Vestlandssong Startet 4.April Del på Facebook Startet 4.April Hei På min Yanmar 4LH-STE sit det ein sokalla "air intake silencer" (luftinntak), som er festa til inntakssida på turbo (sjå bilete). Eit metallfragment frå denne har brekt av, gått inn i turbo og øydelagt turbinhjulet på denne. Turboen skal byttast, og gamalt luftinntak skal kasserast. Men når det gjeldt luftinntaket så vurderer eg ulike muligheter. Eg har fått tilbud på eit originalt luftinntak til 7000 kr. Syns dette er litt stivt for noko som tross alt er ein filterholder, i bunn og grunn. Eg veit at det finst folk der ute som med stort hell har valgt å bruke eit sportsfilter som erstatning for den originale løysinga, noko som strengt tatt burde være heilt tilstrekkelig, eller?Ein fester då filteret på ein kort slage, og deretter inn på turbo (sjå bilde). Det som då er viktig er jo å finne eit filter som klarer å svelge unna nok luft. Eg har ikkje klart å finne ut kor mykje luft motoren min treng. Dei aller fleste filter oppgir heller ikkje kor mykje luft dei er dimensjonert for. Unntaket er filteret fra Biltema, som er oppgitt til 200 m3/t. Men eksempelvis har K&N ei rekke filter i ulike farger og fasonger, utan at det er oppgitt informasjon om mengde luft dei er dimensjonert for. Er det nokon som veit kor mykje luft motoren treng, og kva type filter som kan ta inn nok luft? Her er nokon av dei eg har sett på. K&N filter: https://www.eurodel.no/luftfilter-k-n-filters-e-1987?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20960225268&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBhCiARIsAGoxjaKOdXAL9EfSR6-tb7SiaY1wXHd4Mw4DyrxikPg091j7a25Ok5zDPvUaAiIGEALw_wcB Raze filter: https://www.thansen.no/bil/utstyr/utvendig-utstyr/sportsfilter/sportsfilter-raze-med-8-adaptere/n400/pn10170/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBhCiARIsAGoxjaKyc-aWzK2GIYzuFLTHNXaY9M7WlyLOwAqPQfmprmr6a44FuwVsm_saAmJPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Biltema filter: https://www.biltema.no/bil---mc/tuning/luftfilter/sportsluftfilter-rodt-150-mm-2000032775 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April Vestlandssong skrev On 4.4.2024 at 21.05: Eg har ikkje klart å finne ut kor mykje luft motoren min treng. Din motor skal ha ca 35 m3/min luft på maks turtall Det finnes store motorprodusenter som mener det er begrenset behov for finfiltrering av innsugsluft på en marinediesel dersom motorrommet er rent. En ting er dog rimelig klart.. jo mindre motstand i filteret, jo mer luft får du inn i forbrenningskammere, og dermed kan forbrenne mer forstøvet diesel... og det blir det hester av. Vet ikke om det er noe for deg men når du først skal starte på nytt, så har du mulighet til å få laget et trompetinnsug, kanskje i kombinasjon med en kort 45 grader silikonslange. For egen del skal jeg bruke et tønneformet filter til lett lastebil med motor på 7 liter slagvolum. Du er trolig kjent med at dersom du kan suge inn kaldere luft enn den som befinner seg ved den varme motoren, så er det mange hester å hente på det også. Kjenner ikke motorrommet på din NB840, og det finnes vel også mange varianter... men om du kan hente luft utenfor selve motorkammeret så er det et godt potensiale der. Og det til kostnaden av 1m slange... Om du er litt DIY eller har gode kompiser som er, så kan du få like mye som en dårlig tuningbox Et trompetinnsug er effektivt på diesel med turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 6.April Del på Facebook Svart 6.April Toppring er mot turbo. Trompeten er overgang mellom turbo og luftfilter. Tønnefilter er tegnet i grønt. Om en klarer seg uten skarpe kanter innvendig så er det selvfølgelig gunstig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Hva gjør man med veivhus ventilasjon som sitter på original filterhuset, om man bytter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April dieselfan skrev for 9 timer siden: Din motor skal ha ca 35 m3/min luft på maks turtall Takk for interessant svar👍. Kor i tabellen ser du at motoren treng 35 m3 luft/min? Mykje eg ikkje forstår i den tabellen. 😅 Eg har forresten -STE utgåva. Hvis dette stemmer er det nok ikkje berre-berre å finne eit filter som er dimensjonert for oppgåva. Filteret fra Biltema klarer for eksempel ikkje å levere meir enn ca 10% av lufta som trengs, ser det ut som. (200m3/timen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April Gullfisk skrev 27 minutter siden: Hva gjør man med veivhus ventilasjon som sitter på original filterhuset, om man bytter? Eg ser for meg at ein kan forlenge slangen med oljedamp som kjem frå veivhuset, og stripse denne fast i det nye sportsfilteret. Men det spørs jo om denne typen filter vil like det, eller om det vil bli "kvalt" av denne oljedampen. Det originale Yanmar-filteret virker jo å være langt meir åpent og luftig enn eit sportsfilter, og vil nok sleppe gjennom meir oljedamp inn til turbo. Og det er gjerne meininga at turboen skal ha litt oljedamp i innsuget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Vestlandssong skrev 41 minutter siden: Takk for interessant svar👍. Kor i tabellen ser du at motoren treng 35 m3 luft/min? Mykje eg ikkje forstår i den tabellen. 😅 Eg har forresten -STE utgåva. Hvis dette stemmer er det nok ikkje berre-berre å finne eit filter som er dimensjonert for oppgåva. Filteret fra Biltema klarer for eksempel ikkje å levere meir enn ca 10% av lufta som trengs, ser det ut som. (200m3/timen) Det står vel 1200 kubikkfot pr minutt til forbrenning OG kjøling. Det blir 34 m3/min. Til forbrenning klarer en 3.5 liters 4-takts motor vel å spise ca 5.8 m3 luft pr min ved 3300 rpm. Med boost trykk på 31 psi så blir det i overkant av 17 m3 (grovregnet uten å ta hensyn til temperaturer). Så 1000 m3/time sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Vestlandssong skrev for 2 timer siden: Det originale Yanmar-filteret virker jo å være langt meir åpent og luftig enn eit sportsfilter, Yanmar filteret er tynn "skumgummi" og ikke definert som luftfilter. Men likevel så har jeg sett flere 6LP motorer hvor det samme filteret er fullstendig tettet av oljedamp og støv. Vestlandssong skrev for 2 timer siden: Eg har forresten -STE utgåva. Jeg har ikke brukt "textmarker" på tabellen, den var slik når jeg var heldig å få en kopi av en Yanmar spesialist her på Forumet. Fantino skrev 1 time siden: Mykje eg ikkje forstår i den tabellen. Del hva du lurer på så skal jeg vedde på at du får hjelp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Fantino skrev for 1 time siden: Det står vel 1200 kubikkfot pr minutt til forbrenning OG kjøling. Det blir 34 m3/min. Til forbrenning klarer en 3.5 liters 4-takts motor vel å spise ca 5.8 m3 luft pr min ved 3300 rpm. Med boost trykk på 31 psi så blir det i overkant av 17 m3 (grovregnet uten å ta hensyn til temperaturer). Så 1000 m3/time sånn ca? Supert du fikk presisert dette før det gikk for langt sløvt av meg å ikke regne via slagvolum Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April dieselfan skrev for 6 timer siden: Jeg har ikke brukt "textmarker" på tabellen, den var slik når jeg var heldig å få en kopi av en Yanmar spesialist her på Forumet. Aha, skjønner 👍🙂 Fantino skrev for 8 timer siden: Det står vel 1200 kubikkfot pr minutt til forbrenning OG kjøling. Det blir 34 m3/min. Til forbrenning klarer en 3.5 liters 4-takts motor vel å spise ca 5.8 m3 luft pr min ved 3300 rpm. Med boost trykk på 31 psi så blir det i overkant av 17 m3 (grovregnet uten å ta hensyn til temperaturer). Så 1000 m3/time sånn ca? Glimrande 👍 dieselfan skrev for 6 timer siden: Yanmar filteret er tynn "skumgummi" og ikke definert som luftfilter. Men likevel så har jeg sett flere 6LP motorer hvor det samme filteret er fullstendig tettet av oljedamp og støv Ja, mitt var også veldig oljete når eg kjøpte båten. Fekk eit par hundre rpm ekstra etter vask av filter 😅 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Vestlandssong skrev 1 minutt siden: Ja, mitt var også veldig oljete når eg kjøpte båten. Fekk eit par hundre rpm ekstra etter vask av filter 😅 De kan kjøpes nye for fra 120kr Vestlandssong skrev On 4.4.2024 at 21.05: På min Yanmar 4LH-STE sit det ein sokalla "air intake silencer" (luftinntak), som er festa til inntakssida på turbo (sjå bilete). Eit metallfragment frå denne har brekt av, gått inn i turbo og øydelagt turbinhjulet på denne. Dette er en skikkelig skummel risiko med Yanmar. Kanskje særlig på drevbåter uten mellomaksel så kan dette "filterburet" være veldig vanskelig å inspisere. Noen ser ut til å være poppet og noen ser klinket for meg. Uansett så er det nå registrert så mange tilfeller av turbohavari, men også ventil og motorhavari pga popper/nagler eller rustflak som suges inn i turboens luftside. Det er vel å anta at "skummadrass" materialet trekker og holder på fuktighet og at det dermed ruster godt der det er kontakt med buret. Etter at jeg ble besatt av 6LP har jeg snakket med mange verkstedfolk om denne feilen du har opplevd og jeg er litt skuffet over hvor få som har dette på sine sjekklister... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April dieselfan skrev 1 time siden: Dette er en skikkelig skummel risiko med Yanmar. Kanskje særlig på drevbåter uten mellomaksel så kan dette "filterburet" være veldig vanskelig å inspisere. Noen ser ut til å være poppet og noen ser klinket for meg. Uansett så er det nå registrert så mange tilfeller av turbohavari, men også ventil og motorhavari pga popper/nagler eller rustflak som suges inn i turboens luftside. Det er vel å anta at "skummadrass" materialet trekker og holder på fuktighet og at det dermed ruster godt der det er kontakt med buret. Etter at jeg ble besatt av 6LP har jeg snakket med mange verkstedfolk om denne feilen du har opplevd og jeg er litt skuffet over hvor få som har dette på sine sjekklister... Ja, dette er litt skummelt. Denne bør absolutt inspiseres innemellom. Når det gjelder mitt tilfelle så virker egentlig skaden litt pussig, for eg syns ikkje den ser spesielt rusten ut (sjå bilde).. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Super deling @Vestlandssong Når jeg peker på at dette er viktig å sjekke så hører kanskje 2-3 på det. Når du viser et slikt bilde så kommer 2-300 til å følge opp dette ila neste 2 år og det vil bli brukt positivt så lenge Forumet står Bruddet ser gammelt ut. Kan fort være en utfordring rundt egensvingningsfrekvens her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 8.April Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April dieselfan skrev for 9 timer siden: Bruddet ser gammelt ut. Kan fort være en utfordring rundt egensvingningsfrekvens her. Ja, det kan det nok være. Eg oppdaga skaden på turbinhjulet ved ein tilfeldighet i august i fjor. Hadde ingen symptomer på at noko var gale, så eg aner ikkje kor lenge det kan ha vore slik. Skaden på filterhuset oppdaga eg ikkje før i forrige veke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Trist sak, men godt at du fikk kontroll på dette før det eskalerte videre. Pengene ruller ut men en god trøst er at det kunne blitt mye verre Jeg synes du er dyktig jeg, som oppdaget dette - mer enn en jeg vettom hadde bare dundra på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.