Windy37GM Startet 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2003 Hei og god St. Hans Det regner som en foss i Tønsberg, vi ble hjemme iår. Men reker og hvitvin og gode venner gjør det til en fin kveld allikevel. Jeg har sett litt på Nor-Dan 780/7800, Joda 7900 og lignende båter. Joda'en er av eldre modell, men f.eks Nor-dan er fra '97. Hva bruker slike båter pr time i ca 22-23 knop (fin cruisefart) ?? Både Jodaen og Nor-Dan. Motoren som står i Nor-Dan 7800 er en Mercruiser 4,2LX 180 HK, en motorstørrelse som ser ut til å gå igjen i denne båt størrelsen. Har noen erfaringer med f.eks Nor-dan 780/7800 eller lignende båter ? Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SveinHa Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 En kjapp tommelfingerregel er 0.2 liter pr hk pr time. Det store usikkerhetsmomentet er hvor mange hester du bruker på marsjfart. En 180 Hk på fullt bruker da ca. 36 liter på time. På marsjfart kan en gjerne regne runde 3/4 av full effekt, men dette varierer MYE fra båt til båt og også hvor stor motoren er i forhold til hva som passer båten. Der er sikkert noen her som kan gi mer eksakte tall for NorDan og Joda. 0.2 L/Hk/T er ikke så helt nøyaktig heller for store saktegående skipsdiesler og moderne smådiesler med elektronisk innsprøytning ligger noe lavere, kanskje 20-30% lavere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Janago Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Drivstoff forbruket kan også bli svært stort av andre årsaker:........ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 Første bud må bli å ha en tank som ikke lekker Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 23.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2003 Til SveinHa..... Finnes det også en tommelfingerregel for bensinmotorer også?Regner med at den du kom med var kun for diesel? Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
SveinHa Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Hvis en tenker på biler så ligger vel forbruket på bensinbiler rundt 10% høyere enn for diesel på langkjøring. Bensinforbruket varierer betydelig mer ved endrede driftsforhold enn dieselforbruk. Jeg vet ikke om der er en brukende tommelfingerregel for båtbensin....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
will Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 35 liter bensin pr time for å utvikle 100 hk 22 liter diesel pr time for å utvikle 100 hk dette er tall som er beregnet ut fra brennverdi (joule) Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Drivstoff forbruket kan også bli svært stort av andre årsaker:........ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 ://http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ticleID=569906 Første bud må bli å ha en tank som ikke lekker Når jeg kjøpt min forrige båt, en Sandvik 28, skulle vi hente den hjem fra Tønsberg til Sandnes. Dette skulle vi gjøre over en helg, og søndag kveld begynte det å minke på drivstoffet, dvs. diesel. Sent på Søndag kveld fikk vi tak i en som ville selge oss diesel etter stengetid, og vi fylte opp 250 liter. Vi syntes det luktet litt, men det var mørkt og vi var ukjente med båten. Men utpå morgenkvisten begynte vi å undersøke, alt dieselen vi hadde fylt lå i kjølsvinet på båten. Vi kom oss inn til Mandal og brukte resten av dagen til å pumpe ut dieselen på et fat. Vi fikk låne pumpe og fat hos Marna verkstedet. Grunnen til problemet var at slangen som gikk fra påfyllingstussen ned til tanken ikke var festet skikkelig på påfyllingstussen, når så slangen fra pumpen ble satt nedi så skøv den av slangen og da var det gjort. Trist historie, jeg brukte måneder til å vaske og skifte ut treverk som hadde vært i berøring med dieselen for å få ut lukten. Det jeg har lært er å sjekke fra tid til annen at alle slangeklemmer er skikkelig stramme. Dette ble en skikkelig skrekk historie for meg, og gjorde meg en erfaring rikere. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 35 liter bensin pr time for å utvikle 100 hk 22 liter diesel pr time for å utvikle 100 hk dette er tall som er beregnet ut fra brennverdi (joule) Dette er en veldig god bekreftelse på den tommelfingerregelen som jeg pleier å benytte når det gjelder forbruk på båtmotorer: På en diesel får man 4 - 5 HK ut av hver liter På en bensinmotor får man ca 3 HK ut av hver liter - (ofte litt mer for en innenbords og litt mindre for en utenbordsmotor) Enkel og grei regel som jeg har arvet etter min far mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jako Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Har i alle år benyttet meg av følgende tommelfinger regel: Forbruket i l/time. på maks Bensinmotor 2.takter Ant. HK/2 Bensinmotor 4.takter Ant. HK/3 Diesel motor Ant. HK/4 MVH jako Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.