Jump to content

Bruke rorkultpilot når man seiler, ved ulike forhold.


Gew77

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Albin Vega. Er helt grønn på seiling, og skal snart begynne å teste teori i praksis. Har de siste ukene hatt en bratt læringskurve på teori om vind, "seilspråk" og de delene av en båt som har med rigg og seil å gjøre.

 

Har også bestilt meg en rorkultpilot Raymarine ST 2000+. Kunne nok klart meg med ST 1000, men flere hadde kampanje nå og valgte den 

 

Blir nok å bruke båten en del "shorthanded" ( nytt uttrykk 😅) så tenker den vil komme til nytte, da jeg også ønsker å dra på lengre turer langs kysten.

 

Ønsker tips om hvordan ekspertene bruker rorkultpilot når man seiler? Under ulike vindforhold, kryss, slør mm?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Autopilot er en god venn, spesielt for aleneseileren, men har sine begrensninger. Blir båten veldig logjerrig på kryss vil den slite med å forstå hva som foregår og kaste inn håndkledet. Om båten girer mye i medsjø vil den jobbe hardt og kanskje ikke klare å kompensere (gi motror) raskt nok. Jeg synes autopiloten er mest nyttig ved slag (trykk +1 og +10 eller - 1 og - 10  samtidig), når man må på do eller spise og ikke minst når man går lengre strekk for motor. 

Vega er vel å betrakte som semilangkjølet så det kan hende du vil gjøre deg andre erfaringer enn det jeg har beskrevet her. 

Link to post
Share on other sites

Man seiler ikke alltid i skarp kryss eller stor medsjø. Jeg har nok brukt min pilot mye mer enn Lazyjack og alf-inge.

 

Det er ikke imidlertid ikke mulig å svare utfyllende på spørsmålet fordi nytten av piloten henger sammen med seilerferdighetene. Når forholdene ligger til rette, og du har lært å seile båten i balanse, vil piloten kunne styre problemfritt. 

 

Ta det derfra, du vil få mye nytte av piloten. Etter min mening er den uunnværlig på soloseilas.

Link to post
Share on other sites

Evnen til å styre i medsjø avhenger mye av kompasset som autopiloten bruker. Et rate-kompass eller en IMU  forbedrer egenskapene mye. Disse enhetene registrerer altså raskere at båten begynner å svinge ut av kurs, og autopiloten kan da gi motror raskere.   Men jeg tror denne rorkultpiloten er bundet til å bruke det interne kompasset. Det er likevel endel å hente på riktig setting av de forskjellige parameterene. I problematisk medsjø kan en gjerne prøve å slå av "auto deadband", øke "rudder gain" og redusere "rudder damping".

Link to post
Share on other sites

ST2000+ har NMEA0183 muligheter, og kan feks styre på vind i stedet for kompass kurs , men kan vel også ta i mot eksternt kompass via samme protokoll hvis man har.. Den kan også styre på waypoints fra kartplotter, men jeg sliter litt med å få den til å kvittere ut og fortsette på neste WP i en rute, så jeg bruker mest bare goto og setter ett og ett punkt manuelt i plotteren.

 

Jeg seiler en del på min jeg, men når det begynner å bli kjekt, da overtar jeg selv, og da nærmer det seg sikkert også grensen for når det er lurt å håndstyre. Må jeg ha pisse pause i mye sjø legger jeg ut i en rommere kurs mens autopiloten styrer.  Er det stor medsjø tørr jeg ikke overlate roret til automatikken i det hele tatt. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke fjernkontroll til de der? Isåfall kanskje smart hvis du må opp på dekk for å heise, og behøver holde båten opp mot vind. Hvis du har vindapparater og kan sette den til å styre etter vind så er det jo enda bedre.. 

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tillerpilot på den forrige seilbåten på slutten av 80-tallet. Den ble mye brukt under seils, gange for motor, heise seil osv. Det hadde ingen mulighet for tilkobling av noe som helst. Kun internt kompass. Elmer, som den ble døpt, var mer på reparasjon enn den var i bruk. Når den fungerte, var den et viktig mannskap.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nesten alltid autopiloten på tur.  Har hatt båten i nesten 33 år (Hallberg Rassy 312). Den har også halvlang kjøl. Hadde en Autohelm 2000 (tiller pilot) mesteparten av tiden, men da den var utslitt, byttet jeg den i en Raymarine med samme innfestninger i skrog og rorkult. Min erfaring er at det er bare i ren medvind og endel sjø at jeg må håndstyre.

 

En uke ombord i en Albin Vega var grunnlaget for meg, med null peiling på seilbåt, for å kjøpe seilbåt den gangen båtkjøp ble aktuelt. Hadde jeg ikke fått den turen, hadde det blitt motorbåt. Jeg ble overrasket over hvor mye mindre komplisert det var å håndtere en seilbåt en jeg trodde.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har st2000+, men hakket mindre båt enn deg (maxi68).

 

Til fjorder og innaskjærs er den helt fin, særlig når man skal lange strekk for motor, eller sette seil alene.

 

Skarp kryss sliter den med når det blåser opp, så må ofte låse den på standby om jeg skal reve.

 

Platt lens går fint innaskjærs, men offshore sjangler den som en fyllik. Løsningen min der er å være nærmere slør, noe som også gir mer komfort ombord.

 

Ellers er det viktig å være obs på at den ikke er vanntett, noe jeg oppdaget når hovedkortet korroderte såpass at jeg fikk kortslutning (fikset lett med elektronikkrens og tørking). Bruker bare en plastpose når det regner nå.

 

Den stopper heller ikke når den har maks utslag, så vær obs på det når du f.eks legger til kai osv. Ellers kan den kjøre seg selv i stykker.

 

Alt i alt er den et fint hjelpemiddel, men jeg er i ferd med å lage vindbasert selvstyring til havkryssing nå.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 3 timer siden:

Finnes det ikke fjernkontroll til de der? Isåfall kanskje smart hvis du må opp på dekk for å heise, og behøver holde båten opp mot vind. Hvis du har vindapparater og kan sette den til å styre etter vind så er det jo enda bedre.. 

 

 

Fjernkontrollen heter s100 men jeg bruker den mest når jeg sitter på framdekk i sola under motorgange. For å ta opp ned seil finner jeg kurs først, før jeg begynner, samt kan gjøre det meste fra cockpit. 

 

Gamle autohelm 2000 er videreført i st2000 så det er bare som neste generasjon av samme så vidt jeg har forstått

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...