Jump to content

Yanmar 3YM20 - hvorfor blinker instrumentpanelet?


mnj0909

Recommended Posts

Har en Polar 20 snekke med en 2014-modell Yanmar 3YM20.

I fjor høst begynte instrumentpanelet i noen tilfeller å blinke rett etter start av motoren, men motoren startet. Etter 10-20 sek stoppet blinkingen og motoren gikk som vanlig. 

Nå har jeg nettopp fått båten i vannet og nå har "blinkingen" blitt verre. I noen tilfeller kan jeg slett ikke slå på instrumentpanelet og noen ganger lyser instrumentet opp, men dør så helt igjen, før jeg får forsøkt å starte selve motoren.

Trodde først det var på grunn av dårlig batteri, men har nå dobbeltsjekket både det nåværende og skiftet ut til et helt nytt. Men med akkurat samme resultat. Enten helt dødt instrumentpanel, eller litt "blinking" og så dødt igjen. 

=> Har noen et forslag til hva dette kan skyldes? Er det feil på en elektrisk komponent, eller er det noe enklere og mer banalt?

Link to post
Share on other sites

Du har nok dårlig kontakt et sted. Enten i plugg i kopling mot motoren, eller i selve panelet. Det skal ikke mer til enn en litt løs minuskabel for at noe slikt skal oppstå. Rengjør, spray og stram opp og se om det hjelper. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

mnj0909 skrev 49 minutter siden:

Ja, kanskje det er så enkelt som dårlig kontakt. Men når jeg ikke får slått på selve instrumentet må det vel være et sted mellom batteriet og instrumentet?

 

Ja, du må nesten måle deg frem til hvor det er strøm og hvor det ikke er. Det kan jo også være tenningslåsen som er sliten. Selv om den burde holdt lenger enn 10 år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...