Jump to content

Rust på kjølbolter på Dufour fra 2015 som vurderes kjøpt


toholthe

Recommended Posts

Dette ville jeg sjekket nærmere. Ved første øyekast kan det se ut som det er skivene under mutterne som avgir rust. Men når jeg zoomer inn blide kan det se ut som det er betydelig tæring på skive til kjølbolt oppe til høyre.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik det skal se ut. Spørsmålet er hvorfor er det vann der? Personlig ville jeg fått løftet båten så kjølen henger fritt og nøye inspisert skjøten mellom skrog og kjøl. Det er jo ikke umulig at båten har seilt på et eller annet. 

 

Hulda har i løpet av 20 år seilt på et kadaver, en ikke merket grunne og en tømmerstokk. Hver og en nok til å lage problemer for svært mange produksjonsbåter med påboltet kjøl.

Link to post
Share on other sites

Ut fra det ene bildet vil jeg tro det er skivene som ikke er i samme kvalitet som bolt, mutter og anleggsplata. Jeg tror ikke den kjølen holder på å dette av. Det er en 2015- modell. 
drenspumpa er plassert der, så det er vel det nederste / dypeste / laveste punktet i skroget. Det vises dreneringshull gjennom stringere. Så alt vann som kommer inn havner der (gjennomgående mast?). Er det ferskvann eller saltvann osv. at ikke selger har svampet opp betyr kanskje at selger gjorde det for to timer siden og dette er nytt vann, eller at selger gjorde det i fjor sommer og det er kondens fra høsten. 

Spør Dufor om dette ser kjent ut…, evt en takstmann, et glassfiberverksted eller @Eika som reparerer grunnstøtte seilbåter.
jeg ser ikke noe show stopper her. Liker du båten forøvrig og du kjøper den, så hold et øye med utviklingen. Evt kjøp en flunkende ny båt. Det er en grunn til at 2015 er billigere enn 2024 modell.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som tildekningskorrosjon på rustfritt som kommer fra anleggsflaten under mutteren. Dette er vanlig på rustfritt ståll av 18/8-type, også på A4-kvalitet, men helst på A2. Sånt ser man ofte rundt skruehoder. Det KAN være helt harmløst. men sier ikke noe om hvordan selve bolten ser ut.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme tankene som @Code0. Problemet mitt er at om muttere og skiver er av dårligere kvalitet enn boltene, så er det fare på ferde med tildekkingskorrosjon som utvikler seg til spenningskorrosjon. Det er lite trolig at boltene er angrepet, men muttere og skiver kan fort bli som svamp. Og det kan gå veldig fort. Jeg gjorde en test den gangen jeg studerte korrosjon og fikk en mutter til å se ut som svamp i løpet 12 måneder ved å provosere materialet i vanlig sjøvann.

 

Så det jeg skrev over står seg fremdeles-

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips folkens. Litt blandede svar her. Tror nok jeg skal sjekke litt mer grundig og få skrudd av en mutter for å se hva som skjer under. I følge tidligere eier er den ikke grunnstøtt, men «vært så vidt nedpå en gang». Vanskelig å si hva det betyr, men var nok noe mer enn så vidt nedpå, for båten ble tatt på land for kontroll. Ingen funn riktignok.
Masten er ikke gjennomgående, så en båteier som tar vare på tingene sine ville holdt det tørt og rent her. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...