Jump to content

Misfarging på gummibåt


SnekkerK

Recommended Posts

Hentet nylig en Aquanor gummibåt med påhenger hvor båten har litt misfarging på toppen av pontongene. En slags rustfarge mest sannsynlig fra å ha stått i sola på sommeren. Hvordan er det å bruke terrassebleker på disse båtene? Har brukt den på min plastbåt i mange år for å fjerne vannlinje og generelt bleking av skroget. Tåler gummien dette?

Link to post
Share on other sites

Hei, skal ikke spekulere i hva gummien tåler av kjemikalier, men du har rett; misfargingen kommer av at sola har brutt ned overflaten i PVC'en. Er overflaten først brutt ned er det dessverre lite rensemidler som kan reversere dette slik at det holder over tid. Her bør man ideelt sett være i forkant, dekke til jolla når den ikke er i bruk og/eller behandle den med en voks med UV-filter. Nå som det har gått såpass langt at overflaten er begynt å brytes ned (men forhåpentligvis ikke for langt) kan en løsning kan være å dekke til med egnet maling.

 

Jeg gjorde et forsøk med Polymarine Superflex PVC-maling for noen år siden på en Valiant 270 rib. Hos meg hadde nok nedbrytningen av overflaten gått litt for langt, men prøvde likevel. Resultatet ble, alt etter forholdene, greit, men heller ikke mer. Kanskje jeg burde ha vært enda nøyere med avfettingen med MEK før maling, men både MEK og selve malinga var forholdsvis vanskelige å jobbe med. Gummien ble seig og "løyen" av MEK, og malinga tørket så kjapt at det ikke var enkelt å få grei finish. Resultatet nå, flere år senere, er at de områdene som var nedbrutt stort sett fremdeles er dekket av gummimalinga, men enkelte steder har malinga boblet opp noe. Jeg landet derfor på konklusjonen at skulle jeg ha gjort det igjen (under forutsetning at jolla alltid skal være oppblåst) hadde jeg heller gått for enkomponent oljebasert maling, for eksempel Shipolin. Fordelen med den mer dedikerte PVC-malinga var at denne er såpass elastisk at jolla bør tåle å tappes for luft og fylles igjen, men erfaringen min viste at nedbrytningen sannsynligvis hadde gått for langt i mitt tilfelle. Vet flere med hypalon (den beste gummitypen) har fått gode og varige resultater, men for PVC sin del kan det virke som det er lurt å male før overflaten har blitt for slitt, for best og varig resultat. Gjør man dette mens gummioverflaten er god vil man da potensielt kunne beskytte PVC'en mot sollys og dermed forlenge levetiden på ei gummiljolle betraktelig. 

For din del, skal jolla være konstant oppblåst, altså ikke tappes og pakkes innimellom? I så tilfelle hadde jeg vurdert Shipolin eller lignende, det kan umulig bli verre enn det blir når gummien nedbrytes enda mer. 

Link to post
Share on other sites

Testet med terrasserens/bleker på de rustfargede feltene og det reagerte momentant. Endte med en runde med Universalstein (omtrent samme som Hugos) for å få vekk restene. Litt mindre synlig nå men det får holde. Tar resten av båten med melaminsvamper og vann tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...