Jump to content

Tilbake i båtlivet, denne gangen ble det seilbåt. Helt nybegynner igjen!


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Lenge siden siste post her. Har vært lenge uten båt nå - 2 år snart. Hadde båt den første sommeren vår i Trøndelag, etter mange år med motorbåt i Oslofjorden. Men tiden ble for knapp med oppussing av hus og nye jobber. Samt at sommeren -22 var "mot normalt" begredelig også i trøndersk målestokk.

 

Men nå har jeg avtalt kjøp av en gammel, men velholdt Albin Vega. Tanken er først og fremst læring og å finne ut om dette er noe. Så får man evnt oppgradere til noe større etterhvert. 

 

Båten er i god stand og seilene virker p være i god stand. Får med storseil (selvfølgelig vel?) Samt (etter selgers forklaring) fokk, stormfokk og genoa. Sånn jeg tolker det så er fokk, samme som "vanlig" forseil? Dessverre ikke på rulle. Blir litt oppgradering etterhvert. Men i første omgang er det plotter, rorkultpilot og vhf jeg vil prioritere, samt ny sprayhood.

 

Selger har seilt mest med forseil. Hva tenker dere er best å begynne med som helt grønn seiler. Teste på kun forseil først eller kun storseil? Som 2😊 Om det blåser bra ( frisk bris til liten kuling) hva bruker dere? 

 

Spørsmålene er sikkert dumme, men dette er en ny verden, hvor jeg såvidt har begynt å lære begreper som fall og skjøt. Vinsj har også fått en helt ny betydning, før har vinsj vært noe jeg har hevet ankeret med😅

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Siden du hadde båt før regner jeg med du kan "knob og stikk", sjøfartsregler osv. Så jeg vil anbefale å kjøpe denne bok: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/illustrerte-seil--og-riggtrim-9788291443041?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njuap-BhSJxin779X_mV3n104TFxPmMFZj9Wa6fpmWHbUDu-DOt0S3qwaAm2vEALw_wcB. Kanskje lidt for teoretisk i første omgang, men gir en grei forståelse av hvordan seil virker og skal stå (trimmes) ved forskjellige vind-retninger og styrke. 

 

Best er det å få med en som kan seile, og som du kan lære av..

 

Fokk, stormfokk og genua er alle "forseil", men av forskjellig størrelse. 

Link to post
Share on other sites

Velkommen som seiler!

 

fokk er enkelt forklart et mindre forseil enn genua. Det egner seg ofte bedre til å krysse med, både pga form, men ikke minst pga muligheten for å skjøte det innenfor vantene. Dette i motsetning til genua, som gjerne er for stor for det. 

Du kan teste å trekke blokket på skjøteskinnen lenger fram, og se om fokken kan skjøtes helt inn innenfor vantene uten problemer.

 

Seiling med bare stor eller bare forseil fungerer sikkert greit i de fleste vinder, men på kryss behøver båten balanse for å fungere ordentlig. Storseilet trykker båten opp mot vind, og forseilet trykker båten fra vind. Ved å skjøte riktig, evt reve, finner båten balanse mellom de to, og det pleier å merkes på roret.

 

veldig uraffinert og enkelt forklart dette, men bare ment som en veiledning før start. Forøvrig fin båt å starte med.

lykke til!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 1 time siden:

Hei,

 

Siden du hadde båt før regner jeg med du kan "knob og stikk", sjøfartsregler osv. Så jeg vil anbefale å kjøpe denne bok: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/illustrerte-seil--og-riggtrim-9788291443041?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njuap-BhSJxin779X_mV3n104TFxPmMFZj9Wa6fpmWHbUDu-DOt0S3qwaAm2vEALw_wcB. Kanskje lidt for teoretisk i første omgang, men gir en grei forståelse av hvordan seil virker og skal stå (trimmes) ved forskjellige vind-retninger og styrke. 

 

Best er det å få med en som kan seile, og som du kan lære av..

 

Fokk, stormfokk og genua er alle "forseil", men av forskjellig størrelse. 

Takk for svar👍 Har bestilt dennehttps://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/seilerboka-9788299861106

 

Og ser veldig mye på Youtube om dagen 😊 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev 1 time siden:

Velkommen som seiler!

 

fokk er enkelt forklart et mindre forseil enn genua. Det egner seg ofte bedre til å krysse med, både pga form, men ikke minst pga muligheten for å skjøte det innenfor vantene. Dette i motsetning til genua, som gjerne er for stor for det. 

Du kan teste å trekke blokket på skjøteskinnen lenger fram, og se om fokken kan skjøtes helt inn innenfor vantene uten problemer.

 

Seiling med bare stor eller bare forseil fungerer sikkert greit i de fleste vinder, men på kryss behøver båten balanse for å fungere ordentlig. Storseilet trykker båten opp mot vind, og forseilet trykker båten fra vind. Ved å skjøte riktig, evt reve, finner båten balanse mellom de to, og det pleier å merkes på roret.

 

veldig uraffinert og enkelt forklart dette, men bare ment som en veiledning før start. Forøvrig fin båt å starte med.

lykke til!

Takk for svar, tror jeg skjønte mye av det du skriver 😊 Skal få litt innføring av eier, så får vi prøve oss forsiktig frem på turen hjem fra Rissa til Abelvær.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 57 minutter siden:

Takk for svar👍 Har bestilt dennehttps://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/seilerboka-9788299861106

 

Og ser veldig mye på Youtube om dagen 😊 

Helt sikker et godt kjøp :-). Mitt poeng med å kjøpe en bok er å få et minimum av teoretisk kunnskap og ikke misnst  termologi. Det gjør det mye lettere å forstå hva som skjer når du er ute i båten, og når folk svare på dine "dumme" spørsmål. 

Seiling handler mye om å skape rett balanse mellom kreftene i seilet og skroget i vannet, samt å få disse krefter til å virke i båtens fartsretning. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Seiling gir båtlivet en dimensjon til, noe du forhåpentligvis kan ha glede av resten av livet:)

Som beskrevet over, så er bare forseil ofte rimelig greit når du har vindene med deg (men den kan "gire" litt, altså ha litt vanskeligheter med å holde stø kurs hvis vinden er ujevn). Aktenfor tvers kalles det noen ganger, og da slør hvis den er skrått inn bakfra og lens når den kommer ganske rett bakfra.

Når du har vinden mot deg (som kalles kryss, bidevind etc.), så er det oftere viktigere at båten er balansert, og da vil du helst ha begge seil. Alternativt er gjerne bare storseil bedre enn bare forseil, men det kommer an på mange faktorer som rigg, skrogform m.m.

Med rulleseil, så er bare forseil ofte noe mange velger fordi det er enklest både å ta ut og inn. For deg uten noe sull, så er kanskje storseil like enkelt. (Ulempen er at man har en bom som man må passe seg litt for.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...