Jump to content

Akterfortøyning


index

Recommended Posts

Jeg har fått meg ny båtplass, og der blir jeg liggende med akterfortøyning i stedet for utliggere. Det er lagt ut lodd for noen år siden, med tau liggende på bunn inn til kaien. Ett på hver side av plassen. Og anbefalingen fra båtforeningen er at det ikke benyttes blåser, men at man heller legger fortøyningene ned på bunn når de ikke er i bruk. Forøvrig anser de at akterfortøyninger er hver enkelt båteiers ansvar...

 

Så da må jeg prøve å finne på en løsning som er praktisk i bruk for meg! Ser for meg at det kan være en ide med en tamp av synketau, forbundet med en line inn til kaien slik at eventuelt tampen for akterfortøyningen kan plukkes opp derfra. Men for å unngå å finne opp hjulet på nytt så hadde det vært veldig greit å høre hvilke løsninger andre har på dette. Jeg har så langt kun ligget på flytebrygge med utliggere, og har derfor ikke noen erfaring med fast akterfortøyning. Så hvis det er noen som har erfaringer å dele med meg her så hadde det vært supert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skjønenr deg riktig, har jeg vært borti den varianten du beskriver. Et kraftig tau fra moringen, og et tynnere tau som forbinder dette til brygga. Begge er synketau, og den totale lengden er så lang at du ikke får det i propellen når det har sunket. Når du ankommer plassen, må du fiske opp det tynne tauet inne ved brygga, og føre det akterover. Så drar du inn til du kommer til det tykke tauet, strammer opp, og gjør fast.

 

Ulemper:

  • I en båthavn er det gjerne mye uhumskheter på bunnen. Disse får du opp i båten hver gang du fortøyer, siden tampen har ligget på bunnen. Jeg vil tro at dette sliter mer på tauet også.
  • Strøm eller vind fra siden eller aktenfra gjør at fortøyning blir vanskelig. Det tar nødvendigvis litt tid å få akterfortøyningen klar.
  • Du har ingen mulighet for å stramme opp båten etter at du har kommet deg på land. Med en bøye kan du stramme opp fra brygga hvis du fører fortøyningen tilbake fra bøya.
Fordeler:
  • Tja, du sparer prisen av en bøye. En liten pris å betale synes jeg, i forhold til frustrasjonene du sparer.
Etterhvert som du har brukt plassen vil du selvfølgelig få litt trening. Det er kanskje ikke så vanskelig og tidkrevende som jeg hevder. Jeg synes uansett at det var et klønete system.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ett tau fra bunn til kai som synker, så lager du en løkke som du trer på pullert.

Ett sammenhengende tau fra feste i det grove tauet som allerede ligger på bunn, og inn til kaien? Og så rett og slett slå en løkke på det der det passer best for pullerten? Har jeg forstått deg rett da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fordeler:

  • Tja, du sparer prisen av en bøye. En liten pris å betale synes jeg, i forhold til frustrasjonene du sparer.
Etterhvert som du har brukt plassen vil du selvfølgelig få litt trening. Det er kanskje ikke så vanskelig og tidkrevende som jeg hevder. Jeg synes uansett at det var et klønete system.

Synes også det virker litt klønete. Argumentet for å ikke bruke bøyer (det er snakk om en på hver side) var at dette gjorde det lettere å få tauet i propellen. I og for seg et vektig argument. Men det virker litt krøkkete da å måtte fiske opp møkkete fortøyninger fra 3 meters dybde hver gang. Og for sikkerhets skyld så har jeg akterpullertene på innsiden av kalesjen, så da griser jeg til den også... Ikke så veldig fornøyd med den nye plassen nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke legge ut blåser og se hva som skjer? Det koster jo ikke noe særlig

Kan jo forsåvidt det da! Men båtene ligger relativt tett, slik at fortøyningene deles med en annen båt på hver side. Så da er det jo greit å følge noenlunde samme system... Men møkkete tauverk frister ikke noe videre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan jo forsåvidt det da! Men båtene ligger relativt tett, slik at fortøyningene deles med en annen båt på hver side. Så da er det jo greit å følge noenlunde samme system... Men møkkete tauverk frister ikke noe videre...

Det skjønner jeg.

Ligger på samme måte jeg også, men vi har stolper til akterfortøyning.

Du får høre med nabobåtene, kanskje de også vil ha blåser

Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget med fast akterfortøyning i 30 år uten andre problemer enn at tauet er vått. Den delen av akterfortøyningen som normalt er oppe av vannet er ikke grisete, selv om bunnen - som den gjorde hos oss - består av søle. Sørg bare for at det tynne tauet som går fra løkken i akterfortøyningen også blir liggende over vann når båten er fortøyd, så gror jo heller ikke dette.

Bøyer var strengt forbudt i havna vår, og ble resolutt kappet av formannen dersom noen forsøkte seg. Faren for naboens tau i propellen er nokså stor dersom du kommer inn eller går ut med litt sidevind.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Båtforeningen skal ha et firma inn for å se på muligheten for å legge ut utliggere fra kaien i nærmeste framtid. Så det kan nok være en fordel å ikke lage til noe altfor permanent. Men samtidig så må jeg ha noe som er godt nok til å kunne bruke båten uten for mye besvær. Og det bør være såpass enkelt å håndtere at jeg klarer å håndtere det alene, selv i litt vind. Ikke enkelt dette her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har akterfortøyning, to tykke tau fra bunnen og med løkke som jeg fester til båten. Fra løkkene går det tynnere tau inn til brygga. Alt er synketau slik at det ikke kommer i min eller andres propell. Tidligere brukte jeg båtshake til å ta det opp med. Nå bruker jeg et par tau med karabinkroker i endene. Disse fester jeg til løkkene og andre endene til brygga når jeg går ut. Da er det bare å hekte løs karabinkroken fra brygga og trekke opp tauet når jeg kommer tilbake.

 

Bruke blåser? Dette burde være forbudt. Man skal ikke bare tenke på seg selv, men også ta hensyn til andre. Med en tidligere båt og i en annen havn var det tilsvarende fortøyning. Der var det forbudt med blåser, men det var selvfølgelig noen som ikke brydde seg om dette. Det var trangt i havnen, og en gang fikk jeg tauet til båten bak i propellen. Han var ute med båten, og blåsen lå da ekstra lang ut. Ikke noe kjekt i det hele tatt.

-battello

Link to post
Share on other sites

Hulda har bøyer, det er noe dritt allikevel når båten har vært borte et par måneder.

 

Bilde

 

Rett foran baugen henger det en "dings". Det er et jernstykke på 1/4 kilo for å hjelpe tauet til å synke fortere når jeg kaster loss. Ellers så har denne fortøyningsformen overlevd meget hård vind. Den gir sjelden problemer. Fra bøyene går det tykke flytetau inn til bryggen. Det er ingen som har greid å få det i propellen enda. Jeg har spleiset inn løkker på hovedtauet, slik at løkkene blir hektet over en pullert i baugen. Tauene går inn til brygga, midt på tauet er det også spleiset inn løkker som virker som spring, eller ekstra akterfortøyninger.

Link to post
Share on other sites

Mange interressante tips her. Får kjøpe inn en passe mengde synketau og håpe på fint vær neste helg slik at jeg får rigget til et første forsøk. Så får jeg bare håpe at det blir fortgang i arbeidet med utliggere. Jeg er redd for at det vil legge en demper på bruken av båten med et såpass tungvint fortøyningsopplegg som dette, da jeg er avhengig av å kunne håndtere hele prosessen alene. Men men, jeg prøver i alle fall så får vise hvordan det går.. Takk for alle gode tips folkens!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...