Karlsenkystfiske Startet 12.April Del på Facebook Startet 12.April Har skiftet kjølevæske ombord. Nå har jeg varme i slangen frem til varmtvannsberederen, men ikke ut. Har løsnet på slangene til defrosteren og får ut vann uten at jeg kunne se eller høre noe luft. Vannet er ikke varmt så det er åpenbart at det ikke sirkulerer. Tenker at kanskje rørene i defrosteren er fulle i luft. Er det noen metode for å få blødd av denne lufta? Må jeg ta den av veggen slik at slange tilkoblingene blir høyeste punktet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 12.April Del på Facebook Svart 12.April Karlsenkystfiske skrev 1 time siden: Nå har jeg varme i slangen frem til varmtvannsberederen, men ikke ut. da høres det ut som du bør lufte på brederen ut. Er det koplet i serie? og rekkefølgen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.April Del på Facebook Svart 12.April Pumpen ved berederen suger fra defroster og det skal ikke mye luft til før den slutter å pumpe... tror jeg ville flyttet den slik at den står mye lavere og pumper inn på defroster, da vil den lettere skyve luften ut. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April (redigert) Er koplet i serie ja. Motor -> defroster -> sirkulasjonspumpe -> VVbereder -> motor @SveinHa Omvendt. Har fungert helt utmerket frem til jeg tømte alt Kommer også vann ut fra pumpa! Antar det stopper seg litt inn i defrosteren da det er så tynne rør og den står så høyt plassert... Anyways: Tittet litt på youtube om lufting av kjølesystem i biler. Et slikt vakuum verktøy ville sikkert gjort susen! Dumme er at det blir kanskje eneste gangen man blir å bruke det ;) Redigert 13.April av Karlsenkystfiske Endret til riktig rekkefølge øverst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Timmeeh Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Jeg ville montert pumpa lavere, rett ved motoren. En sentrifugalpumpe suger ikke, men de dytter jo uten problem når de blir matet. Men når du starter så vil jo vannet sirkulere sakte ved hjelp av motoren, selv om pumpa ikke går. Det er jo full flow i disse selv om de ikke snurrer. Så luft høres merkelig ut? Skal ikke det ordne seg selv ved litt bruk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Karlsenkystfiske skrev 17 minutter siden: Omvendt. Neppe. Om ikke det er en veldig spesiell pumpe så suger den i senter (skrått ned på bildet) og pumper ut i periferien (inn på bereder på bildet). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Timmeeh skrev 47 minutter siden: En sentrifugalpumpe suger ikke Ja, det er helt sant. Når jeg skrev "suger" så tenkte jeg mest på retningen vannet strømmer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Pumpa bør flyttes ned, men du kan kanskje hjelpe det i gang hvis du tar av slangen der det ikke kommer noe og starter motor og pumpe. Åpne lokket på ekspansjonstank og blås slik at du får overtrykk i systemet (må holdes en stund). Ikke få slipset i viftereima! Alternativt kan du koble sammen de to slangene på berederen til du oppnår sirkulasjon og deretter koble til. Da er pumpa full og fungerer bedre. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April Du har helt rett SveinHa! Sirkulasjonspumpa "suger" fra defrosteren. Lettet litt på slangen på trykksida fra pumpa nå og fikk ut litt luft. Det hjalp. Men er fortsatt alt for lite varmtvann som går igjennom. Timmeh: Rett ved motoeren må det vel være godt driv i vannet? Tenker at vannpumpa på motoren lager greit trykk? Er vel montert der den er for å hjelpe vannet igjennom rørene i defroster og VVtank? Kanskje det ville hjulpet å satt sirkulasjonspumpa foran defrosteren? Der er det jo varmt vann. Nå står den vel å kveles på lufta i defrosteren tenker jeg. Nå er det altså varme i slange inn til defroster, og varme i slange ut fra VVtank. Alt der imellom er heller kjølig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April mons skrev 34 minutter siden: Åpne lokket på ekspansjonstank og blås slik at du får overtrykk i systemet (må holdes en stund). Ikke få slipset i viftereima! Burde vel få tak i et lokk med luftnippel da, slik at trykket holdes, og jeg kan sjekke om det blir noe bedring. men om man trykksetter ekspansjonstank som er høyeste punkt: Hvor skal lufta i defrosteren gå henne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Timmeeh Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Karlsenkystfiske skrev 8 minutter siden: Du har helt rett SveinHa! Sirkulasjonspumpa "suger" fra defrosteren. Lettet litt på slangen på trykksida fra pumpa nå og fikk ut litt luft. Det hjalp. Men er fortsatt alt for lite varmtvann som går igjennom. Timmeh: Rett ved motoeren må det vel være godt driv i vannet? Tenker at vannpumpa på motoren lager greit trykk? Er vel montert der den er for å hjelpe vannet igjennom rørene i defroster og VVtank? Kanskje det ville hjulpet å satt sirkulasjonspumpa foran defrosteren? Der er det jo varmt vann. Nå står den vel å kveles på lufta i defrosteren tenker jeg. Nå er det altså varme i slange inn til defroster, og varme i slange ut fra VVtank. Alt der imellom er heller kjølig. Jeg monterte mi på høyde med uttaket til motoren. Det er i mitt hode en fordel å ha pumpa montert så nært uttaket som mulig. Hadde ikke villet hatt den midt i sløyfa. Spesielt hvis det er litt høyde opp til defroster og vvb. Foran defroster så lavt som mulig er mitt tips Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April Ser ut for at det er det jeg også må prøve. Tok ned defrosteren. Fylte den helt opp med vann. Samme med slangen imellom den å pumpa. Fikk ut noe luft og vann fra utløpet på VVtanken, men innimellom døde det helt ut. Friskt trykk på slangen fra motor og inn til defroster. Men ut av defroster kommer det bare noen dåper. Virker som den er blitt mer eller mindre tett. Ser ikke helt for meg at den lille sirkulasjonspumpe skal gjøre store forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gulborg Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Ut å kjøre hjelper godt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: Er koplet i serie ja. Motor -> defroster -> sirkulasjonspumpe -> VVbereder -> motor Da står pumpen riktig vei. Tror ikke det hjelper særlig mye å senke ned defrosteren, ville heller fått pumpen ned på det laveste punktet i sløyfen. Får du først fart på vannet vil nok i alle fall det meste av luften forsvinne av seg selv. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April Tenker at siden det er godt trykk fra motoren hele veien til defroster, så har det vel ikke noe betydning om sirkulasjonspumpe står høyt eller lavt, så lenge den står foran defroster? Den vil jo ha plenty å jobbe med uansett. Mistenker at rensen jeg gjorde med natron og eddik for litt siden har løsnet noe gørr inni der som har tettet seg. Skal ta defrosteren med hjem og sjekke med trykkluft osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Karlsenkystfiske skrev 52 minutter siden: så lenge den står foran defroster? Den står etter defroster om dette er riktig: Karlsenkystfiske skrev for 6 timer siden: Er koplet i serie ja. Motor -> defroster -> sirkulasjonspumpe -> VVbereder -> motor Tror du må finne ut hvordan dette i virkeligheten er. Dette: "Motor -> defroster -> sirkulasjonspumpe -> VVbereder -> motor" virker riktig på meg da du prioriterer varme i defroster og varmer berederen med restvarmen. Har du 2 pumper (motor og sirkulasjonspumpe) som jobber mot hverandre skjer der ikke mye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Jeg skrev at du skulle ta av en slange. Der kommer etterhvert veske ut hvis du blåser. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April Har tatt av begge slangene. Kommer som sagt godt med trykk fra motor. Bare dråper som kommer seg igjennom "coilen". SveinHa skrev for 2 timer siden: Den står etter defroster om dette er riktig: Tror du må finne ut hvordan dette i virkeligheten er. Dette: "Motor -> defroster -> sirkulasjonspumpe -> VVbereder -> motor" virker riktig på meg da du prioriterer varme i defroster og varmer berederen med restvarmen. Har du 2 pumper (motor og sirkulasjonspumpe) som jobber mot hverandre skjer der ikke mye... fant jo ut av det litt lenger opp :) vannet som kom ut av defrosteren nå var forresten kullsvart og hadde masse svarte partikler som gikk i oppløsning når jeg klemte på dem. Kunne virke som oppløst gummislange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Karlsenkystfiske skrev 47 minutter siden: fant jo ut av det litt lenger opp :) Supert, fikk ikke det med meg Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 16.April Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April Etter en rens med kaustitsk soda klarte jeg å få spylt ut en hel del svart guffe fra rørene i defrosteren. Koblet på hageslangen og vannstrålen var fin den. Nå klarte motoren å presse vann igjennom den. Men dette var når jeg hadde den i dørken. Så snart jeg satte den på veggen igjen er det lite eller ingen sirkulasjon. Neste steg blir da å flytte sirkulkasjonspumpa ned og foran defroster tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.