Jump to content

Ekkolodd: Garmin GT30-TM + Airmar B60 kombo vs. Garmin GT51-TH


Regattafisker

Recommended Posts

Hei, baatplassen!

Jeg har kjøpt meg en hobbyboat 555 proff og installert Garmin gpsmap 923xsv plotter. Nå har jeg begynt å undersøke muligheter for ekkolodd. Jeg ønsker å ha skroggjennomføring på tradisjonelt lodd for å ikke miste kontakt med bunnen i fart. Utover dette vil jeg også ha clearvu/sidevu fra garmin.

 

Etter å ha undersøkt litt har det bakt ned til to løsninger, en kombinasjon av Airmar B60(Tradisjonell chrip) + Garmin GT30 for clearvu/sidevu eller bare kjøpe en Garmin GT51M, da varianten med skroggjennomføring. Jeg er på utkikk etter synspunkter og eventuelt erfaringer med disse løsningen/loddene. Dette skal naturligvis brukes til fiske.

 

Linker til produktene: 

Airmar B60: https://www.marineshop.no/garmin/102767/garmin-gj-bronsesvinger-8-16-skrogvinkl-8-pin-600w-50-200-khz-airmar-b60?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBhCiARIsAGoxjaKJKHNAAQG3giFZL1GsKDVy-q_IMgAgAt-AI2ARdsS1cpJ_N-TOg38aAo1pEALw_wcB

Garmin GT30-TM: https://www.marineshop.no/garmin/133946/garmin-hekksvinger-gt30-tm-12-pin-ikke-trad-455-800-khz-cv-sv?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBhCiARIsAGoxjaIh-_f2f9AbLMEZFzbpWDc4AOyQD7EKoxAnfy0ZBLc3NBKlK8vhwEIaAqTrEALw_wcB

Garmin GT51M-TH: https://www.marineshop.no/garmin/135395/garmin-gjgående-svinger-gt51m-th-12-pin-600w?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBhCiARIsAGoxjaJQ7x9Me07EnzIK7EIMZI4wyiz7LfpXXfy9tZBjp-3dx_Bv-y3RCVIaAlwyEALw_wcB

Link to post
Share on other sites

Antar du skal fiske i saltvann, hvis ikke er denne anbefalingen feil.

 

GT51M-TH er det beste valget for deg. Garmin ekkolodd virker best med CHIRP svingere, B60 er ikke CHIRP. GT51M er de eneste svingerene som gir clearvu/sidevu med lav frekvens (260 kHz) og som dermed virker på litt dypere vann. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha undersøkt litt mer har det dukket opp noen spørsmål, håper det er i orden selv om det bryter bryter litt med emnet i tittel.

 

Jeg har fått inntrykk av at Airmar sine givere stort sett er dyrere enn givere som «på papiret» skal yte like bra. Vet av erfaring at i andre bransjer kan enkelte leverandører pynte på slike tall eller produsere produktene slik at de har gode teoretiske verdier, selv om for eksempel dårligere komponentkvalitet kan gjøre at det ikke nødvendigvis betyr at det er bedre. Er dette tilfelle her? Om ikke hva er årsaken? Eller kanskje bare inntrykket mitt som er feil?

 

Lurer også på hva du tenker om monteringsløsningen på gt51m-th kontra de runde giverene til Airmar i forhold til hvor tidsbestandig de er. Førstnevnte virker mer som en festeanordning som vil endres med tiden, mens sistnevnte virker heller som en gjennomføring man kan gjennbruke dersom giveren skulle gå i stykker eller x antall år. Har du noen tanker eller betraktninger å dele om dette @abbor? 😊

 

Ville en oppgradering av Airmar B60 til for eksempel Airmar B150M endret anbefalingen din, @abbor? Siden båten står på henger har jeg begynt å lure på om det er fint med giver som ikke bygger så mye. Gt51m vil passe med hengeren jeg har nå, men hva når hengeren blir slitt og man trenger ny?

Link to post
Share on other sites

Airmar er ledende på ekkoloddsvingere, både når det gjelder ytelse og utvalg. Airmar har mye mer kompetanse på svingere enn andre. De tester alle litt dyrere svingere i vanntank som en del av produksjonen for å kunne garantere kvaliteten. Den eneste Garmin svingeren jeg har er en GT8HW-TM og den gjør hva den skal. Jeg har Airmar B60, B75H, B175HW, 2 stk TM150M og TM265LH. Jeg har hatt gjennomgående Airmar svingere siden 2007, den B60 svingeren nå på båten til en fiskekompis har fortsatt en jeg installerte i 2010 på båten jeg bruker i Oslofjorden. De andre Airmar svingerne mine er fra 2013 og 2014, så disse svingene har god pålitelighet. 

 

Jeg foretrekker med god margarin Airmar sine modeller for gjennomgående montasje med svingerelementet montert på skrå for å match skrogvinkelen. B175HW er svingeren jeg bruker 95% av tiden. Fungerer suverent også i 30 knop, kan se mindre stimer og større fisk ved denne hastigheten. Jeg har ingen erfaringer med svingere som monteres slik som Garmin svingeren du vurderer, jeg hadde gått for Airmar. 

 

Anbefaler B75M i stedet for B150M. B150M har samme svingerelement som TM150M. TM150M fungerte svært bra med tidlig Simrad software. Har aldri vært imponert over TM150M med Garmin, jeg har en 527xsv, men ytelsen er den samme også med nyere Garmin ekkolodd. Tror Simrad kjørte denne 300W svingeren med for høy effekt i eldre software, fungerer ikke så bra sammen med Simrad lenger, men fortsatt bedre enn sammen med Garmin. 

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt og godt svar, @abbor!

 

Leste litt om B75M nå og mange ser ut til å foretrekke B175HW fremfor den. Ikke så rart kanskje med tanke på prisen. 
 

Samtidig ser jeg at Airmar har kommet med en B75HW. Det ser ut til å være en nyhet så den er nok utelatt i de diskusjonene jeg leste. Hva tror du om B75HW kontra B75M? Er det High wide folk anbefaler eller er det den ekstra kraften som kommer med 1kw?

 

B75HW: https://www.airmar.com/Product/B75HW

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke fornøyd med akustiske data for B75HW.  Når jeg ser på FOW som er summen av signalnivåene når svingeren sender og mottar så er den langt fra flat, svingeren har i følge FOW kurven en båndbredde på ca 20 kHz og ikke 100 kHz som Airmar oppgir. Jeg ville ikke engang vurdert B75HW. B75M er et bedre valg som en allround svinger. 

 

B75HW FOM 

 

SmartSelect_20240413_234316_ezPDF Reader.jpg

 

B175HW FOM

SmartSelect_20240413_234346_ezPDF Reader.jpg

 

B75M FOMSmartSelect_20240413_234500_ezPDF Reader.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott, da skal jeg gå litt i tenkeboksen igjen og se om jeg skal nøye meg med en B75M eller om jeg like så greit bare skal slå til med B175HW med en gang. 
 

B75M burde vel fungere tilnærmet like godt i høye hastigheter den og?

Link to post
Share on other sites

B75M vil også fungere helt utmerket i høye hastigheter. 

 

Jeg driver med trolling, derfor er B175HW min foretrukne svinger. For mål i vannsøyla ned til 150m er dette den beste svingeren. B75M har ikke riktig samme oppløsning men gjør en tilsvarende jobb, i tillegg fungerer bedre på større dyp siden den har lavere frekvens. B175M er svingeren jeg anbefaler for seriøst fiske i saltvann Norge, fungerer godt til bunnfiske, fungerer godt til fisk i vannsøyla og fungerer bra også på større dyp. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...