Jump to content

Råd og hjelp Ang Dekk/teak?


SiljeMarie90

Recommended Posts

Heisann!

vi har kjøpt en gammel seilbåt som vi prøver å gjøre i stand. Vi har null erfaring med båtpuss men vi har mestret en del og er klar for å gønne på med dekket nå. Så det vi lurer på en hvordan får vi dekket fint? Må det pusses eller lignende, hvordan vaske, lakke, male? Vi aner absolutt ingenting, og tar imot så mye tips og erfaring som overhode mulig! Vet heller ikke hva som er gjort der tidligere. Tusen tusen takk for all hjelp!!🙏🏼

4A81D0E9-C1F2-4D29-A2DB-6C1F90A9EF54.png

FD912C08-B60D-44DB-B480-5763BED175A3.png

1ABCF5E1-6D52-4569-91DE-DB4D5A3A7B01.png

Link to post
Share on other sites

Hei og grattis med båt !

 

Da jeg kjøpte min båt var teakdekket helt, men slitt. Skuta er fra den tiden man skrudde og plugget dekket.

Desverre viste det seg at selger ikke hadde vedlikeholdt disse skruene og pluggene, så det var lekkasje i over 50% av disse. Noe som resulterte i at jeg byttet ut all teak med ny teak som kun er limt på, ingen skruer som kan lekke nå.

Ellers så sverger mange, også jeg, til at teakdekk skal være grått og ubehandlet. Noen synes det skal være gyldent og fint.

Regner med at flere vil gi mer utfyldende og hjelpende svar i tråden deres.

Ellers er det mange videoer på Youtube om vedlikehold av teakdekk, mye på Engelsk da.

 

Uansett, lykke til med noe som ser ut som en skute med fine linjer. :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å være et ganske tykt teakdekk men jeg antar at det er lagt på finer eller lignende. Du bør vel kunne se fra undersiden hva det er lagt på. Det kan jo tenkes at det er massiv teak men det er jo ganske lenge siden noen tok seg råd til det. 

Som det sies her er det jo proppene over skruene som det er viktig å holde øye med og erstatte om de faller ut. Da kan det tenkes at skruen må ut, hullet forsenke ytterligere og ny skrue med flatt hode må inn før ny propp limes ned. Natingen er også viktig å vedlikeholde. Når det gjelder stell så er det beste å kun børste dekket på tvers og gjerne gi det et strøk Boracol år om annet. Ikke slip eller bruk aggressive kjemiske midler før du vet tykkelsen teaken. 

Det ser ut til at det er lakk eller olje igjen på deler av dekket og jeg ville vel forsøke å fjerne det forsiktig. Et teakdekk skal være ubehandlet for best mulig fotfeste og enklest mulig vedlikehold. 

Link to post
Share on other sites

https://www.boatworkstoday.com/about/

 

Enig med Lazyjack -  etter mange år med teakdekk på 3 seilbåter. Bruk en skarp sikling for å fjerne lakk/olje klisset.  Teaken skal være ubehandlet og få et strøk med Boracol vår og høst.   Da vil du få en fin sølvgrå finish som er sikker å gå på. 

Dette er også oppskriften som Hallberg Rassy gir til sine kunder. 

 

Det finners en rekke "vidundermidler" for teakdekk.  Felles for alle disse er at de sliter veldig på dekket ( fjerner materiale) og at det alt må gjøres om neste år. 

 

Andy ( boatworks today) har mange gode tips for teakdekk , og andre ting. Teakpropper får du kjøpt i de fleste båtbutikker. Forsenk skruen som Lazyjack skriver, og bruk gjerne Biltema hurtigepoxy for å lime inn nye propper  Den er relativt rimelig og har vist seg åp holde fint i mange år. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...