Jump to content

Lanternemast, kan jeg korte inn skjøtehylsene uten at det ødelegger noe?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har fått spesiallaget masta til båten min. Jeg fikk det delt i 2 av en venn fordi dette vil muliggjøre at jeg kan ta av mast(redusere høyden på den ved transport og når jeg evt kjører under lave bruer). Masta er laget i 25mm rustfritt (hos Rustfritt as på Torp/Fr.stad) og kobberrørene (jeg tror det er kobber - ikke messing, kjøpt hos en rørlegger) er 22 mm.

 

001.jpg.3246a129468cb52775073b24fd90dcd0.jpg

 

Min venn som delte masta og satt inn hylsene (som han måtte dreie noe for å få dem inn) lagde den utvendige delen av hylsene til ca. 14 cm. Jeg lurer på om jeg kan kutte dem ned til ca. 8 cm uten at det går ut over noe? Likeledes ba jeg også min venn legge hylsene inn på samme del, den øvre - men det "glemte" han. Finnes det noen gode råd for hvordan jeg kan få gjort det?

002.jpg.48fab6e6d49c4415fc92306590d2d236.jpg

 

003.jpg.6e8540cb41d6dcacb317febaf2e1e32f.jpg

 

004.jpg.b45417fd82fa140faeea26f18f7d411a.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet med å korte inn litt . . .

Kanskje best å spørre vennen din hvordan rørstumpene er festet før du prøver å demontere dem.

 

Det der er nøaktig som jeg gjorde med kalesjestengene for å kunne dele dem for lagring. Men jeg brukte 22mm rustfri kallesjestang innvendig. Den passet med glidepasning innvendig i 25mm rør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...