Jump to content

Gps forstyrrelser Bohuslen?


ydalir

Recommended Posts

Kjørte bil fra Gøteborg til Oslo i går kveld. GPSen i bilen og på telefonen var helt ute i flere timer. Fikk posisjon midt i Kattegat på bilen og telefonen hang fast langt sør i Sverige... etter jeg krysset grensen var alt tilbake som normalt. noen på båttur med tilsvarende opplevelser?

Link to post
Share on other sites

Har hatt et tilfelle rett før Källö-Knippla  for noen år siden at gps signalet fortsatte 90 grader BB og skulle ha meg på land i nordenden av Björkö.

Og har hatt  et par tilfeller at gps signalet bare forsvant  rett før en skal krysse separasjonssystemet ut fra Göteborg når en kom nord fra. Signalet var vekk  til  en kom  ned mot Stora Förö.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ugreit om GPS Jamming blir en del av hverdagen. Inntrykk av at flere og flee har autopilot i båten. Noen som vet om den er smart nok til å koble seg ut dersom det kommer store variasjoner i posisjonsdata?

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 47 minutter siden:

Ellers går autopiloten til Hulda på kompass, bortfall av GPS har ingen betydning.

Det har du selvfølgelig rett i (: Hva skjer i de tilfellene du går på en rute fra plotter?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 40 minutter siden:

Hva skjer i de tilfellene du går på en rute fra plotter?

Det vil jeg sterkt fraråde, før eller siden blir en uaktsom og ikke følger godt nok  med.

Jeg følger laget rute men skifter kurs manuelt for hvert nye  WP.

Kjører kartprogram på PC og GPS.

Autopiloten går på  kompass. 

Innaskjærs og ved mye trafikk er det manuell styring og etter kartet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Å følge med hvor en er og hvor en beveger seg er jo en selvfølge enten en bare bruker øynene, (papir)kart, magnetkompas, fluxgate kompass og autopilot eller autopilot med fluxgate kompass og GPS.

 

Da jeg hadde kartplotter og feks.skulle et langt strekk langs land med sidevind, la jeg opp en kurs til dit jeg skulle på plotteren og ba autopiloten gå dit. Da sørget GPS'n for at jeg fulgte streken og ikke kom nærmere og nærmere land. Baugen kunne peke gjerne 10 grader ut fra kursen, men båten holdt seg på streken. Var dette en del av en rute, var autopiloten min slik at jeg manuelt måtte bekrefte kursendring.

 

Nå bruker jeg en laptop med OpenCpn, men har ikke klart å få satt opp dette ruteopplegget. Så dermed må jeg dessverre manuelt korrigere kursen til autopiloten for avdrift.

 

Når det gjelder jamming av GPS-signaler, er det ikke bare Russland som driver med det. Da jeg jobbet på FFI testet forsvaret slik jamming lokalt for området mellom Kjeller og Hamar en gang. Dette var varslet. Jeg var den gang oppe med en kollega i småfly og logget hvor godt/dårlig jammingen virket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Innaskjærs og ved mye trafikk er det manuell styring og etter kartet.

Dette er jo en selvfølge!

Har gått på plotterrute i rom sjø, men vil nok revurdere nå som GPS jamming øker i hyppighet. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hmm.. I sjarken min har jeg bare GPS-kompass som komuniserer med autopilot og alt annet navigasjonsystem ombord. Jeg opererer 95% av året i Vesterålen og fisker stort sett bare et steinkast unna Andenes space og her er også jevnlige militærøvelser i området. Har heller ikke ratt i båten, kun ei lita styrestikke. Og jeg prøvde en gang å seile manuelt under nedsatt sikt med bare magnetkompasset. Det var helt klin umulig å holde en rett kurs. 

Jeg tror jeg bør investere i et fluxgate-kompass og satse på det tar en god stund før noen klarer å jamme jordmagnetismen.

Link to post
Share on other sites

Russerne jammer normalt bare GPS frekvensene og ikke GLONASS frekvensene. GALILEO bruker samme frekvenser som GPS. GLONASS er også mer robust mot forstyrrelser enn GPS. 

 

Mitt satellittkompass som jeg bruker både som kompass og for navigasjon har en 424 kanalers mottager som støtter GPS, GLONASS, GALILEO, BeiDou og QZSS. Så forhåpentligvis vil det virke selv under jamming. Hvis ikke så har jeg også et magnetkompass med rategyro som backup for autopiloten, sammen med radar vil jeg ikke ha problemer med å navigere uten satellittnavigssjonssytemer. Kart kan jeg se på enten plotter eller nettbrett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...