Jump to content

Hvordan få GPS'en til å motta signaler?


SeaMaster175

Recommended Posts

Jeg har sett tilsvarende når jeg prøver en GPS inne. Den trenger "fri sikt" til satelitter. Med min gamle Garmin GPS12 så går det bra under tak i båten (hardtopp med kalesje luke), men har problemer i bilen. I bilen må den ligge foran i vinduet for å virke.

 

Hvor prøver du din ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett tilsvarende når jeg prøver en GPS inne. Den trenger "fri sikt" til satelitter. Med min gamle Garmin GPS12 så går det bra under tak i båten (hardtopp med kalesje luke), men har problemer i bilen. I bilen må den ligge foran i vinduet for å virke.

 

Hvor prøver du din ?

 

Gerhard

Jeg prøver den inne nå. Burde kanskje gå ut for å prøve...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Om GPS'en har blitt flyttet langt uten å være slått på bruker den laaang tid på å finne posisjon. Noen GPS'er har en funksjon der du manuelt kan angi posisjon. dette kan gjøre søkingen raskere

 

Funket GPS'en da du testet den ved kjøp?

Jeg kjøpte den billig usett, men selger sa den virket. Den er flyttet langt siden jeg kjøpte den (fra Bergen til Østlandet).

 

Hvor lang tid mener du det kan gå før den finner posisjonen?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hei. Som en ovenfor sier så tar det lang tid hvis gpsn har vært flyttet fra en pos til en annen uten å ha vært på.

 

Hver vår bruker min gps ca 1t å finne pos i den havna jeg har båten, deretter tart det ca 1 min.

Har en magellan 3200 xl Dessuten har jeg prøvd den i bilen men der må den ligge på framme i vinduet. Hvis du vet posisjonen du befinner deg på kan du legge dennne inn i gpsn og den vil raskere finne satelittene. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Ikke noe mere hokus pokus enn å gå ut med den og la den ligge der en stund.. :seeya:

Sant. Men på min gamle G12 så tok det under ett minutt når jeg skrudde den på utendørs, skrudde jeg den på innendørs og gikk ut på tur etterpå så fikk den som regel dekning ved lunsj-tider..

 

En annen ting er at man bør holde GPS stille mens den søker. Hvis man kjører rundt med den under oppstart så tar det mye lengre tid å få dekning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...