Jump to content

Hvem har/eier den eldste glassfiber båten på BP?


tom Cognac

Recommended Posts

Båten min, en Flipper 640 HT - 1986 modell  (38 år ), kjøpte jeg i 2020. Den så forholdsvis pen/grei ut da jeg kjøpte den. Likevel har jeg brukt 2 år på å restaurere den (hellakkering over og under fenderlist, revet ut alt i forpiggen, lagt på ny skrogkledning, nytt tak innvendig med divinylcell,  ny kledning i tak (hadde lakkasje), lagt opp rør til ledninger, ny mast og (pent brukt) pulpit, nye håndrekker, ny fenderlist, ny kalesje - nye kalesjestenger kommer......og jeg er fortsatt ikke ferdig :wink: Hun har ligget på land i 2 år, men i år skal hun på vannet :thumbsup:

Så er jeg litt nysgjerrig:

Hvem har den eldste glassfiberbåten her på BP? Og hva har blitt gjort med den? Det synes jeg hadde vært interessant å lese om :wink:

 

Sånn så hun ut da jeg kjøpte henne:

snnshunutengang.jpg.6fc9508e389150b52955d32078f260a5.jpg

- og sånn ser hun ut nå:

alteramulierutenforgarasje-mekka.jpg.2fa76800a00dc97c836b352fb1e5b0a9.jpg

 

Legg gjerne ut bilder :thumbsup: :wink: :sailing:

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Min nåværende turbåt er 1980, og fiskebåten 1974. Så de er nok for ungdommer å regne i forhold til dem som dukker opp her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da er jo min 1981 modell nesten ny jo🙂

Har i årene jeg har hatt den bygd ny innredning i absolutt hele båten med nye håndlagde skuffe og skapseksjoner med heltre teakfronter. Nye puter og ny kalesje. Ble "ferdig" i fjor. Blir vel egentlig aldri helt ferdig.

Link to post
Share on other sites

Kano fra 1969. Plug, form og båt bygget av meg. Har båten enda . . . og padler enda.

L=5m, B=0.8m, Vekt ca 17 kg.

 

Formen ble etterpå utleid til speiderne rundt i landet for 10 kr avstøpet. Det ble omtrent til utlegget mitt, selv om jeg neppe fikk betaling av alle. Siden gikk formen i oppløsning da noen prøvde å støpe uten slippmiddel . . . 

 

Har siden fått bygget kopi i Thailand i karbon og kevlar. Padler der også iblant . . .

 

DSC00018.JPG.f230f1b201b7ef7eae4229032a375138.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mine er fra 1980:

With Vital 15 fot.

Skibsplast Familyship 19 fot.

 

Så da ligger jeg vel hittil på en delt fjerdeplass bak en kano (1969), hvis det regens som båt da, en Ran Plast (1970) og en fiskebåt (1974).

De som har solgt båtene sine har dem jo ikke lenger.

 

Bruker båtene mine en god del. Den største har jeg allerede i år vært hele strekningen mellom Grimstad Sentrum og Tvedestrand sentrum (hele veien både østgående og vestgående). Den minste skal jeg hente fra vinterlagring idag. Men fortsatt endel is der den skal brukes, så da må jeg vel vente noen uker.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev 1 time siden:

Glassfiberbåter forgår ikke så lett. Det er nok forsatt endel fra 60- og tidlig 70-tall i drift. Frøya er bare ungdommen, fra 1978.

image.jpeg.dee5dd7e9ac0ce8aa3b3ba5cc80248c5.jpeg

Bare se hvor mange fjordlinger det er, de blei produsert fra 62 til 70, mange av de er finere idag enn det de var når de gikk ut fra fabrikken 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 16 minutter siden:

Bare se hvor mange fjordlinger det er, de blei produsert fra 62 til 70, mange av de er finere idag enn det de var når de gikk ut fra fabrikken 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har den ikke lengre, men at plastbåter kan være holdbare er jeg ikke i tvil om.

 

Hadde en lettbåt, som, etter det jeg ble fortalt, var en av det tre første plastbåtene som ble bygget av 

Askeladden (J.Askvik og sønner?). Tror den ble kjøpt brukt i Måløy på slutten av 60tallet.

Når de begynnte med plastbåter vet jeg ikke.


Båten brukes fortsatt i næring, men er solgt til andre i slekta.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 17 minutter siden:

Jeg trur, herwa var blandt de første på slutten av 50tallet. Legg merke til trur 

Herbert Waarum bygget første i plast 1953 i firmaet Nordisk Formstoff.

Han startet så Herwa i 1956.

I USA tror jeg først innen plast kom på 40 tallet.

Link to post
Share on other sites

.. Og innimellom Nordisk Formstoff så var det Ancas - er vel nærliggende å tro at eldste plastbåten her inne vil være en Ancas 

 

https://avtrykk.no/ancas-forst-og-storst-i-plastbater

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev for 2 timer siden:

Hadde en lettbåt, som, etter det jeg ble fortalt, var en av det tre første plastbåtene som ble bygget av 

Askeladden (J.Askvik og sønner?)

 

mener å ha lest at de første Askvik-båtene ble bygd på plugg og ikke i form, dvs glatt overflate innvendig og ruglete utvendig?  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende det, men vår var/er glatt utvendig.


-Ikke sikkert det er korrekt at vår var en av de første, men de som kjøpte den fortalte det.

Og å få det bekreftet er vanskelig, alle er borte nå.

Det ble også sagt at Libas (Ole P Lie?) hadde en av de andre. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...