Jump to content

Tung hydraulisk styring, hva kan være gale?


Okkaby

Recommended Posts

Byttet ut både rattpumpe å sylinder på slutten av 22 sesongen.

Men har aldri blitt helt fornøyde med dette.

Systemet er tyngre enn det skal være med hydraulisk styring.

For å være sikker på det ikke er oljen som er problemet, så byttet vi nå all olje på nytt igår.

Men likevel er den tyngre enn den skal være

 

Sylinder er en SP90 og rattpumpe en 35cm3. Begge deler fra Sleipner, og skal i henhold til deres tabell passe sammen.

Antall omdreininger på ratt stemmer også med tabell. ca 6,1 runde fr side til side.

Olje er VG-15 fra Maritim. 

Systemet er luftet å det er ingen rykking i ratt(som hvis for lite olje eller luft) Så alt skulle egentlig være topp. Men er for tung, noe også kompis som er mekaniker var hekt enige i.

 

Noen goe forsla til hva som kan være gale?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 19 minutter siden:

Byttet ut både rattpumpe å sylinder på slutten av 22 sesongen.

Men har aldri blitt helt fornøyde med dette.

Systemet er tyngre enn det skal være med hydraulisk styring.

For å være sikker på det ikke er oljen som er problemet, så byttet vi nå all olje på nytt igår.

Men likevel er den tyngre enn den skal være

 

Sylinder er en SP90 og rattpumpe en 35cm3. Begge deler fra Sleipner, og skal i henhold til deres tabell passe sammen.

Antall omdreininger på ratt stemmer også med tabell. ca 6,1 runde fr side til side.

Olje er VG-15 fra Maritim. 

Systemet er luftet å det er ingen rykking i ratt(som hvis for lite olje eller luft) Så alt skulle egentlig være topp. Men er for tung, noe også kompis som er mekaniker var hekt enige i.

 

Noen goe forsla til hva som kan være gale?

Har du demontert sylinder fra roret for å verifisere at det ikke er mekanikken i roret som gjør styringen tung? 

 

Er rør, slanger og vinkling av dem iht spec?

Link to post
Share on other sites

eapett skrev 4 minutter siden:

Mine første 3 tanker.. 

 

1 koble styring fra motor sjekk hvor treig motor er på styrebraketten.

2 om denne styringen henger fast i tiltrøret på motor sjekk  for treighet her.

3 sjekk for treighet i festet mellom sylinder og motor.

Er nok ikke noe forbindelse mellom motor å styring her. Motor ligger fint i bunn av båt å driver aksel med propell:-)

tacan skrev 3 minutter siden:

Har du demontert sylinder fra roret for å verifisere at det ikke er mekanikken i roret som gjør styringen tung? 

 

Er rør, slanger og vinkling av dem iht spec?

Ror går lett å uten noen motstand. Dette ble byttet med nytt ror og ny rorhylse i fjor. 

Sylinder svinger også fritt å lett i forbindelse med utslag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Slanger er de samme som var på gamle pumpe/sylinder. Å den gamle gikk en goe del lettere. Men sylinder var for svag til å holde ror med nye motor/større propell. Ble for mye moment på ror. Så derfor jeg byttet. Derfor er det ikke noe som tilsier at det sjal være noe motstand i systemet heller.

Men skal prøve koble fra rorarm å se om det faktisk blir noe forskjell. Sjøl om jeg mener å huske det var helt likt i fjor når ror var koblet fra.

Olje som ble tømt ut, var også helt rene å fine.

Det som jeg frykter litt, er at det vil slite ut autopilot pumpa før tiden, om systemet er for tungt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

tacan skrev 3 minutter siden:

Hvor mange år er slangene?

Har ikke peiling. Men siden den gamle styringen var mye lettere på samme slanger og dette ikke har komt over tid, men vært et problem fra det øyeblikk nye sylinder/pumpe ble montert, så bør ikke slanger være problemet. 

Det kommer også plenty av olje gjennom disse, no vi fikk sjekket, når vi byttet olje, siden gamle oljen ble tømt ut via lufte nipler på sylinder. 

Var mye lettere på rattet når vi tømt ut oljen, da kunne en kjøre rattet med en finger. Men så fort en stenger lufte nippel, så var det tungt igjen.Så noe generere for mye motstand en plass.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 28 minutter siden:

 

Har ikke peiling. Men siden den gamle styringen var mye lettere på samme slanger og dette ikke har komt over tid, men vært et problem fra det øyeblikk nye sylinder/pumpe ble montert, så bør ikke slanger være problemet. 

Det kommer også plenty av olje gjennom disse, no vi fikk sjekket, når vi byttet olje, siden gamle oljen ble tømt ut via lufte nipler på sylinder. 

Var mye lettere på rattet når vi tømt ut oljen, da kunne en kjøre rattet med en finger. Men så fort en stenger lufte nippel, så var det tungt igjen.Så noe generere for mye motstand en plass.

 

Ok, har opplevd slanger som har svulmet opp innvendig og gitt indre motstand.

 

Da hadde jeg koblet av sylinder til roret og prøvde om styringen ble lettere. Hvis ikke den ble lettere så hadde jeg tatt ut sylinder, skrudd sv fittings og tømt den for olje. Skal kunne da klare å skyve stempelstangen inn og ut for håndmakt.

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 9 minutter siden:

Kan også prøve å koble styringen (hydraulikken) utenom autopiloten og se om den går lettere.

Er her jeg har en liten mistanke til noe kanskje ikke stemmer ja.

Men autopilot er å regne for ny. ar kun vært i bruk sesonger.

 

Vet ikke het hvordan denne Garmin pumpe er bygget opp. Så vet ikke om en kanskje pumper olje gjennom både den og  sylinder samtidig når en vrir på rattet.

Men vet at styringen er like tung, uansett om autopilot pumpa står med spenning eller ikke. 

 

Eneste er at det blir et jævla forbanna søl om en skal koble ifra dise slanger. T-stykker til autopilot sitter rett bak på rattpumpa, siden autopilot pumpen sitter i rom rett under dørken med styreposisjon. Skulle ha tenkt på dette når jeg monterte systemet, å montert ventiler så en kunne stenge til autopilot pumpen.  Er så klart hel det elektriske opplegg rett under rattpumpa. Så lite hyggeligt med søl der.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 23 minutter siden:

Har du åpnet påfyllingsskrue og sjekket om det er trykk/om styringen går lettere når denne er åpen?

Ingen forskjell på om den er åpen eler lukket nei.

Men må være 1-2cm ned til oljen, ellers kommer det olje ut overtykks/lufte hullet når en kjører. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Siden dagen gikk med å fikse vannsystemet ombord, når nye pumpe hadde litt mer trykk enn gamle, å det dermed lakk alle plasser, samt suga falsk luft flere plasser. Å følgelig en del ombygging. Så rakk jeg kun å teste med ror frakoplet. Ingen forskjell der. Ror kan som forventet flytte med en enkelt finger.

 

Så er nok der jeg mistenker Autopilot er synderen.

Får fundere å tenke litt på hvordan den enkleste måten for stenge ventiler blir. Altså måten med minst søl av olje. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Siden dagen gikk med å fikse vannsystemet ombord, når nye pumpe hadde litt mer trykk enn gamle, å det dermed lakk alle plasser, samt suga falsk luft flere plasser. Å følgelig en del ombygging. Så rakk jeg kun å teste med ror frakoplet. Ingen forskjell der. Ror kan som forventet flytte med en enkelt finger.

 

Så er nok der jeg mistenker Autopilot er synderen.

Får fundere å tenke litt på hvordan den enkleste måten for stenge ventiler blir. Altså måten med minst søl av olje. 

 

Litt dumt at du nettopp har byttet hydraulikkoljen på systemet. Jeg foretrekker å drenere/suge ut all olje før jeg begynner å åpne opp kretsen. Da blir alt mye kjekkere og mindre søl. Det finnes jo gode suge/vakuum pumper på feks Biltema hvis du ikke allerede har da.

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 12 minutter siden:

Litt dumt at du nettopp har byttet hydraulikkoljen på systemet. Jeg foretrekker å drenere/suge ut all olje før jeg begynner å åpne opp kretsen. Da blir alt mye kjekkere og mindre søl. Det finnes jo gode suge/vakuum pumper på feks Biltema hvis du ikke allerede har da.

Blir nok å tømme ut så pas at jeg kan koble fra bak på pumpa. 

Men får ikke tid til dette før neste fri periode. For mye annet som må prioriteres først. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...