Jump to content

Tetting av langsgående sprekker over vannlinjen.


Nettisutt

Recommended Posts

Vi har en 24 fot’s Arendalssnekke som har noen sprekker i skroget over vannlinjen. Disse er tettet med noe hvitt, antar det er linoljekitt? Det er ikke særlig pent og jeg kunne godt tenke meg en mindre synlig løsning. Kan man blande pigment i linoljekittet? Eller benytte en grøt av sagmugg og trelim, eller blir det for hardt?
Har lest og lest i trebåttråden uten å komme over noe annet enn linoljekitt, men det er jo fortsatt noen sider igjen 😂

Noen smarte tips?

IMG_1572.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det beste her hadde helt klar vært å skiftet det bordet. Faren er at du da avdekker mer, som må tas, noe som som regel alltid er tilfellet, med de fordeler og bakdeler det har😄
 

Alternativt kan du legge i lus, altså ei list i tre som du feller inn i bordet. Da kan du bruke en håndoverfres, eventuelt ei sirkelsag, og frese et langsgående nesten gjennomgående spor langs sprekkene. Får du lagt til et greit langsgående anlegg har du noe å føre fresen/saga etter. Så kan du høvle til lus i furu, tilpasset sporene du har frest opp. Disse bør være slik at de akkurat passer, de trenger ikke være for trange, og må heller ikke være løse i sporet.

 

Lusene kan du lime med polyuretanlim, en lim som er vannfast og grei til slike jobber. Epoksy er også en mulighet (som har gode gapfyllende egenskaper), men polyuretanlimen følger mer med treet i tilfelle bevegelse, og denne slipper du også beskytte mot UV-lys slik du bør med epoksy. Før liming bør du avfette nedi sporene med aceton, det samme med listene du limer i, for så å påføre lim og presse listene inn der de skal. Her er det såpass tett med sprekker at det nok lønner seg å ta for seg en eller to spor av gangen, gjerne med litt avstand fra hverandre.
 

Etter limen er tørket kan du høvle og slipe ned overskytende lus. 

 

Nytt virke vil naturlig nok være langt lysere og en skikkelig kontrast mot treet i det gamle bordet. Dette kan du kompensere for ved å bruke beis (i passende farge) som du tynner ut og påfører lusene i flere omganger til du oppnår ønsket effekt. Har brukt både oljebasert beis og spritbasert beis til slikt, avhengig av hva båten ellers er behandlet med (spritbasert beis fungerer til både alkydoljebasert impregnering/toppstrøk og linoljebasert impregnering/toppstrøk, mens oljebasert beis er best å bare bruke til alkydoljebasert etterbehandling). Så etterbehandle med impregnering/olje og toppstrøk (herdende olje/lakk, alt etter hva som er brukt på resten av skroget).

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel inne på, som Hakkanen, at den beste måten å fikse dette på er å bytte i hvert fall en seksjon av bordet. Det er ikke ofte jeg har sett denne typen oppsplitting av hudbord, uten at det ligger en strukturell last som ødelegger bordet. 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det best å få inn ny ved. Men som svar på spørsmålet: det går sikkert an å farge linoljekitt.

 

Dersom du velger metoden med å frese spor, vil det absolutt være nødvendig å ha en solid føring. Og da må en også passe på at en freser riktig vei, slik at fresen dras mot føringen. Fresing på frihånd vil garantert bli totalt mislykket. Du vil også få problem med å komme til oppunder dollbordet.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Au da! Høres ut som bytte av bord er det enkleste, uten at jeg synes det høres spesielt enkelt ut. Også usikker på om jeg er smart nok til  å oppdage evt andre feil under prosessen 😂. Vil en eventuell strukturell last, hva nå det måtte være, vise seg i sprekker i bord på motsatt side også da? 

Link to post
Share on other sites

Hvis dette bare er kosmetisk, og bordet  og båten ellers er i OK stand virker det som lidt "overkill" å skifte hele bordet. Selvom det er beste løsning, så er det også den mest kombliserte og dyereste løsning.

Er det en båt du bruker til "søndagstur", og det kun gjelder bord godt over vanlinjen ville jeg ikke gå i gang med å skifte bordet med mindre du gjør det i forbindelse med en større restaurering av båten.

 

Du får kjøpt vanlig vinduskitt både som brun og svart. Kanskje du kan få "knagd" sammen en mix av vitt og brunt som passer bedre til fargen på bordene.

 

mvh Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Oi, takk! Nå ble jeg lettet! Ja, båten er kun til koseturer og stort høyere over vannlinjen kommer bordet ikke 😊 Så da prøver jeg en kitt blanding først ….visste ikke at det fantes annet enn hvit kitt 🤪Tusen takk for hjelpen! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...