Jump to content

Ombygging av reimstrammere kad


Dillemann

Recommended Posts

Driver å monterer ombyggingssett 877180 for kad. Ifølge bruksanvisning skal lang bolt på strammer til vannpumpe får å kompensere at banen ligger lengre inn en kompressorstrammeren som skal ha den korte bolten. Det er ikke gjenger nok på den lengste vognbolten til å få strammet opp løpehjulet i henhold til monteringsanvisning.

 

Noen som har opplevd det samme?

Jævla irriterende at man må skaffe korrekt vognbolt til et sett som koster drøye 5500kr…

22770522-08BD-41D9-8632-21BD1784425F.jpeg

5D61C771-6253-4410-BF40-6EA26E66586D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme for et par år siden. Fikk etter mye om og men en ny bolt, men det var den korte til stramming av kompressorreima. Var visstnok samme bolt fikk jeg beskjed om, selv om delenummeret er forskjellig.

 

Jeg gadd ikke å krangle noe mer på det siden det funker med den korte bolten også. Klaringa mellom bolt og kompressorreim blir litt mindre pga mutteren, men det går.

 

67588915245__D8706641-71E3-43E5-A054-B8ED50770FF8.jpeg.f07b4ab6bfb2633061f8cddc688da7b3.jpeg67588946043__FEBBCE81-375A-4D44-87B6-4CE35C80D8A0.jpeg.e3c5219f5d650a4a6d2549913bb3d710.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dette er en problemstilling jeg kjenner delvis til - Jeg har en KAD300 i min båt, og den har originalt hatt de nye strammehjula. Når jeg måtte bytte vannpumpe kom jeg opp i en situasjon hvor den nedre bolten kom så nær reima til kompressoren at reima røyk etter en stund med litt turtall fordi reima trolig kaster seg litt ut akkurat der bolten står. 

I følge Volvo finnes det kun en bolt - Jeg har lett, og forhandler har lett i datasystemene, men uansett hvor jeg ser så finnes det bare ett varenummer på denne bolten, og det er den korte varianten. Jeg har imidlertid en kompis som har en KAD300 som har en lang bolt på sin motor, hvor da den ytre lukkede mutteren kommer på utsiden av reimhjulet til kompressoren.

Slik jeg har løst det nå er at jeg har bestilt og satt på et litt større hjul på vannpumpa (ja - Volvo har to stykker, et lite og et stort.....) Da får jeg god klaring til bolten, men det er rent helvete å få på reima til vannpumpa og hovedhjulet, da de blir litt i korteste laget.

Jeg har forsøkt å få tak i en slik vognbolt som du er på jakt etter, men har ikke klart å finne en noe sted, så om du kommer over en med tilstrekkelig gjengeparti, så vil jeg gjerne høre om hvor det finnes.....

Dette kunne jo også vært løst med et strammehjul som var noe større, da ville det automatisk blitt bedre klaring til kompressor reima.....

/Baard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...