Jump to content

Montere gasshendel på Hansvik combi


Mow74

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Hansvik combi hvor det av en eller annen grunn kun er styring på dekk, men ingen gasshendel. Dette blir litt tungvint mtp enkelte typer fiske. 
Dette er med en utenbords påhengsmotormotor, hvor man selvsagt har en posisjon i førerhus som er som den skal, men det er altså det å få montert gass/gir hendel på dekk jeg lurer på. Har spurt et båtverksted i nærheten som sa det ville komme på over 20.000kr! Er det virkelig så mye jobb med dette?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er ikke bare å montere gass og girspak, man må ha et system som gjør at de to settene med spaker passer sammen uten å skape trøbbel for hverandre.

 

Det løses vell ofte med noen kompliserte overganger som sikkert koster mye. Mange vaiere som skal trekkes rundt blir også tungt å håndtere ved bruk om man bare strekker opp ekstra vaiere rundt omkring. Også har mange spaker en sperre man må trykke inn for å sette i gir, men så skal man altså kunne sette den i gir fra det andre spaksettet uten å trykke inn der. Da blir ting litt mer komplisert om man ikke skal fjerne denne sperra (som jo er mulig, men som det ikke er sikkert alle vil ta ansvaret ved å gjøre).

 

Du skriver du vil stå ute og  styre ved enkelte typer fiske, men uten å nevne hva slags fiske.

 

Hvis det er snakk om dorging kan du jo montere en liten dorgemotor med eget spaksett. Da har du også en eksta motor til å komme deg hjem hvis hovedmotoren svikter. Vær obså på at de aller minste motorene ikke er laget for fjernstyring, men man kan jo mekke istand noe selv, det har jeg gjort på 6-hesteren som står ved siden av 100-hesteren.

 

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 1 time siden:

Problemet er at det er ikke bare å montere gass og girspak, man må ha et system som gjør at de to settene med spaker passer sammen uten å skape trøbbel for hverandre.

 

Det løses vell ofte med noen kompliserte overganger som sikkert koster mye. Mange vaiere som skal trekkes rundt blir også tungt å håndtere ved bruk om man bare strekker opp ekstra vaiere rundt omkring. Også har mange spaker en sperre man må trykke inn for å sette i gir, men så skal man altså kunne sette den i gir fra det andre spaksettet uten å trykke inn der. Da blir ting litt mer komplisert om man ikke skal fjerne denne sperra (som jo er mulig, men som det ikke er sikkert alle vil ta ansvaret ved å gjøre).

 

Du skriver du vil stå ute og  styre ved enkelte typer fiske, men uten å nevne hva slags fiske.

 

Hvis det er snakk om dorging kan du jo montere en liten dorgemotor med eget spaksett. Da har du også en eksta motor til å komme deg hjem hvis hovedmotoren svikter. Vær obså på at de aller minste motorene ikke er laget for fjernstyring, men man kan jo mekke istand noe selv, det har jeg gjort på 6-hesteren som står ved siden av 100-hesteren.

 

 

Takk! 
 

Vel, ønsker å prøve litt av hvert av fiske som teiner, liner og slikt hvor jeg skal til blåser. Ser for meg at det i lengden er bedre å ha gass på dekk, da det allerede er styring der. 
Jeg synes det er litt rart at man har valgt å kun montere selve ratt på dekk når jeg ser de fleste 18, 600 og 700 combi stort sett har begge deler på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...