Jump to content

Semitrent; Leie seilbåt eller snekke?


Alenil

Recommended Posts

Hei,

 

skal leie båt en uke i sommer, men står mellom en snakke saga 27 eller en 33 fots seilbåt. Lurer på hva spm blir best ift trygghet (legge til etc). Har seilt som mannskap tidligere men ser for meg å gå endel for motor med forseil. Har med kone (litt trent) og barn på 4 og 10 (liten erfaring med båt). Planen er å gi dem en koselug smak på båtlivet uten for mye stress. Men er det overhodet mulig? Hehe. Tar veldig gjerne imot tips. Vil gjerne holde oss rundt Hvaler og Koster. Takk!

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hva slags type stress man liker. Hvis målet er  slappe av og man ikke har så mye trening eller erfaring med seilbåt, så spørs det om det vil være litt enklere med en Saga 27.

 

 Det er vel en del mer å passe på med en seilbåt, man skal ha plass i sjøen under båten og man skal ha plass i luften over båten, broer og slikt må være høyere enn de 12-14 meterne eller hva man nå har som masthøyde. Når man har seilene oppe for å prøve å seile litt, og det så blåser litt opp, så kan det bli virkelig armer og bein, hvis man ikke har så mye trening i å ta ned eller redusere seilføringen, når det blåser litt vel mye.

 

Selv så lærte jeg seiling og "bruk av seilbåt" på den måten at jeg kjøpte meg et gammelt vrak av en 32 fot seilbåt (Oksøy 32), og så var det egentlig bare å sette i gang og la det stå til. Første året så så gjorde jeg vel sånn omtrent alle de feilene som det er mulig å gjøre, inklusive et par grunnstøtinger, motorstanser, osv. Har nå båt no 3, men det mangler nok fortsatt en del på å være "godt nok utlært".

 

Så har jo seilbåten et par fordeler. Når man skrur av motoren og det blir helt stille, og man bare seiler av gårde, så er jo det "litt magisk". Mange seilbåter har jo også et hanske lavt tyngdepunkt og tåler også veldig mye dårlig vær. Det gjør også at båten er ganske stabil når båten ligger ved land. Man kan gå rundt om i båten uten at båten krenger over eller er ustabil. En annen  sak er at man har "reservemotor" i seilet. Motorstans betyr ikke at man må bestille redningsbåt.

 

Hvis man ikke har så mye erfaring med seilbåt, og man skal leie en båt i en uke, så bør man nok på et vis like de utfordringene som følger med, og ønsker man minst mulig stress og en enklest mulig uke, så bør det nok bli Saga 27.

 

Det kommer jo an på hvor mye erfaring man egentlig har. Jeg kunne aldri ha valgt noe annet enn seilbåt, når det gjelder å ha båt på litt lang sikt, men hvis det dreier seg om en ukes tur med familien, så spørs det om ikke Saga 27 er et tryggere valg.

 

En annen side ved seilbåter, synes jeg, det er at seilbåtene på et vis har en tendens til å ha "litt forskjellig personlighet". De 3 seilbåtene som jeg har hatt har i alle fall opplevdes som "ganske forskjellige" slik at det har tatt litt tid "å bli dus" med den enkelte seilbåt. Ei uke er jo ganske kort tid, og da bør jo det meste klaffe, slik at det blir "ferie".

 

  

Link to post
Share on other sites

I fellesferien er det rift om båtplassene i gjestehavn. Hvis du ikke er godt kjent og har venner med båtplass som dere skal besøke så hadde jeg vurdert å leie en båt som ligger i en trivelig hjemmehavn og hvor du har tilgang på plassen i leieperioden. Så kan dere ta koselige dagsturer og vite at en bås venter på dere.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet. 

Av disse ville jeg sterkt vurdert seilbåten, da dette er en båt du ligger tryggere med på svai. Da er det jo bare å finne ei koselig bukt å kaste dreggen foran i. Trenger jo ikke seile, går jo like fort disse 2 båtene. 

Link to post
Share on other sites

Mange interessante kommentarer til ettertanke, vil jeg mene. Det er jo samt at dersom man har åndsnærvær nok til å bruke seilbåten som motorbåt, så kan jo mange seilbåter være en veldig bra hytte på sjøen. Det står jo ikke hvilken seilbåt det dreier seg om, men noen seilbåter på 33 fot har jo ganske god plass.

 

Mange seilbåter er også veldig stødige og stabile når man ligger for anker, det er sant nok.

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill her ja:thumbsup:

 

Som bruker av både motorbåt og seilbåt siden jeg var ganske liten ville jeg nok i utgangspunktet ha anbefalt snekka for deres del i år. Kommer selvsagt an på hva dere ser for dere, ligge på svai (for anker) i uthavn eller ligge til brygge i gjestehavn?

 

Grunnen til jeg anbefaler snekka for årets ferie er hovedsaklig fordi ei stødig og innvendig dyp snekke (med høye karmer) gjerne vil opplevels tryggere i bruk for alle enn en seilbåt. For ungenes del er det trygt og godt å føle seg sikrere mot å falle uti når de sitter i båten under fart. For de voksnes del slipper de tenke like mye på dyp finnekjøl, høy mast og stresset som kan oppstå med (for mye) seil oppe hvis det skulle blåse opp. Mye tauverk i form av skjøter og fall å holde styr på, disse ligger heller ikke i ro under bruk. På tross av stødig båt på grunn av dyp kjøl og treig mast er det flere faktorer som kan føre til stress og usikkerhet med en seilbåt i forhold til ei snekke. Snekka er langkjølt og tåler dermed mer om man skulle være uheldig å gå på grunn.

 

Hadde det vært meg med de forutsetningene for familien som gis ville jeg tenkt rolig (men spennende) ferie med snekke i år slik at det er større sjanse for at alle får en god opplevelse og ikke blir avskremt. Så vurdere veien videre til neste år om dere ønsker ta steget til seilbåt, nå som dere fra før har med dere en god og fin erfaring med ferie med snekke i år. Å bli sjøvant er en modningsprosess som kommer med erfaring og tid, det er ikke nødvendig å haste av gårde i kompleksitet. Risikoen for at en eller flere i familien kan bli litt avskremt vil jeg tro er litt større med seilbåt enn med snekke, men med god ballast fra en snekkeferie blir alle bedre rustet til å tåle mer utfordringer ved neste anledning, hvis dere velger det. Slik ville i alle fall jeg ha tenkt. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar alle sammen. Gøy å bli tatt så godt imot. Hvis dette er vennligheten vi møter på sjøen så blir jo dette mindre skummelt. Jeg har bestemt meg for å gå for Saga 27. Dørkplass til lek for fireåringen er et meget godt argument. Er jo fryktelig trangt i brønnen på en seilbåt. Og at Saga 27 er dyp og trygg så ikke kona må sitte med hjertet i halsen ift dårlig sikring. Samtidig blir det lettere ift dybden. Vi er jo nybegynnere. Har seilt over Atlantern i tjueåra men der er det jo ikke et eneste skjær. Så får vi se om vi kan teste seilbåt om noen år. Da har vi sikkert fått litt sjøbein. Gleder meg skikkelig nå. God sommer alle sammen! Sees der ute! :flag:

Link to post
Share on other sites

Bra valg. En Saga 27 er en trygg og forutsigbar båt. Tipper dere får en fin start på båtlivet for familien i denne. 

 

Jeg syntes vår 27 foter var stor da vi kjøpte den for 18 år siden. Nå er vi som regel den minste og eldste båten i havna når vi er på tur, de andre båtene er svære og hvite og 30-40 år nyere enn vår. Men det plager meg ikke, vi har den plassen vi trenger og trives med det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville lastet ned en kart-app på telefon og / eller nettbrett, samt RS sin app på telefon. Gi RS appen tilgang til GPS sporing hele tiden så vet de du ringer til hvor du er.

Medlem eller ikke - hjelp vil du få.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Jeg ville lastet ned en kart-app på telefon og / eller nettbrett, samt RS sin app på telefon. Gi RS appen tilgang til GPS sporing hele tiden så vet de du ringer til hvor du er.

Medlem eller ikke - hjelp vil du få.

 

 

 

 

 

Bra tips! Har lasta ned Windy som jeg bruker mye ifbm Wingfoiling, og Gulesider. Båten er totalmedlem i RS så følger med ekstra trygghet der. Regner med medlemskspet går på båten og ikke bare eier personlig? 

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Alenil said:

Regner med medlemskspet går på båten og ikke bare eier personlig? 

 

Det ser vel ikke ut til å være tilfellet:

 

Quote

Medlemskapet dekker ikke assistanse som gis dersom båten er utleid mot vederlag. Da gis assistansen til medlemstakst, og belastes båteier.

 

https://rs.no/bli-medlem/medlemsbetingelser/#hva-dekker-ikke-medlemskapet?

 

Mener derimot å huske at min DNB båtforsikring også dekker redning ved utleie opp til 8 uker i året. (Med forbehold om at det er lenge siden jeg leste gjennom de vilkårene.) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...