Jump to content

Rengjøring av "grodd" utenbordsmotor


KC-

Recommended Posts

Du må ha noe syre. Kjøp saltsyre, og pensle på med en liten malepensel. Den er gjerne 30% eller noe, og kan brukes ganske ufortynnet (nb! hell syren i vann, ikke motsatt). Du må nok regne med at det tar litt tid å fjerne dette. Tror høytrykkspyler gjør bra nytte, men dette ser ut til å sitte veldig hardt.

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 18 minutter siden:

Ja det er altså skjellene som skal bort.

Rur har jeg fjernet ved å skrape med en plankebit. Den er hard nok til å ta bort rur, men myk nok til at den ikke blir så mye merker etter den. Litt av finnen og frempart av giret er nedi hos meg når motoren er tiltet opp.

 

Ellers kan det vel hjelpe endel å tilte opp motoren når båten er fortøyd, ser ut på bildene som om den har stått helt nede. Men det kan jo hende tilt ikke virker?

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 3 minutter siden:

Rur har jeg fjernet ved å skrape med en plankebit. Den er hard nok til å ta bort rur, men myk nok til at den ikke blir så mye merker etter den. Litt av finnen og frempart av giret er nedi hos meg når motoren er tiltet opp.

 

Ellers kan det vel hjelpe endel å tilte opp motoren når båten er fortøyd, ser ut på bildene som om den har stått helt nede. Men det kan jo hende tilt ikke virker?

 

Det er tilten som ikke funket i fjor ja.  Ved opptak i høst var det noen uheldige omstendigheter som gjorde at den ikke ble skikkelig rengjort, så det ser nok litt verre ut enn det er. Men de rurne var steinharde allerede da.. 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 16 minutter siden:

Det er tilten som ikke funket i fjor ja.  Ved opptak i høst var det noen uheldige omstendigheter som gjorde at den ikke ble skikkelig rengjort, så det ser nok litt verre ut enn det er. Men de rurne var steinharde allerede da.. 

Mine rur er stort sett sånn at jeg kan dra dem av med fingeren, men hvis jeg skal ta av mange er det mer behagelig å bruke feks plankebit. Men mine rur får kun vokse sånn ca fra påske til oktober og det blir flere hundre timers båtkjøring hver sesong. Ifølge Google tilbakela jeg vel ca 600 km med båt ifjor. I påsken har jeg vært i både Grimstad og Tvedstrand med båten min med utgangspunkt i hytta sånn ca midt mellom. Siden 2008 har jeg hvert enste år vært både i Risør og Blindleia (og alt mellom naturligvis), pluss mange andre kortere dagsturer rundt omkring. Så rur får ikke så veldig gode vekstforhold tipper jeg pga all kjøringa.

 

Men blåskjell blir det faktisk endel av på motorfestet, men de blir ikke større enn 2-3 cm lengde.

Link to post
Share on other sites

Ja, er noe blåskjell på motorfestet her også. Var egentlig lysten på å bytte ut hele motoren og drite i både tiltproblemer og alt... Men så åpna jeg lokket på motoren og ble minnet på at den ser jo nesten "ny" ut under der... Så da forsøker jeg å bytte pakninger på tilten og ta en storrengjøring utvendig - så får vi se om den er like trofast i år som før =) 

 

 

20240411_193139.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...