Jump to content

Norske Sjø's premiekalkulator er oppdatert!

Syvert

Recommended Posts

Det er svært vanskelig å sammenligne forsikringselskaper. "Trofaste" kunder har gjerne svindyr forsikring, for de skrur prisen opp år for år, mens nye kunder får et godt tilbud.

Jeg er overbevist om at jeg holder prisen nede ved å bytte selskap ofte. Noterte meg akkurat nå etter at denne diskusjonen kom opp at båtforsikringen min har skutt faretruende i været. På tide å bytte igjen.

Jeg legger gjerne på når telefonselgere ringer, men får jeg et forsikringselskap på tråden, så lytter jeg.

Jeg er fornøyd, trofast Gjensidige kunde. Jeg er 25 år, kjører Cabriolet og har båt som går over 40 knop. Takk gud for "Mafia" tilstander i Gjensidige! Men så skal det jo alltid lønne seg å kjenne en "insider" :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Sjekket kalkulatoren igjen, og fant ut at denne gangen ble prisen for min del ganske lik det som Gjensidige tar. Men så kommer medlemskontigenten i tillegg da... Jeg stusser imidlertid litt på at grunnpremien er den samme om båten går 7 eller 25 knop?? Dette favner jo om så totalt forskjellige båttyper at en differanse i premien ikke hadde vært unormalt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Norske Sjø er 40% dyrere enn Norwegian Brooker for min båt....

Jeg har nesten samme differanse på min forsikring også. Både Norwegian Broker og Norske Sjø bruker så vidt jeg forstår Lloyds. Hva er da grunnen til den store forskjellen?

Har Norske Sjø en dårligere avtale med Lloyds en hva NB har, eller beregner de seg en høyere avanse?

Eller ligger det muligens en fordel i Norske Sjø's tilbud som berettiger en høyere pris?

Hva har skjedd, den nye kalkulatoren ga meg ca. 1/2 pris av hva jeg fant ifjor :eek::rolleyes:

Er du nøye med å lese og krysse av for tilleggene/fradragene? Min personlige mening er at de er satt noe rotete opp. Noen ganger skal man krysse hvis utsagnet stemmer, andre ganger ikke. Enkelte av utsagnene er positive. Andre er negative. Så det er fort gjort å blingse med når man skal krysse og ikke. Og gjør man det, kommer det til/mangler fort prosentuelle tillegg/fradrag som forandrer regnestykket en del. Jeg blingset selv på et av punktene og kom først veldig gunstig ut, før jeg finleste alle punktene en gang til og fant et punkt som gav meg 20% tillegg når jeg endelig leste det korrekt :headbang:.

Premien i Norske Sjø har for mitt vedkommende gått ned med 20% etter omleggingen av satsene.

Forsikret båt for 540000,- som er antatt markedsverdi, eier over 50 år, medlem i redningsselskapet og Sjøasistanse .Premien ble ca kr. 4000,- . IF og Gjensidige Ligger på det dobbelte i premie.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hva gikk den ut på?

Følgende noteres av opplysninger:

Data om eier og båt, samt motorisering.

Sjekkes:

Skrog og dekk

-Skrog, dekk, overbygg

-Festepunkter

-Kjøl, senkekjølkasse

-Skroggjennomføringer

-Personbeskyttelse

-Flyteelement for mindre båter

-Manuell lensepumpe

Motor

-Motorrom

-Eksossystem

-Ventilasjon

-Drivverk

Brennstoffsystem

-Tank

-Tanktilslutning og nippler

-Påfylling

-Brennstoffledninger

-Avstengigskran, filter

-Jording

Elektrisk system

-Batteri, ventilasjon

-Batterikabler, jord

-Hovedstrømbryter

-Kabler, elektrisk installasjon

-Sikringer, koblinger

Styre- og manøversystem

-Styreinnretning

-Rorstamme, rorblad

-Rorstopper

-Nødstyring

-Øvrige reguleringsinnretninger

Øvrige systemer

-Varmesystem

-Kokeapparat, bysse

-Kjøleskap

-Ventilasjon

Brannslukningsutstyr

-Slukker 1

-Slukker 2

-Fast installasjon

Propan

-Beholder

-Lekkasjeindikator (gassalarm ble godtatt for meg)

-Reduksjonsventil

-Rør, nippler, slanger, klamring

Navigasjonsutrustning

-Kompass

-Lanterner

-Øvrig utstyr

Rigg

-Mastebom, beslag

-Stående rigg

-Løpende rigg

Annet

-Fortøyningsgods

-Flytevester

-Bøyer, lys

-Flåter

-Båtperm

Poenget med det er å finne ut om båten er sikker, tilstanden på alle tingene over sjekkes, tror ikke det er en dum sak å få tatt den uavhengig av hvor du har forsikring.

Alternativet er jo å ta testen selv, de fleste klarer det.

Fremdeles milevis over Gjensidige for mitt vedkommende. Mange liter diesel i forskjell.

Æhh... kan du ikke bruke båten hele året med gjensidige forsikring? Huff.. nå må jeg leite frem parpirer her, ble litt nervøs nå...

Se mitt inni forsikringsvilkårene, så kan du se at Gjensidige ikke dekker skader forårsaket av is.

Hva om noe fryser og sprekker? Hva om drivis kommer inn i havna og ødelegger båten? Jeg turde ikke bruke Gjensidige på båten.

Når jeg sa dette til han i Gjensidige, hva der stod, sa han: Å, det var jeg ikke klar over, takk for opplysningen :crazy: .

Lykke til med forsikringen, og måtte ikke noe is treffe deres vei.......

Noe drivis er det slett ikke fare for i min havn, da skal mye skje på klimafronten.

Vinterens kaldeste dag har vel kanskje vært opp mot -6 og kuldeperiodene varer akkurat så lenge at isen på de fleste vann tiner igjen før den blir trygg. Heldigvis har vi noen skøytebaner her i byen :-)

At båten skal sprekke og gå ned på grunn av frosten ser jeg på som så lite sannsynlig at jeg ikke synes det er noe rissiko å ta i det hele tatt.

Så om jeg er påpasselig og måker vekk tung snø de få gangene det kommer i litt mengder er nok båten veldig trygg.

Ser du kjelli holder til i Sandnes. Sliter dere med drivis og frostskader i havnene der?

Noen som vet følgende (Syvert?)?: Min båt går over 35 knop de første ukene etter at den er sjøsatt/nystoffet. På et eller annet tidspunkt bikker den under. Snakker her om absolutt maksfart med tom båt, flatt hav, komler til middag osv.

Hvilket fartsområde skal jeg velge? Forskjellen utgjør om Norske Sjø kommer ca 1500 over eller 1500 under min nåværende forsikring.

Vilkårene sier at for seilbåt så MÅ riggen demonteres og det ser jeg ikke som en nødvendighet å gjøre hvert år så dette fordyrer forsikringen vesentlig. Dette i tillegg til at man må ha en besiktigelse og medlemsskap i seilforening. Summa sumarum blir de for dyre i forhold til forsikringen i Gjensidige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vilkårene sier at for seilbåt så MÅ riggen demonteres og det ser jeg ikke som en nødvendighet å gjøre hvert år så dette fordyrer forsikringen vesentlig. Dette i tillegg til at man må ha en besiktigelse og medlemsskap i seilforening. Summa sumarum blir de for dyre i forhold til forsikringen i Gjensidige.

4.4 Opplag

Opplag kan finne sted på land eller i organisert havn.

4.4.1 Båt i opplag på land skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket og eventuell rigg og seil demontert og lagret i avlåst rom eller annet trygt sted.

Ser for meg ut som riggen kun må demonteres når båten skal i opplag på land. Det er jeg helt enig i etter at nabobåten holdt på å kante fordi vindfanget ble for stort sideveis på masta da vinterstormen satte inn. For min del ville jeg aldri vurdert å ha oppe riggen i vinteropplag på land da vindfanget er enormt når mastetoppen blir 21meter over bakken. Kanskje jeg ville vurdert det med kort mast og gunn kjøl. Om båten er i opplag på vannet (som min er i vinter) mener jeg det er greit med masta oppe.

Morten

For min del ville jeg aldri vurdert å ha oppe riggen i vinteropplag på land da vindfanget er enormt når mastetoppen blir 21meter over bakken. Kanskje jeg ville vurdert det med kort mast og gunn kjøl.

Lokale (vind)forhold bør vel også med i den vurderingen. For et forsiktingsselskap burde det kanskje være et poeng hvor kvalifiserte folk det er som trimmer en rigg som settes opp om våren. Det er ikke bare-bare, men jeg har sett noen tilfeller av at man forsøker å gjøre alt slik som det var sesongen før, uten å vite hvorfor og hvor stramme de enkelte stag skal være. :confused: Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Skjekket opp med Norske Sjø i dag.

Har allerede båten forsikret der og fikk tilsendt ny faktura for et par uker siden. Etter å ha skjekket den nye kalkulatoren, ble premien 2500,- billigere !!!!!!!!! :eek: Ringte straks selskapet for å høre hva dette var for noe.

Der traff jeg en meget hyggelig dame, som straks ordnet opp i sakene. Fikk beskjed om å endre fakturabeløp til nytt beløp :yesnod: Og med ny forfallsdato, 14 dager senere.

Noen av dere har stilt spørsmål om tilegg for å ha båten på sjøen hele året. :flag: Fikk klar beskjed om at det IKKE lenger er noen tilegg for dette :flag: Riktignok ville det ved en evt skade bli en dobbling av egenandelen i disse vintermånder, men det er jo til å leve med.

Så til alle dere som har forsikring i Norske Sjø og har betalt denne. Alle ville ifølge selskapet bli tilskrevet med beskjed om en evt reduksjon og beløpene ville bli utbetalt. Om dette skulle stemme, ja da kalles det service, eller hva :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...