Jump to content

Treng tips til ombyggingssett fra kilereim til serpentin for svart Mercruiser CMD D-Tronic 4.2


cortinaman

Recommended Posts

Som tittelen avslører vurderer eg å bygge om dynamodrift fra dobbel kilereim til serpentinbelte, helst med drift av sjøvannspumpe og ekstra dynamo på samme reim.

Sjøvannspumpa er i dag på separat enkel kilereim.

Har forsøkt å leite både på internett og på forumet, men finn ingen konkrete produkt. Er det nokon som kjenner til dette, helst norsk forhandler?

 

Motoren er ein svart Mercruiser CMD D-Tronic 4.2 L ES 320 ca. 2006 modell.

 

PS

Sidan det truleg blir større spenn i reima bør kanskje dynamo også endrast frå enkelfot til sadelmontasje, er det nokon som har erfaring med det på denne motoren?

 

 

 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4.2L der er en reim for vannpumpe, en for dynamo og en for servo pumpe. Kan være en fordel med tre istedenfor en reim. Kan bli problemer med å bygge om pga reim skiven som sitter på veiv og harmonic balancer som er skrudd på denne.

Er det noe problem med det du har nå?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Har du ikke lengre direktedrift av sjøvannspumpa altså?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

Har du ikke lengre direktedrift av sjøvannspumpa altså?

Joda, ville bare sjekke om du fulgte med. Ferskvanns pumpe går vel på reim felles med generatoren. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev 1 time siden:

Joda, ville bare sjekke om du fulgte med. Ferskvanns pumpe går vel på reim felles med generatoren. 

 

Jeg hadde nå egentlig trådstarter i tankene da :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt meir bakgrunn som kanskje svarar på fleire av spørsmåla her:

 

Eg har nettopp kjøpt denne motoren og det er derfor gunstig tidspunkt å gjere eventuelle endringer no når den står på pall. Eg har ikkje studert orginaloppsettet i detalj, dette er meir ein forhåndsundersøkelse for å sjå kva som finst av moglegheiter før eg bestemmer veien vidare.

 

Tankeprosessen begynte med at eg ynskjer å montere 24V dynamo i tillegg til 12V, altså ein ekstra dynamo. Det betyr enten ei ekstra reim eller modifikasjon av den doble dynamoreima som der i dag, i tillegg til å finne/lage festepunkt for ny dynamo. Dersom det finst ferdige sett av god kvalitet føretrekkjer eg dette framfor å hesje til noko sjølv. Og skal ein modifisere kan ein like gjerne ta med seg andre fordeler, for eksempel serpentin. Og kilereimer kan vel heller ikkje ha omvendte radiuser for å få med ekstra dynamo?

 

Eg ser fordelen med dobbel reim, fordeling av belastning og backup om ei skulle ryke. Men då bør alt som er essensielt drivast av den doble reima, eller ha eigne doble reimsett. Dynamo og servo kan ein mista uten store konsekvensar, men ikkje kjøling.

 

Teerex: spørsmålet ditt avslører at eg ikkje har satt meg inn i alle detaljar om motoren enno, men som nevnt er dette ein tidlegfase for å undersøke moglegheiter.

 

Så spørsmålet er vel eigentleg hvilke moglegheiter eg har, kva finst av ombyggingssett for ekstra dynamo og evt. drift av pumper?

Kjør debatt!

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Ville ikke gjort noe forandringer, tror ikke det finnes noe kit å få kjøpt. Så om du ikke har dreibenk og cnc fres til spor på reimhjul og lage brakett selv, er det ikke sikkert du finner noe. 

Som nevnt så er sjøvannspumpe direkte koblet på motoren, det som går reim er generator, servo og ferskvannspumpe.

Noen motorer har fått knekt veiv av foran ved reim hjul av forskjellige årsaker.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ja, sirkulasjonspumpa for kjølevæske drives av kilereim sammen med dynamoen.

Min motor fra 1998 har enkel reim for dette, mens nyere utgaver etter ca 2003 har dobbel reim.

 

Reimhjulet på sirkulasjonspumpa mi har dobbelt spor og det samme har reimhjulet på veiva. 

Men dynamoen min har enkelt reimspor, så altså enkel reim til det da. Det har tilsynelatende fungert greit.

 

Servopumpa drives med egen enkel reim. Jeg har jo planlagt å fjerne servostyringa på drevet (som har styrewire fram til rattet) og erstatte den med hydraulisk styring.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg har også hydraulisk styring, så servopumpa er kanskje unødvendig. Kan det være ein tanke å bruke den reima til å drive ein ekstra dynamo?

 

Har både 12 og 24V ombord, skulle gjerne lada begge med dynamo.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Men har du ikke Bravo drev med original servostyring? Det vanlige da er vel styrewire fra rattsnekke til servosylinderen bak motor. 

Har kjøpt hydraulisk styresylinder-kit som erstatter den originale servosylinderen til drevet.

Må naturligvis kjøpe rattpumpe også etterhvert, når jeg kommer så langt :smiley: 

Enn så lenge er båten et lite prosjekt, og motoren nedplukket innendørs...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, har Bravo 2. Men den har hydraulisk styring fra både innehposisjon og FB. Usikker på om servosylinder er erstatta eller om det er påbygd ekstra sylinder, men det er to sylindre i paralell. Eg kjøpte båten som eit prosjekt uten motor og det har vore tilstrekkeleg andre oppgaver til at eg ikkje har fått sett så nøye på styring ennå :lol:

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...