Okkaby Startet 11.April Del på Facebook Startet 11.April Byttet ut både rattpumpe å sylinder på slutten av 22 sesongen. Men har aldri blitt helt fornøyde med dette. Systemet er tyngre enn det skal være med hydraulisk styring. For å være sikker på det ikke er oljen som er problemet, så byttet vi nå all olje på nytt igår. Men likevel er den tyngre enn den skal være Sylinder er en SP90 og rattpumpe en 35cm3. Begge deler fra Sleipner, og skal i henhold til deres tabell passe sammen. Antall omdreininger på ratt stemmer også med tabell. ca 6,1 runde fr side til side. Olje er VG-15 fra Maritim. Systemet er luftet å det er ingen rykking i ratt(som hvis for lite olje eller luft) Så alt skulle egentlig være topp. Men er for tung, noe også kompis som er mekaniker var hekt enige i. Noen goe forsla til hva som kan være gale? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
eapett Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Mine første 3 tanker.. 1 koble styring fra motor sjekk hvor treig motor er på styrebraketten. 2 om denne styringen henger fast i tiltrøret på motor sjekk for treighet her. 3 sjekk for treighet i festet mellom sylinder og motor. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Okkaby skrev 19 minutter siden: Byttet ut både rattpumpe å sylinder på slutten av 22 sesongen. Men har aldri blitt helt fornøyde med dette. Systemet er tyngre enn det skal være med hydraulisk styring. For å være sikker på det ikke er oljen som er problemet, så byttet vi nå all olje på nytt igår. Men likevel er den tyngre enn den skal være Sylinder er en SP90 og rattpumpe en 35cm3. Begge deler fra Sleipner, og skal i henhold til deres tabell passe sammen. Antall omdreininger på ratt stemmer også med tabell. ca 6,1 runde fr side til side. Olje er VG-15 fra Maritim. Systemet er luftet å det er ingen rykking i ratt(som hvis for lite olje eller luft) Så alt skulle egentlig være topp. Men er for tung, noe også kompis som er mekaniker var hekt enige i. Noen goe forsla til hva som kan være gale? Har du demontert sylinder fra roret for å verifisere at det ikke er mekanikken i roret som gjør styringen tung? Er rør, slanger og vinkling av dem iht spec? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Tenkte jeg også, mulig 'Arcona.syndrom'? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.April Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April eapett skrev 4 minutter siden: Mine første 3 tanker.. 1 koble styring fra motor sjekk hvor treig motor er på styrebraketten. 2 om denne styringen henger fast i tiltrøret på motor sjekk for treighet her. 3 sjekk for treighet i festet mellom sylinder og motor. Er nok ikke noe forbindelse mellom motor å styring her. Motor ligger fint i bunn av båt å driver aksel med propell:-) tacan skrev 3 minutter siden: Har du demontert sylinder fra roret for å verifisere at det ikke er mekanikken i roret som gjør styringen tung? Er rør, slanger og vinkling av dem iht spec? Ror går lett å uten noen motstand. Dette ble byttet med nytt ror og ny rorhylse i fjor. Sylinder svinger også fritt å lett i forbindelse med utslag. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Kan det være en restriksjon i en fittings et sted, evt fremmedlegeme/en pressing som har blitt feil? Om ror går lett burde en kunne koble fra og oppleve at det er bortimot like tungt å dreie? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.April Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April Slanger er de samme som var på gamle pumpe/sylinder. Å den gamle gikk en goe del lettere. Men sylinder var for svag til å holde ror med nye motor/større propell. Ble for mye moment på ror. Så derfor jeg byttet. Derfor er det ikke noe som tilsier at det sjal være noe motstand i systemet heller. Men skal prøve koble fra rorarm å se om det faktisk blir noe forskjell. Sjøl om jeg mener å huske det var helt likt i fjor når ror var koblet fra. Olje som ble tømt ut, var også helt rene å fine. Det som jeg frykter litt, er at det vil slite ut autopilot pumpa før tiden, om systemet er for tungt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Hvor mange år er slangene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.April Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April tacan skrev 3 minutter siden: Hvor mange år er slangene? Har ikke peiling. Men siden den gamle styringen var mye lettere på samme slanger og dette ikke har komt over tid, men vært et problem fra det øyeblikk nye sylinder/pumpe ble montert, så bør ikke slanger være problemet. Det kommer også plenty av olje gjennom disse, no vi fikk sjekket, når vi byttet olje, siden gamle oljen ble tømt ut via lufte nipler på sylinder. Var mye lettere på rattet når vi tømt ut oljen, da kunne en kjøre rattet med en finger. Men så fort en stenger lufte nippel, så var det tungt igjen.Så noe generere for mye motstand en plass. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Okkaby skrev 28 minutter siden: Har ikke peiling. Men siden den gamle styringen var mye lettere på samme slanger og dette ikke har komt over tid, men vært et problem fra det øyeblikk nye sylinder/pumpe ble montert, så bør ikke slanger være problemet. Det kommer også plenty av olje gjennom disse, no vi fikk sjekket, når vi byttet olje, siden gamle oljen ble tømt ut via lufte nipler på sylinder. Var mye lettere på rattet når vi tømt ut oljen, da kunne en kjøre rattet med en finger. Men så fort en stenger lufte nippel, så var det tungt igjen.Så noe generere for mye motstand en plass. Ok, har opplevd slanger som har svulmet opp innvendig og gitt indre motstand. Da hadde jeg koblet av sylinder til roret og prøvde om styringen ble lettere. Hvis ikke den ble lettere så hadde jeg tatt ut sylinder, skrudd sv fittings og tømt den for olje. Skal kunne da klare å skyve stempelstangen inn og ut for håndmakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Kan også prøve å koble styringen (hydraulikken) utenom autopiloten og se om den går lettere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.April Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April tacan skrev 9 minutter siden: Kan også prøve å koble styringen (hydraulikken) utenom autopiloten og se om den går lettere. Er her jeg har en liten mistanke til noe kanskje ikke stemmer ja. Men autopilot er å regne for ny. ar kun vært i bruk sesonger. Vet ikke het hvordan denne Garmin pumpe er bygget opp. Så vet ikke om en kanskje pumper olje gjennom både den og sylinder samtidig når en vrir på rattet. Men vet at styringen er like tung, uansett om autopilot pumpa står med spenning eller ikke. Eneste er at det blir et jævla forbanna søl om en skal koble ifra dise slanger. T-stykker til autopilot sitter rett bak på rattpumpa, siden autopilot pumpen sitter i rom rett under dørken med styreposisjon. Skulle ha tenkt på dette når jeg monterte systemet, å montert ventiler så en kunne stenge til autopilot pumpen. Er så klart hel det elektriske opplegg rett under rattpumpa. Så lite hyggeligt med søl der. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Har du åpnet påfyllingsskrue og sjekket om det er trykk/om styringen går lettere når denne er åpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.April Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April Fantino skrev 23 minutter siden: Har du åpnet påfyllingsskrue og sjekket om det er trykk/om styringen går lettere når denne er åpen? Ingen forskjell på om den er åpen eler lukket nei. Men må være 1-2cm ned til oljen, ellers kommer det olje ut overtykks/lufte hullet når en kjører. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 12.April Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April Siden dagen gikk med å fikse vannsystemet ombord, når nye pumpe hadde litt mer trykk enn gamle, å det dermed lakk alle plasser, samt suga falsk luft flere plasser. Å følgelig en del ombygging. Så rakk jeg kun å teste med ror frakoplet. Ingen forskjell der. Ror kan som forventet flytte med en enkelt finger. Så er nok der jeg mistenker Autopilot er synderen. Får fundere å tenke litt på hvordan den enkleste måten for stenge ventiler blir. Altså måten med minst søl av olje. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 12.April Del på Facebook Svart 12.April Okkaby skrev 1 time siden: Siden dagen gikk med å fikse vannsystemet ombord, når nye pumpe hadde litt mer trykk enn gamle, å det dermed lakk alle plasser, samt suga falsk luft flere plasser. Å følgelig en del ombygging. Så rakk jeg kun å teste med ror frakoplet. Ingen forskjell der. Ror kan som forventet flytte med en enkelt finger. Så er nok der jeg mistenker Autopilot er synderen. Får fundere å tenke litt på hvordan den enkleste måten for stenge ventiler blir. Altså måten med minst søl av olje. Litt dumt at du nettopp har byttet hydraulikkoljen på systemet. Jeg foretrekker å drenere/suge ut all olje før jeg begynner å åpne opp kretsen. Da blir alt mye kjekkere og mindre søl. Det finnes jo gode suge/vakuum pumper på feks Biltema hvis du ikke allerede har da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 12.April Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April tacan skrev 12 minutter siden: Litt dumt at du nettopp har byttet hydraulikkoljen på systemet. Jeg foretrekker å drenere/suge ut all olje før jeg begynner å åpne opp kretsen. Da blir alt mye kjekkere og mindre søl. Det finnes jo gode suge/vakuum pumper på feks Biltema hvis du ikke allerede har da. Blir nok å tømme ut så pas at jeg kan koble fra bak på pumpa. Men får ikke tid til dette før neste fri periode. For mye annet som må prioriteres først. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tacan Svart 12.April Del på Facebook Svart 12.April Okkaby skrev 19 minutter siden: Blir nok å tømme ut så pas at jeg kan koble fra bak på pumpa. Men får ikke tid til dette før neste fri periode. For mye annet som må prioriteres først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.