Jump to content

Størst mulig båt som kan dras bak pickup


JørgenBlakstad

Recommended Posts

Hei! 
Mine foreldre har idag en uttern t55 og er interessert i å bytte den ut med større båt, men vil helst ha mulighet til å dra bak min ford ranger med 3500kg hengervekt. Sett litt på bavaria 25 sport men det står at de veier alt mellom 2500-2800 kg, finner ingen båthenger med nyttelast over 2760kg. 2800kg er vel fort tørrvekt også(?). 
Vi er interessert i så stor båt som mulig med baugpropell, egen adskilt do/toalett, mulighet for soling enten i akter eller i baugen samt at den kan dras bak min ranger. 
noen med forslag? Evt noen som vet hva en 2005 bavaria 25 sport faktisk veier? 

Link to post
Share on other sites

Bredden blir fort et issue også for dere. Båter med maks 2.55 bredde begrenser endel er min erfaring på jakt etter båt med fasiliteter og godkjent for vei...

Askeladden har noen med 255 bredde, Nordan har en (760?), Ibiza til nøds.

Ellers er mange nyere fort 280 bred..

 

Det går fysisk, men ikke iht regelverket uten masse styr. Se alle tråder om "maks bredde"...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Dersom den er bredere enn 2,55m, er det bred last skilt som må til eller følgebil?

 

blekkulf skrev for 4 timer siden:

Askeladden C78 Cruiser er vel blant de større å kunne ha på henger mtp bredde.

 

https://www.askeladden.no/models/askeladden-c78-cruiser/

Det var jaggu på håret, mens den sprekker vel opp budsjettet selv uten motor? Hva ligger disse på brukt/ny?

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev 7 minutter siden:

Dersom den er bredere enn 2,55m, er det bred last skilt som må til eller følgebil?

 

Det var jaggu på håret, mens den sprekker vel opp budsjettet selv uten motor? Hva ligger disse på brukt/ny?

Det er i utgangspunktet ikke mulig å lovlig trekke bredere båt en 255 cm på en henger med vanlig påløpsbrems. Du må da ha driftsbrems, (typisk lastebilhenger). Sen er det slik at ikke alle kan reglene og jeg har hatt kunder som har fått kjøre videre med bred last-markeringer, selv om dette skal være ulovlig i følge loven. I bland annet Vestfold har dette skapt store utfordringer for marinaer og andre profesjonelle da reglene har begynt å tillempes hardere og mange vanlige familiebåter er bredere en 255.

Link to post
Share on other sites

Greit at det er litt regelverk rundt trailing, men i USA virker det som det er ok så lenge bilen orker å dra! 

henger regler i Norge er veldig spessielle og ikke lett å forstå!

scar.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 19 minutter siden:

 

-morten- skrev 20 minutter siden:

henger regler i Norge er veldig spessielle og ikke lett å forstå!

 

 

Jeg synes det er veldig enkelt å forstå at man ikke skal ha henger med båt bredere enn 255cm på veien uten følgebil og skilting. Veinettet vårt egner seg rett og slett ikke for dette! Her er det vel amerikanske regler, eller mangel på regler, som framstår som vanskelige å forstå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, index said:

 

Jeg synes det er veldig enkelt å forstå at man ikke skal ha henger med båt bredere enn 255cm på veien uten følgebil og skilting. Veinettet vårt egner seg rett og slett ikke for dette! Her er det vel amerikanske regler, eller mangel på regler, som framstår som vanskelige å forstå. 

Bredden er ikke vanskelig å forstå nei!!  hadde reg. henger på forrige båt. veldig lang akselavstand og henger var 250 og båt 233 bred. Utover til hytta er det så og si ikke vegskulder så det er utrolig slitsomt å kjøre med på dårlig og svingete veger. Subaruen ble liten forran båten, men har bare B kort så kunne ikke kjørt tyngre bil!

IMG_0078.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Greit at det er litt regelverk rundt trailing, men i USA virker det som det er ok så lenge bilen orker å dra! 

henger regler i Norge er veldig spessielle og ikke lett å forstå!

scar.jpg

Amerikanerne har et annet system, med bland annet hydrauliske skivebremser. Så lenge vi ikke har noen form av kontroll på hengerens tekniske tilstand (eu-godkjenning eller lignende) tror jeg det er greit at man ikke kjører med mer en 3500 kg bak bilen. Jeg jobber med hengere og om folk visste hvor mange som kjører rundt med dårlige eller ubefintlige bremser ville man nok vært mer nervøs på veien. 255 cm er samme bredde som et vogntog eller semitrailer. På det norske veinettet er det mange steder det ikke er gunstig å møte bredere ekvipasjer en dette. En løsning ville kanskje vært om det var mulig å søke dispensasjon for en hvis strekning en viss tid om man har en bredere båt.

Link to post
Share on other sites

Nordan 780 er vel 250 bred. 4 sengeplasser, solseng og det meste man trenger. 
 

balt 750 er en stor og romslig båt, men kanskje ikke den vakreste. Oppgitt Til 2,54 bred.. 2500 kilo så vekten er i grenseland


cormate ser også ut til å ha båter som kan passe, om den passer lommeboka

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi trekker en Jeanneau Cap Camarat 750 DC på en Tiki BP 3500. Båten er 254 bred og har separat (lite) toalett. Nyttelast på Tiki'en er ca 2600. Båten ligger nok noen få 100kg under nyttelasten med fulle tanker og utstyr.

Et eksemplar: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=306948580

Så ikke noen akkurat nå på Finn, men det bruker å være en håndfull av disse som bytter eier ila våren og sommeren.

Link to post
Share on other sites

Så lenge trådstarter holder seg til Bavaria 25 Sport (ca 2005 årgang), så er vel ikke bredden et problem. Bavaria har i alle år bygget paragrafbåter iht europeisk regelverk for veitransport, dvs modeller med bredde som passer akkurat innenfor lovilige grenser/dispensasjoner som transportørene har opplegg for, (f eks 255 cm, 399 cm osv). 

 

Men vekten blir jo fort et problem. Hvis planen er å frakte båten på henger langs hovedveiene våre, så vil jeg i alle fall anbefale å være på rette siden av loven på E-18 gjennom Vestfold. Et nokså vanlig syn på denne tiden og utover er båthengere som må settes igjen på veiskulderen pga overvekt, bredde, tekniske feil osv,. Politiet følger ofte ekstra godt med på hyttetrafikken når folk skal ha med daycruiseren ned på hytta nå på våren. 

 

Hvis du kjøper båt og evt er i tvil, så bør turen gå innom en vekt for å dobbeltsjekke, selv om det i prinsippet kan være risikabelt bare å ta turen til vektstasjonen hvis du er over grensen. Fant denne på boat.no som viser data for Bavaria 25 Sport fra 2005. Sikkert samme sted du selv har sjekket også.

 

image.png.701695dfa372f4db4cabc758e5b78cd1.png

 

Egen erfaring tilsier at oppgitt båtvekt fra produsent/forhandler oftest ligger mye lavere enn hva båten reelt sett veier. Men når du har den på henger, så har du jo mulighet for å strippe ned mest mulig. (Anker, tomme tanker, løsøre osv). Lykke til:)

Link to post
Share on other sites

Kan være lurt og kontrollveie før man drar av sted.. var selv å hentet en Bavarian 25 sport med kransemi, der eier hadde fått kjøreforbud.. der båt og henger veide i overkant av 3800kg.. vil tro at denne båten hadde greit med drivstoff på tankene. Og ellers alt man trenger ombord.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev On 16.4.2024 at 23.06:

Bør være påhenger skal du få den ut og opp av vannet uten å skade noe.

Det er vel ikke noe problem å ta drevbåter på de fleste hengere, men er det strakaksel og ror, må man ha riktig henger for båten.

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev On 23.4.2024 at 9.38:

IMG_0084.jpeg.4c90c7140bd9d24273b809a128a6264f.jpeg

 

Slik holdt jeg på før.

 

Du kunne nok med fordel ha fått båten en halvmeter lengre bak på hengeren iallefall :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

 

Du kunne nok med fordel ha fått båten en halvmeter lengre bak på hengeren iallefall :smiley:

Helt riktig. Ble flyttet litt bakover men fungerte, veldig bra bak Jeepen etter det. Var vektmessig akkurat innafor. 

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev 37 minutter siden:

Helt riktig. Ble flyttet litt bakover men fungerte, veldig bra bak Jeepen etter det. Var vektmessig akkurat innafor. 

 

Ja, minner meg om dette stuntet. Gikk bra det også :giggle: Men kunne nok ha flytta vekten litt bak. Vektmessig mere uttafor enn innafor.

 

tungtransport.jpg.1c33590da351ef2fb960e67bad15312d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

JørgenBlakstad skrev On 16.4.2024 at 15.07:

-men vil helst ha mulighet til å dra bak min ford ranger med 3500kg hengervekt. Sett litt på bavaria 25 sport men det står at de veier alt mellom 2500-2800 kg, finner ingen båthenger med nyttelast over 2760kg. 2800kg er vel fort tørrvekt også(?). 
Vi er interessert i så stor båt som mulig med baugpropell, egen adskilt do/toalett, mulighet for soling enten i akter eller i baugen samt at den kan dras bak min ranger. 
noen med forslag? Evt noen som vet hva en 2005 bavaria 25 sport faktisk veier? 

Hei, med dette utgangspunktet er jeg redd du vil slite med tanke på vekt på Bavaria 25 Sport.

Min kranfører hadde nykalibrert vekt på krana ved siste løft, og fortalte at min Bavaria 25S veide rett over 4 tonn(!).

 

Dette var med full dieseltank, (300l), men tom vanntank og septik. Normalt lastet båt med putesett og "vanlig" båtutstyr ombord. Båten er oppgradert med VP D4-300 og DPH drev, så mulig motorpakke er noe tyngre enn utgangspunktet.

 

Båten ble i sin tid kjøpt i Bergen og skulle i utgangspunktet fraktes av en transportør som kjørte med varebil og stor båthenger til østlandet. Når transportør ble oppmerksom på reell vekt valgte han å trekke seg fordi det ville bli "for mye" overlast og risiko. Så endte opp med kranbil. (Husker ikke hva han hadde av lovlig nyttelast på henger).

 

Ellers er jeg meget godt fornøyd med båten. Den hadde nok tikket de fleste boksene deres - så synd den blir for tung:smiley:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...