Jump to content

er det noen som har erfaring med hydro-hybrid dieselvarmer(kinavarmer)


larsand

Recommended Posts

i båten sitter det nå en webasto beregnet til bil som varmer opp vann for så å gå gjennom ett register som igjen varmer luft til oppvarming.

dette er jo ikke særlig energieffektivt men gir også varmtvann i vv bereder.

spørsmålet er om denne ville gjort denne jobben bedre v at man varmer luften direkte samtidig som man får varm vann i krana. 

den har vært nevnt tidligere i en tråd her inne men ikke i form av erfaring med selve produktet

 

Link to post
Share on other sites

Som du sier, så har du nok i dag dårlig virkningsgrad på luftoppvarming, men god virkningsgrad på vannvarming. Jeg har tidligere kikket litt på den typen du nevner du vil bytte litt. Det som er med desse, er at det er en spiral som går rundt i luftvarmekammeret, så det er i prinsippet varmluft som varmer opp vannet. Så på denne vermeren, så har du bedre effekt på luftvarming, men elendig effekt på vannoppvarming. Mitt tips er at du beholder din vannvarmer som du har i dag, og så heller kjøpe deg en ren luftvarmer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Er den jeg så på.. tanken var st hvis man uansett kjørte denne noen timer så kom varmtvannet som en bonus.. men kjører som i dag så kan jeg kjøre dieselvarmer til vv bereder på dagtid når solcelle gir litt ekstra strøm

Link to post
Share on other sites

Kamerat av meg har vannvarmer tilkobla motor og 10kw defroster og en diesel luftvarmer, deiligt og starte med varm båt og motor når man kjører til jobb 07:30 hele vinteren og luftvarmere for litt ekstra komfort og opptining av båten. Hadde det ikke vært for at dieselmaskina høres ut som den skal dø når man starter opp i -10 grader, hadde han kun hatt luftvarmeren

 

Liten 21foter med hjemmelaga hardtop med hele 16kw total varme effekt. Tskjorte temp året rundt hvis man vil 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 43 minutter siden:

Kamerat av meg har vannvarmer tilkobla motor og 10kw defroster og en diesel luftvarmer, deiligt og starte med varm båt og motor når man kjører til jobb 07:30 hele vinteren og luftvarmere for litt ekstra komfort og opptining av båten. Hadde det ikke vært for at dieselmaskina høres ut som den skal dø når man starter opp i -10 grader, hadde han kun hatt luftvarmeren

 

Liten 21foter med hjemmelaga hardtop med hele 16kw total varme effekt. Tskjorte temp året rundt hvis man vil 

hehe. hørtes deilig ut. men han ligger vel sjeldent i uthavn å må tenke på forbruk :)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...