function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Systemrens på alu kjøler? Cummins qsb 5,9


nor star 290..

Recommended Posts

 

Tony fra SB Mar(cummins doktor #1) skriver endel om Intercooler og vedlikehold til Cummins. Endelokkene var vel messing mens huset var alu på den QSB jeg hadde mener jeg....

 

Tror ikke det er noe i veien for å kjøre systemrens, men har i alle år fått med meg at det meget sterkt anbefales og demontere, rense, inspiserer, bytte O-ringer og pakninger da det er det som skiller vann fra luft og kan få katastrofale følger om ikke holder tett.

 

Nå er det forholdsvis grei jobb å skru ut disse kjølerene, så hadd sterkt vurdert det om det ikke var gjort de siste 4-5 årene.

 

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-aftercooler-maintenance/

 

https://www.sbmar.com/articles/aftercooler-thoughts-opinions-and-answers-to-some-queries/

 

 

 

Ellers mye nyttig her 

https://www.sbmar.com/tonys-tips/

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har noe som helst synlig av saltspreng, kan du også vurdere å rense hele kretsen uten å demontere kjølere. Vil som nevnt i tidligere tråd anbefale deg å bruke Rydlyme Marine, i stedet for Systemrens. Dette fordi Rydlyme ikke trenger varme, samt at der klarer jobben på 2-4 timer, contra 2-4 dager. Så kan du helle den rensede væska rett i sjøen. Enklere, i alle fall om du ligger på vannet ! 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 33 minutter siden:

Vil som nevnt i tidligere tråd anbefale deg å bruke Rydlyme Marine, i stedet for Systemrens. Dette fordi Rydlyme ikke trenger varme, samt at der klarer jobben på 2-4 timer, contra 2-4 dager.

Uansett valg så er aluminium og de fleste legeringer av dette materialet designet for sjøvannsmotstandsdyktighet relativt porete/store korn. Så skyll godt og nøytraliser gjerne og skyll igjen.

Og ikke ta det stå tørt om det ikke er rent. 
Båter som går på Tinnsjøen, Møsvatn og Glomma er ikke medregnet.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 minutt siden:

Det er viktig om man bruker Systemrens, men behøves ikke ved bruk av Rydlyme, nok en fordel. :thumbsup:

Jeg har kun sett det i bruk og ikke testet det selv, mye pga tilgangen der jeg pleier å handle.
Har du testet det på alubiter over tid, og gjerne i sollys for å akselerere testingen?
Vet du hvilke virkestoffer det er basert på ? 

Link to post
Share on other sites

Det er jo verdens største produsent og "originalen" av hva Systemrens og de andre etterligningene i det nordiske markedet prøver å kopiere. 

 

https://www.apexengineeringproducts.com/

https://www.apexengineeringproducts.com/product/rydlyme-biodegradable-descaler/

 

Blir som Coca-Cola som ingen klarer/får lov å kopiere. Dessuten, Coca-Cola bruker Rydlyme i til rens av sine kjølere :yesnod:

 

Flere og flere som tar dette inn for salg i Norge

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 9 timer siden:

Dette fordi Rydlyme ikke trenger varme, samt at der klarer jobben på 2-4 timer, contra 2-4 dager. Så kan du helle den rensede væska rett i sjøen. Enklere, i alle fall om du ligger på vannet ! 

I følge sikkerhetsdatablad inneholder Rydlyme 5-9% Hydrochloric acid - saltsyre - og ikke noe annet.

Vet ikke om Rydlyme da er bedre eller værre ennn Systemrens.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, nor star 290.. said:

Kjølerne var demontert i 2018. Tenkte å kjøre systemrens denne gangen. Å det stemmer sap. De er i messing ja😉.

 

2018 er jo ikke for lenge siden, men likevel 6 år. Demontering, rensing av flater, nye o-ringer og montering med fett anbefales hvert 5. år om jeg husker rett. Ikke fordi kjøleren nødvendigvis er tett av avleiringer, men for å kontrollere for evt korrosjon og påbegynnende lekkasje mellom vann og luft samt rengjøre/ kontrollere for olje på luftsiden.

 

 

flere bilder her https://www.sbmar.com/articles/aftercooler-disasters/

 

.

 

 

aftercooler-disasters-12.jpg

aftercooler-disasters-19.jpg

aftercooler-disasters-5.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da blir det til neste år😉. Men har ingenting saltutspenging på mine. Hadde en tamd63 tidligere. Var samme tettning på intercooler der også. Kun en o ring som holdt vannet ute. Der var det påbegynt tæring. Men ikke mye på 25år. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...