Jump to content

Hjelp eller innspill om valg av daycruiser 22-25"


litt peiling

Recommended Posts

Trenger hjelp eller innspill til valg av daycruiser 22-25 fot. Kriterier max 300.000. Sjøtoalett, varme, kok, gjerne vinsj, 

Har sett på Askeladden 705, Uttern 68, Ibiza 23 Week, skibsplast 660.

Noen med erfaring  fra disse nevnte båtene.

Hva tenkes om bensin eller diesel?

mercruiser 120 hk 1,7l ? Eller 2,8 l 200 hk?

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre gode kjøp med innenbordsmotor, fordi de er upopulære i dette segmentet.

 

Og med 50-100t i året er de også dyrere å drifte.

 

Det viktigste er hva du skal bruke den til. (vær ærlig med deg selv).

-transport a-b?

-fiske?

-Sol og bad

-overnatting?

-hvor mange personer?

-i land over baug eller akter?

-ankring?

 

Avhengig av hva du skal bruke den til, vil optimal båt være forskjellig.

Kryss av for de egenskapene du vil prioritere og velg den med høyest score.

'Lekkert design' og 'forelsket ved første blikk' kan bli veldig lite funksjonelt.

Link to post
Share on other sites

Styr for all del unna 1,7l mercruiser, du kan være heldig men du må leve med hjertet i halsen på hver eneste tur og den er vanskelig å bli kvitt.

 

For min del er innenbords uaktuelt i denne størrelsen, du kjøper deg masse jobb og besparelsen ryker i vedlikehold. Taper nok også mye ved salg i et marked som mer og mer favoriserer utenbordsmotorer (med god grunn)

 

yamarin 68dc, Uttern D66, Askeladden C62, Ibiza 22 weekender, skibsplast 655/685 er båter jeg ville sett på. Alle kvalitetsbåter, skibsplast 655 fremstår nok litt simplere enn de andre men er mye rimeligere også. Ellers hadde jeg valgt basert på planløsning i forhold til ditt bruk og motor, i tillegg til inntrykk av båten og selger. 

 

går du likevel for drev ( de er billigere av en grunn) så gå i det minste for en med diesel, det er eneste fordelen som jeg ser det. Bare ikke 1,7 literen. Da sparer du litt i drivstoff om båten brukes mye. Men du skal likevel kjøre bra langt før det lønner seg når vedlikehold er tatt med i regnestykket 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Havarita said:

 

'Lekkert design' og 'forelsket ved første blikk' kan bli veldig lite funksjonelt.

Kan skrive under på det.

 

Men det blir også skrevet at du bør finne ut av hva du skal bruke båten til.

 

For min del er det faktisk kjappere å kjøre båten til bestemor enn å ta bilen. Så fart var en faktor.

Overnatting var også et krav, samt kjøkken og toalett. Nå liker jeg å skru, og mener selv at jeg er flink på det. Så jeg hadde ikke noe problem med å velge en båt med innenbords motor.

Jeg hadde holdt meg langt unna Mercruiser 1.7 diesel. Har hatt 5 stykker gjennom verkstedet og alle hadde problemer.

Som en tidligere kollega sa, "Det er som en treåring med en håndgranat!"

Nå har jeg allerede en god båt, så vil slå ett slag for Windy. De fås i de fleste motor utgaver, både som bensin og diesel.

Som med biler, så er servicehistorikk viktig.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for fornuftige svar. Etter mange år her på BP lenet jeg meg på folka her:)

Båten skal hovedsakelig brukes til sol/bading, ettermiddagsturer. Men også noen helgeturer på korte avstander. Holder til i Fredrikstad så blir nok ikke lengre turer enn Strømstad/ Tønsberg. Viktig for oss er badeplattform, kok og kjøleskap. Gjerne v.v og dusj på plattform. Ok soveplass for 2. og sjøtoalett med tank.

Har hatt mange større båter men ikke mye erfaring med daycruisere.

-Så leser ut at innenbords 1,7 120 hk er et stort problem.

- Anbefales utenbordsmotor

Vi leter… Takk folk’s:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...