Jump to content

Kjøleskap avgått ved døden..?


HansO

Recommended Posts

Som den pertentlige person jeg regner meg for å være, tok jeg tidlig i høst full runde med vinterklargjøring av båten. Full drivstofftank, tom vanntank, flushet septik innsatt med frostveske og alt det andre inkludert tømming av kjøleskap. Deretter gikk der noe tid i forbindelse med reiser og diverse andre (mer pressernde) oppgaver...... Når tiden kom ble det landsetting og rengjøring.

Min elskede kone oppdaget da kjøttdeigen i "frysen" :eek: Jeg kjente lukta helt ut. Har forsøkt med klor og andre stoffer som ikke er miljømerket svanen, men det ser ikke ut til å fordrive stanken.

Har noen der ute gode råd til.....?

Link to post
Share on other sites

vask med ren klor gjør susen ...men pass godt på at du får dynket pakningene godt og får ut skiten der ....lang lufting så forsvinner lukta men du må nok regne med et par omganger :newyearsign:

 

 

 

har selv prøvd dette etter bedervet fisk og det stanket rimlig godt det og :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at Kefir(!) skal hjelpe. Bakteriene i kulturmelk skal visstnok fortære lukt og andre uhumskheter. Så dette på NRK her i høst, et kjøleskap ble vasket med kulturmelk. Trodde ikke mine egne øyne, men de påstod at det hjalp. Vask skapet, la det stå en time eller så og vask med rent vann. Ingenting bør vel være uprøvd?

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

I en tidligere tilværelse bodde jeg i en ørken i Afrika. Dro til Norge på sommerferie (jul i Norge, sommer i ørkenen) Nordmann lånte huset, dro av gårde uten å gi nøkkelen til hushjelpen. ("Man kan ikke stole på de innfødte") Da jeg kom hjem to uker senere satt hushjelpen på trappen ute og gråt, lukten av kjøtt i langt fremskreden forråtnelse var klar helt ned i hageporten. Sikringen hadde gått, hun kunne ikke komme inn. Da vi kom inn så vi at det nærmest kokte i fryseren, lokket var blitt presset opp av gjæreingsprosessen. Jeg avskrev fryseren, for hushjelpen var det en æressak å fikse dette. Hun vasket fryseren et uendelig antall ganger med klorvann. På det tidspunktet den bare luktet klor, gikk hun over til mange runder med grønnsåpe. Til slutt var fryseren som ny, og jeg brukte den i flere år siden. Da jeg ti år senere kom tilbake til huset, var samme fryser fremdeles i funksjon.

 

Hushjelpen fikk mye ros, og de pengene hin nordmann måtte betale meg for å erstatte fryseren med innhold.

 

Moral: Klor til lukten av råttenskap forsvinner, deretter grønnsåpe til lukten av klor forsvinner, og så er fryseren god som ny. Skulle ta vesentilg færre runder ettersom det her "bare" dreier seg om et begrenset kvantum råttenskap.

 

Lykke til!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...