Jump to content

Sammenkobling av NMEA 2000, SeaTalkNg og SeaTalk


jake

Recommended Posts

Har dette oppsettet med en Axiom+ RV (NMEA2000), en i50 Tridata (SeaTalk Ng) og en ST5000 Autopilot (SeaTalk).

Tenkte at disse ville kommunisere sammen med det oppsettet som jeg har vist i skissen nedenfor. Får imidlertid ikke Axiom til å lese speed og dybdedata fra i50. Den finner ikke i50 på nettverket. i50 og Autopiloten ser ut til å kommunisere, de synkroniserer iallefall lysinnstillingene slik at den ene følger den andre med styrken på belysningen. 

 

Noen som kan se hvorfor ikke dette fungerer? Må man ha et eget backbone og koble alt sammen inn på dette? Trodde at det skulle holde og koble det sammen slik men dengang ei..

 

Networkboat.jpg.1b94d9ce438e911ed8848b27298ff0d2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor har du terminatorer og strømforsyning til SeaTalk ng/NNEA 2000? 

 

De to SeaTalk ng portene på i50 er sammenkoblet. Raymarine viser daisy chaining av flere instrumenter på en droppkabel, dette er ikke i henhold til NMEA 2000 standarden og en uryddig måte å gjøre det på. 

 

Du trenger å etablere et backbone med en terminator i hver ende, en strømforsyningskabel må kobles til og så må du ha drop kabler fra backbone til instrumenter og annet utstyr. 

 

Backbone kan enten være SeaTalk ng eller NMEA 2000. 

 

Her er et eksempel på et NMEA 2000 nettverk.. 

 

NMEA-2000.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @abbor. Som du sier så har jeg ikke laget et backbone med termineringer. Har også flere spenningskilder inn både på autopilot, og axiom men ikke på backbone så ikke så rart at det ikke fungerer nei. Leste meg litt opp på dette I går kveld så nå har jeg en plan for hvordan det skal kobles opp. Må bare handle noen flere komponenter først 😀

 

Ser at både Nmea2000 og seatalkng kjører nøyaktig lik standard canbus protokoll den enste forskjellen er fysisk kobling hvor Seatalkng har en ekstra pinne hvor den kjører seatalk1 signal for å være bakoverkompatibel. 

Kan også bruke i50 som bridge fra seatalkng til Seatalk1 så jeg slipper å kjøpe egen konverter. 

Blir spennende å prøve dette 🤩 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...