Jump to content

Legge fall forseil og storseil til cockpit


Gew77

Recommended Posts

Etter å ha vært med på et lærerikt begynnerkurs i seilbåt, begynner man å få seg en ønskeliste.

 

På den Albin Vega jeg har kjøpt er fall og vinsjer i masta. Ser jo den store fordelen med å kunne heise seilene fra cockpit. Er det mulig/ greit å legge opp. Ser at jeg trenger disse delene: blokk i bunnen av masta, "tauklemme" og to vinsjer, stemmer det? 

 

Tips og forslag mottas med takk 😊 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

På forhånd unnskyld for at jeg gjør det man ikke skal gjøre - å anbefale deg det motsatte av det du spør om :)

 

Jeg er på seilbåt nummer tre nå. På første båt var jeg opptatt av at fall måtte være ført tilbake til cockpit. På båt nummer to og tre (nåværende båt) er de ikke ført tilbake, og seilene går opp og ned med samme frekvens som på båten med alt tilbake til cockpit. For det det er verdt har jeg endt opp med å like "skutefølelsen" jeg får ved å gå fram til masta for å heise seil, reve osv. Jeg ville anbefalt å prøve ti seilturer med båten slik den er nå før du går til innkjøp av ekstra blokker, kanskje lengre fall, taulåser osv. At du får en del mindre liner å vasse rundt med i cockpit er også noe å tenke over. 

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva den store fordelen du sikter til er. Jeg har seilt flere båter med begge løsninger og min erfaring er at det er fordeler og ulemper med begge løsninger.

 

Slik jeg ser det, er sikkerhetsperspektivet nok den største fordelen ved å kunne trekke fall fra cockpit. I og med at man slipper å forlate cockpit om man havner ut i dårlig vær.  Er det vellgjort og vellholdt, så blir det vel også mer beleilig, men i noen av de båtene med denne løsningen jeg har vært i, så har det heller gjort det tyngre og det føltes mer knotete. 

 

Ved å vinsje i masten føler jeg at man får påført kraften mer direkte og det føles som om det fungerer bedre. Skal sies at de båtene jeg har brukt med denne løsningen også er mindre båter, typ under 30fot.

 

Såvidt jeg kan se, så virker utstyrslisten fin, om du kan trekke begge fallene på samme side av masta, klarer deg sikkert også med kun en vinsj, så lenge du har vinsjavlasterene. Skader aldri å ha to da. 

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 1 minutt siden:

hvorfor

Du kan ikke være to steder samtidig. Skal du reve storseilet må fallet slippes litt ned, forliket festes med revepunktet i bommen, fallet strammes og aktre revesnor strammes, så tilbake i cockpit og skjøte inn.

Link to post
Share on other sites

Det går helt fint å reve alene med tradisjonelle revekroker, selv om fallene går til cockpit. Det er bare å sette et merke på fallet. Og gjerne ha en liten surring eller strikk på kroken, for å hindre at ringen hopper av. Det finnes også revesystemer som kan betjenes fra cockpit.

 

Jeg pleier  forøvrig å heise seilene nesten helt opp for hånd på masten. Så jeg synes det er en fordel at fallene kommer ut av masten høyt oppe. Gjerne også en cleat for holde  fallet mens man går til cockpit. Men jeg bruker bare et slippstikk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, du trenger blokker nede ved mastefoten, samt noen trinser for føring av linene (typisk på hyttetaket) og taubremser foran en egnet vinsj. Jeg hadde en båt omtrent samme størrelse der jeg hadde bomløft, fall, reveliner og storseilsfall til cockpit, men måtte frem og hekte på storseilet på revekrok. Fungerte fint også til soloseilas. Hadde stålringer på en sydd slynge gjennom maljene i masteliket, med tilpasset lengde i forhold til  det som allerede var revet. Du kan også rigge revesystemer f.eks. der du rigger en line i masteliket også og rever med den, så trenger du ikke revekrok.  Selden har et system med "single line reefing" der reving av mastelik og akterlik betjenes av en enkelt line i cockpit, men dette finnes ikke/anbefales ikke for din båt vil jeg tro.  Fordelen med å reve fra cockpit er at du er mer beskyttet, lettere å styre samtidig under soloseilas dersom du ikke har autopilot. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har/hatt begge deler. På en liten båt (<36 fot) hadde jeg ikke tatt bryderiet. Og hadde jeg kjøpt 42 fot Hulda med reving på masten, ville jeg ikke tatt verken kostnad eller bryderiet med å endre oppsettet. 

 

Mastliket til Hulda er vel drøyt 15 meter. Og jeg har en kraftig elektrisk winch som feier 60 kg storseil opp i løpet av sekunder. Og det er vel den største fordelen ved oppsettet på Huldas liner til cockpit. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...