Jump to content

Drivstoff forbruk


Windy37GM

Recommended Posts

Hei og god St. Hans

Det regner som en foss i Tønsberg, vi ble hjemme iår.  Men reker og hvitvin og gode venner gjør det til en fin kveld allikevel.

 

Jeg har sett litt på Nor-Dan 780/7800, Joda 7900 og lignende båter.  Joda'en er av eldre modell, men f.eks Nor-dan er fra '97.  Hva bruker slike båter pr time i ca 22-23 knop (fin cruisefart) ??  Både Jodaen og Nor-Dan.

 

Motoren som står i Nor-Dan 7800 er en Mercruiser 4,2LX  180 HK, en motorstørrelse som ser ut til å gå igjen i denne båt størrelsen.  

 

Har noen erfaringer med f.eks Nor-dan 780/7800  eller lignende båter ?

 

 

Hilsen Erik

Link to post
Share on other sites

En kjapp tommelfingerregel er 0.2 liter pr hk pr time. Det store usikkerhetsmomentet er hvor mange hester du bruker på marsjfart. En 180 Hk på fullt bruker da ca. 36 liter på time. På marsjfart kan en gjerne regne runde 3/4 av full effekt, men dette varierer MYE fra båt til båt og også hvor stor motoren er i forhold til hva som passer båten. Der er sikkert noen her som kan gi mer eksakte tall for NorDan og Joda.

 

0.2 L/Hk/T er ikke så helt nøyaktig heller for store saktegående skipsdiesler og moderne smådiesler med elektronisk innsprøytning ligger noe lavere, kanskje 20-30% lavere.

Link to post
Share on other sites

Hvis en tenker på biler så ligger vel forbruket på bensinbiler rundt 10% høyere enn for diesel på langkjøring. Bensinforbruket varierer betydelig mer ved endrede driftsforhold enn dieselforbruk. Jeg vet ikke om der er en brukende tommelfingerregel for båtbensin.......

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpt min forrige båt, en Sandvik 28, skulle vi hente den hjem fra Tønsberg til Sandnes. Dette skulle vi gjøre over en helg, og søndag kveld begynte det å minke på drivstoffet, dvs. diesel. Sent på Søndag kveld fikk vi tak i en som ville selge oss diesel etter stengetid, og vi fylte opp 250 liter.

 

Vi syntes det luktet litt, men det var mørkt og vi var ukjente med båten. Men utpå morgenkvisten begynte vi å undersøke, alt dieselen vi hadde fylt lå i kjølsvinet på båten. Vi kom oss inn til Mandal og brukte resten av dagen til å pumpe ut dieselen på et fat. Vi fikk låne pumpe og fat hos Marna verkstedet.

 

Grunnen til problemet var at slangen som gikk fra påfyllingstussen ned til tanken ikke var festet skikkelig på påfyllingstussen, når så slangen fra pumpen ble satt nedi så skøv den av slangen og da var det gjort.

 

Trist historie, jeg brukte måneder til å vaske og skifte ut treverk som hadde vært i berøring med dieselen for å få ut lukten. Det jeg har lært er å sjekke fra tid til annen at alle slangeklemmer er skikkelig stramme.

 

Dette ble en skikkelig skrekk historie for meg, og gjorde meg en erfaring rikere.

 

 

MVH :smiley:

Link to post
Share on other sites

35 liter bensin pr time for å utvikle 100 hk

22 liter diesel  pr time for å utvikle 100 hk

dette er tall som er beregnet ut fra brennverdi (joule)

Dette er en veldig god bekreftelse på den tommelfingerregelen som jeg pleier å benytte når det gjelder forbruk på båtmotorer:

 

På en diesel får man 4 - 5 HK ut av hver liter

 

På en bensinmotor får man ca 3 HK ut av hver liter  -  (ofte litt mer for en innenbords og litt mindre for en utenbordsmotor)

 

Enkel og grei regel som jeg har arvet etter min far  :smiley:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...