha en originalmontert AQAD 40 som nå har gått ca 900 timer, der står ikke verken A eller B... (Er forresten dette noen motor å trakte etter i det hele tatt...? Et helt annet spørsmål selvsagt...) I følge listen til Drevia er det en A-motor. Ser at den er oppgitt til å yte 148 hk, i motsetning til b-motoren som har 165 hk. Vær oppmerksom på topplokket. Dette har en svakhet, og en god del av de sprekker etter en tid. Har nok noe med kjøling og bruksmåte å gjøre også. Er det byttet allerede, er nok motoren grei, ellers ville jeg vært skeptisk. Var å så på en båt i våres med samme motor, bare innenbords med aksling, altså en TAMD40. Og der var toppen byttet på rundt 8-900timer tror jeg. Den gamle hadde sprukket. Mener å huske at den hadde gått en 11-1200 timer elns når jeg var å så på den. Så den var forsåvidt ok motormessig, men det var andre årsaker enn motoren til at jeg ikke kjøpte den. Det var forøvrig også en -84mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 3.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Takk alle, for nyttige svar! Nå vet jeg en del mer, og skal alliere meg med motorkyndig person og få sjekket motoren nærmere, spesielt toppen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.