function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Oppgradere E-tec 25 til 30hk på Pioner 14


ReneNorge

Recommended Posts

Hei,

 

lurer på om noen har erfaring med 30hk på Pioner 14? Jeg vurderer å oppgradere min e-tec 25 til 30hk.
 

Per nå går båten ca. 25kn med 1 person og ca 22kn med 3/4 voksne. Lurer spesielt på om noen har erfaring med 25/30hk og om 5hk er godt merkbar (det er 20% mer). Dersom jeg kan øke marsjfart med flere til ca 20kn og toppfart til 25 vurderer jeg det sterkt. 
 

Motoren har gått ca 60 timer og er utenfor garanti. Har snakket med et selskap i Nederland som er spesialisert i E-tec og de mener at det er helt problemfritt så lenge de bruker min EMM, i det tilfelle er det kun mapping og trengs det ikke noe justeringer på injektorer.. 

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en Pioner 14 med 25 hk Mercury efi. Tåler mere last før den mister fart enn da jeg hadde Yamaha 20 sport. Vil tro at 30 hk vil være perfekt på den båten. Da vil  du ha litt ekstra kraft når du kjører med last slik at du kan holde grei marsjfart. E-tec har jo bra moment så vil tro du relativt lett vil greie å holde 20-22 knop med 2-3 personer og litt bagasje.

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev for 1 time siden:

Hei. Har en Pioner 14 med 25 hk Mercury efi. Tåler mere last før den mister fart enn da jeg hadde Yamaha 20 sport. Vil tro at 30 hk vil være perfekt på den båten. Da vil  du ha litt ekstra kraft når du kjører med last slik at du kan holde grei marsjfart. E-tec har jo bra moment så vil tro du relativt lett vil greie å holde 20-22 knop med 2-3 personer og litt bagasje.


det er det som er ønskelig. Litt høyere (marsj)fart med flere om bord. Jeg har prøvekjørt 20 (9,9)hk før jeg kjøpte min båt. Forskjellen mellom 20 og 25 hk er godt merkbar (etec har som du nevner også ganske fin moment). 
 

da blir det vel et lett valg. Tar med EMM til Nederland (kommer derfra) og får lastet inn 30hk mapping. 
 

(Skal høre litt med forsikringsselskap om de har noe innvendinger siden båten er godkjent for maks 25hk). 

Link to post
Share on other sites

Tror det vil gå helt bra. Vet om flere som har kjørt med 30 hk på Pioner 14. Ser at de har endret på akterspeilet på de nye modellene hvor det er felt inn en finerplate der hvor motor henger. Antar  endring skyldes mulig sprekkdannelser i akterspeil , men har ikke hørt om noen som har vært plaget med dette på dene modellen  av Pioner. Uansett vil jo vekta av motor være den samme på 25/30 hk. Min mercury veier ca 74/79 kg med pt/elstart, har ikke hatt problemer med dette. Båten tåler jo vekta godt, ligger ute uten de drenspluggene slik at selvlensinga fungerer

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en tung (93kg) førstegenerasjons Suzuki 30 4-takter på en Pioner 14 Active. Dette fungerte helt greit, men med den flate bunnen så var det ikke så mye sjø som skulle til før det ble ubehagelig med litt tempo.  

 

Den ble veldig baktung med den motoren, hadde vert interessant å prøvd den med en lett ny Suzuki. De er vel 30 kg lettere. Evinrude er vel 83 kg så båten blir vel fortsatt litt baktung?

 

Pioner 14 Active er en stabil og trygg båt, men ikke noe for transportbruk. Hvis det er det som er målet da hadde jeg heller solgt båten og brukt pengene på å kjøpe en båt med V-bunn.

Link to post
Share on other sites

Er enig at båten er litt baktung med evinrude, men den er ikke ukomfortabel baktung.  Effekten kompenserer fint når båten skal opp i fart, og powertrim er veldig fint i tillegg. jeg har vurdert å flytte bensintank og batteri til Midtøfte men fant ut at det ikke er nødvendig. 
 

jeg har en 2020 modell som har plate i finer bak og det går fint. 
 

skal for dokumentasjon sin del tar noe målinger av farten før og etter oppgradering til 30hk. Men tror at det ikke blir før sommeren. 
 

lagde i fjør en video av akselerasjon med 1 voksne og 2 barn og en del utstyr:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ålesunder skrev 7 minutter siden:

For ordens skyld så hadde jeg en 2015 modell som ikke hadde innstøpt kryssfinerplate i hekken. Denne gjør nok båten mye bedre egnet til en tyngre motor. 

 

Hva koster en slik oppgradering?

200 euro. Så det er ikke så ille for 20% ekstra effekt. 

Link to post
Share on other sites

Hva heter firma ? Hvis ikke du vil legge det ut så hadde en pm vært fint. Vil høre hva de kan tilby på 3.3 og 3.4L 

 

Sålangt har jeg funnet ut at ett ettermontert datasprut og frontmonterte dyser er løsninga på ønsket mitt, men hvis de kan tilby litt mer turtall til en fornuftig pris, så er det absolutt verdt og prøve 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Hva heter firma ? Hvis ikke du vil legge det ut så hadde en pm vært fint. Vil høre hva de kan tilby på 3.3 og 3.4L 

 

Sålangt har jeg funnet ut at ett ettermontert datasprut og frontmonterte dyser er løsninga på ønsket mitt, men hvis de kan tilby litt mer turtall til en fornuftig pris, så er det absolutt verdt og prøve 

Ingen problem å dele. Dette er firmaet:

 

https://hardwarecare.nl/emm-upgrade-information/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwt-OwBhBnEiwAgwzrUm7KcCF4Md1LGqIFjuajtbtgDuP4arB_bkYAQryLp5liRHDHIp1UgxoCeUgQAvD_BwE

 

hovedsaklig spesialisert i EMM reparasjon. Jeg fikk tipset fra en collega på jobb som hadde sendt over sin EMM til reparasjon. Jeg er selv fra Nederland og det virker som en troverdig selskap. Så neste gang jeg er i Nederland tar jeg trolig med EMM’n i baggasje og gi det et forsøk. 

Link to post
Share on other sites

ReneNorge skrev 10 minutter siden:

Ingen problem å dele. Dette er firmaet:

 

https://hardwarecare.nl/emm-upgrade-information/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwt-OwBhBnEiwAgwzrUm7KcCF4Md1LGqIFjuajtbtgDuP4arB_bkYAQryLp5liRHDHIp1UgxoCeUgQAvD_BwE

 

hovedsaklig spesialisert i EMM reparasjon. Jeg fikk tipset fra en collega på jobb som hadde sendt over sin EMM til reparasjon. Jeg er selv fra Nederland og det virker som en troverdig selskap. Så neste gang jeg er i Nederland tar jeg trolig med EMM’n i baggasje og gi det et forsøk. 

 

Da er mail sendt, så får vi se om de kan tilby det jeg ønsker. Virker som de bare flasher hjernen og legger inn ny map, ikke at de "trimmer" i den forstand jeg ønsker meg, men vi får se :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...