Jump to content

3-veis kuleventil og hvordan indikerer spaken flow?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Forrige eier har satt inn en 3-veis ventil på kjølevannet i båten. Det er en slik en med en rød spak. Kuleventil antar jeg. Dvs at båten har et ekstra kjølevannsinntak i tillegg til det som kommer fra seildrevet.

 

Output fra 3-veis ventilen går jo da selvsagt til kjølevannsfilteret, og spaken peker også i den retningen. Betyr det da at vannet flyter fra både seildrevet og det ekstra inntaket?

 

Dersom jeg vrir spaken mot seildrevet, kommer flyten da dra seildrevet eller det andre inntaket?

 

Trenger jeg egentlig å bry meg om denne valgmuligheten?

 

Jeg ble bare litt nysgjerrig idag siden det tok litt tid etter sjøsetting før jeg fikk vanngjennomstrømning i sjøvannsfilteret. Måtte dra på litt med turtall.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha @Ove T ! Da fant jeg en video som illustrerer dette - de viser motsatt retning enn det som er innstallert i båten vår. Skal sjekke hva det står på min imorgen. Jeg antar det står T på den, for ellers gir det vel ingen mening med dobbelt sjøvannsinntak?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...