Jump to content

1997 Mercury 50hk fusker med Marsjkjøring


Krisingebri

Recommended Posts

Kjøpte en mercury 1997 i fjor sommer. Der var startreléet deffekt, så tjuvkobla midlertidig til jeg fikk byttet reléet.  Men hovedproblemet er at når jeg skal kjøre i marsjfart(har ikke turtallsmåler) så fjusker den og mister nesten all kraft og båten faller ned fra plan og jeg må sette den i fri og gi gass igjen. Det eneste som funker er å kjøre ganske sakte eller på full gass. om jeg prøver meg på å marsje så skjer det igjen Så og si hver gang. Noen ganger så kan det gå greit om det er helt stille i sjøen og jeg sitter og justerer med tilten opp og ned når jeg hører at den begynner og fuske. Men med en gang det er litt sjø og litt bårer så begynner den med fuskinga. 
 

Har kjøpt nye slanger fra tank med nye blærer på så de er rene. Har ikke prøvd så mye annet egentlig, da selger sa at han nylig hadde tatt service og blant annet renset forgaserne.

var en som nevnte at det kunne være triggeren som var dårlig 🤔

 

håper det er greit forklart :)

IMG_9165.png

IMG_9167.png

IMG_9166.png

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si. Men det kan være en elektrisk feil også, ikke kun forgasserrelatert. Jeg har hatt noe som ligner litt på min Mariner(Mercury)30hk fra 1995. Den bestemmer seg plutselig for å gå på kun en sylinder, mister nesten all kraft og kan gå lenge slik før den begynner å nøkke og kraften etter hvert kommer tilbake. Jeg har rengjort forgasser utallige ganger, skiftet pluggledninger, plugger, bensinpumpemembran, rengjort kontakter etc uten noe særlig bedre resultat. Men for et par uker siden sjekket jeg litt til, og demonterte noe som ser ut som en hovedkopling mellom motor og fjernstyring. En stor svart gummisylinder. Der var det fuktig og godt, så den fikk seg en god dusjing med 5-56 før jeg monterte den sammen igjen. Og etter det har den fungert helt utmerket! Mulig det var tilfeldig, men det har ikke gått så fint på flere år. Nå må den bare få seg en tur på land for en liten vask, den har ikke vært oppe siden før pandemien. Så det går ikke fort, selv om motoren går fint... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kobling mellom fjernkontroll og motor har jeg liten tro på skaper denne typen feil. Men du kan bevege kobling under drift, for å se om feilen da oppstår.

Begynn med basic først.

Hvordan ser pluggene ut? Mager, fet, ulike, vann?

Er det ny ren bensin fra a til å.

Tank, lufting, filter, slanger, koblinger, vaier og pumper 100% a-å.

Plugger, pluggledninger, el koblinger og forbindelser 100%.

Kompresjon?

 

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende en gang.

Da var hovedstrømsbryteren mekanisk utslitt og irret.

De gamle med nøkkel har begrenset levetid. (Ca 5 år)

 

Har du løs tank, kan det også være så enkelt som at du har glemt å åpne lufteskrua på tanken.

Link to post
Share on other sites

Krisingebri skrev On 3.4.2024 at 9.18:

Men hovedproblemet er at når jeg skal kjøre i marsjfart(har ikke turtallsmåler) så fjusker den og mister nesten all kraft og båten faller ned fra plan og jeg må sette den i fri og gi gass igjen.

Det kan komme av at bensintilførselen ikke er tilstrekkelig.
Måten jeg ville teste det på er en dynamisk flotørnivåtest.
Høres skremmende avansert ut på mange, men det er ikke værre enn å tre på en 10cm lang klar pvc slangebit på hver av nipplene på flotørkammerne og feste slangebitene pekende rett opp, også åpne dreneringen på forgasserne. Få en hjelper til å kjøre båten og følg med på nivået på en testtur...
Du kan nå se nøyaktig bensinnivå inne i flotørkammeret. Denne enkle testen sjekker:
- at bensinpumpa kan levere nok bensin
- at du ikke har klem på bensinslange, delaminering, plugging

- at ventilering av forgasser er ok

- at flotørhøyde er riktig justert

- at flotørhøyde er lik (synkron) på alle forgassere

- at nåleventilen fungerer 

- at stigerøret i tanken er ok

- at bensinkoblingene kan gi akseptabel flow

- at bærepumpa fungerer om den ikke suges flat 

Jeg bruker ca 1 min på denne testen.
Min IQ er ingen norgesrekord men når en ser hvor mange feilkilder en kan sjekke ut med denne testen, så er det litt "underlig" for meg at ikke flere prøver å få det til...
Enda mindre logisk er det for meg at en med mekanisk kompetanse er villig til å bruke en time på å argumentere mot denne testen (enn å bruke 5min og 1 liter bensin) og heller kjøpe mange dyre deler.... for meg er det bare latterlig. Sorry.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Enda mindre logisk er det for meg at en med mekanisk kompetanse er villig til å bruke en time på å argumentere mot denne testen (enn å bruke 5min og 1 liter bensin) og heller kjøpe mange dyre deler.... for meg er det bare latterlig. Sorry.

 

Hvilken tråd er det du refererer til her? Jeg finner i alle fall ikke noen slik argumentasjon i denne tråden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ville i tillegg til forgassere sjekket stator/trigger, coil(er), switchbox. Om du har tilgang på service manual vil du kunne ta en systematisk gjennomgang av komponenter sett opp mot symptomer. Blir dyrt om en begynner å bytte deler litt på måfå.

Link to post
Share on other sites

Krisingebri skrev On 3.4.2024 at 9.18:

Det eneste som funker er å kjøre ganske sakte eller på full gass.

Ser nå at du klart har skrevet at den går ok på full gass. Den viktige detaljen mistet jeg, beklager den...

 

Da er ikke testen jeg anbefalte like nyttig i ditt tilfelle. Men generelt vil jeg anbefale deg å sette deg inn i den metodikken siden du har påhenger :smiley: om du ikke kjenner den allerede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...