Jump to content

"Flytte" tversoverstang mellom rekkverk framme i baugen


Hartki

Recommended Posts

Hei

 

På båten jeg kikker på så er det montert en tversoverstang framme i baugen mellom rekkverkene. Regner med det er for å stive av. Problemet er at tversoverstanga er montert altfor høyt (ca 60 cm) så det ser litt upraktisk ut ved ombordstigning fra baugen. Har sett på mange andre båter så er det også en stang der, men da er den montert nesten nede ved dørken, gjerne med et trinn, så man lett kan gå ombord via baugen.

 

Er det andre som har montert tversoverstang på denne måten og vet grunnen til at den er montert så høyt?

 

Spørsmålet mitt er om det vil være mulig å ta bort stanga der den er i dag og mortere på ny lenger nede? Vil det være mulig å få det gjort slik at det ser sånn noenlunde bra ut? 

 

Håper jeg gjorde meg forstått

Link to post
Share on other sites

Hartki skrev 10 minutter siden:

Hei

 

På båten jeg kikker på så er det montert en tversoverstang framme i baugen mellom rekkverkene. Regner med det er for å stive av. Problemet er at tversoverstanga er montert altfor høyt (ca 60 cm) så det ser litt upraktisk ut ved ombordstigning fra baugen. Har sett på mange andre båter så er det også en stang der, men da er den montert nesten nede ved dørken, gjerne med et trinn, så man lett kan gå ombord via baugen.

 

Er det andre som har montert tversoverstang på denne måten og vet grunnen til at den er montert så høyt?

 

Spørsmålet mitt er om det vil være mulig å ta bort stanga der den er i dag og mortere på ny lenger nede? Vil det være mulig å få det gjort slik at det ser sånn noenlunde bra ut? 

 

Håper jeg gjorde meg forstått

Forstått blir du men uten bilde er det umulig å gi råd om plassering av stang, styrke osv. 

Link to post
Share on other sites

Her er bilde. Det ene er av den båten jeg ser på som har stange montert høyt. Og det andre er av en annen båt av samme type som har stanga nede (som et trinn)

 

Det er snakk om å flytte den tversoverstanga til lenger ned slik at det blir lettere å entre båten fra baugen. Og at det kan ordnes slik at det blir fint og ikke stygge kutt

Skjermbilde 2024-04-14 211944.png

Skjermbilde 2024-04-14 212532v2.png

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en nordwest 900 som også hadde en slik tversoverstang.  Jeg bestemte meg for å prøve å kappe den vekk, for å lette ombordstigning som du og tenker på.  Det ble noe svakere rekkverk. Men ikke noe som gjorde meg svært bekymret.  Så den tversover ble borte på min båt.  Ble ikke flyttet, ei heller montert igjen senere. 

Jeg ville tatt den bort, hvis jeg var deg. Men kanskje kappet den så pent som mulig, slik at sjansen for å bruke den om igjen er til stede.  

Lykke til

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er uansett ikke enkelt å komme seg ombord over det ankeret der. Jeg ville vurdert å senke den og samtidig montere et baugspyd til å gå på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En god sveiser kan flytte den ned og få det til å se orginalt ut.

Ikke flytt så langt ned at den kommer i konflikt med ankeret når det tipper over kanten (enden svinger opp).

Winsjen kan brukes bak hvis du har en god plass å sette den, men et anker i baugen er viktig for sikkerheten.

Mons

Link to post
Share on other sites

Kapp vekk tversoverstangen (brukes om igjen).

Kjøp deg et par av disse T-stykkene, så kan du montere tversoverstangen på nytt, i mest gunstige høyde som letter ombordstigning og samtidig opprettholder så mye som mulig av stabiliteten i rekkverket.

Dette opplegget blir meget enkelt å justere opp og ned, slik at du kan prøve deg fram til du finner den høyden du blir mest fornøyd med.

 

Den fra Biltema kan også brukes. Biltema kaller den flaggstangholder.

 

 

T-kobling.JPG

Tkobling..JPG

Holder.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...