Jump to content

OpenCPN - Netlasting av norske kart


Arne2

Recommended Posts

Har akkurat fått installert OpenCPN på PC og fått den til å fungere. Som "GPS antenne" bruker jeg bare en mobiltelefon med en app som heter "Bluetooth GPS output". Det fungerer og jeg kan se riktig posisjon og kompassretning på det nokså grove verdenskartet som følger med.

 

Så kommer det som er spørsmålet:

 

Forstår at kartverket har noen gratis kart man kan laste ned (?!). Stemmer det?

 

Ser ogsaå at det finnes en nedlastninglink her for noen kart som koster 21 Euro "plus tax".

 

https://o-charts.org/shop/en/oesenc/24-no.html

 

Er det dette heg bør satse på, for en uttesting, eller finnes det kart man kan laste ned direkte fra kartverket, som kan være egnet?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er O-charts som er det rette for OpenCpn. Disse gir jevnlig gratis oppdatering i et år, ypperlige kart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev 25 minutter siden:

Hej

Om du inte vill ha sjökorten låsta till din dator, (får ha dem på två) kan du köpa en dongle och lägga en licensen där, då kan du flytta sjökorten till vilken dator som helst. dongle

Hälsningar Ove

 

Om man vil ha kartene tilgjengelig på flere enheter, men kun trenger én aktiv enhet til enhver tid er en dongle en god løsning. Last ned og installer kart på så mange enheter du vil (dongelen må være tilkoblet når man gjør dette), og så kan man bare flytte dongelen fram og tilbake til den enheten man skal bruke der og da. Dermed kan du ha en "navigasjons-PC" hjemme i sofaen for forberedelser til årets båtferie, en i båten for når du er på tur, en i den andre båten og en i sekken for sikkerhets skyld, og uansett så betaler du bare for ett sett kart.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette er vel i utgangpunktet open source og gratis, men så kreves det litt inntekter for å drifte servere og slikt. Forstår det slik at disse kartene som det er snakk om her kommer fra Kartverket, og at noe av utfordringen med OpenCPN er at kartene kommer fra litt forskjellige steder. Er i tidlig fase og har ikke mye erfaring.

 

Mobiltelefon og bluetooth virker under uttesting, men regner med at det ikke vil gi en optimal stabilitet i drift. Fant ut at Kjell og Co selger slike "GPS dongler" for tilkobling til PC:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/gps/gps-mottakere/globalsat-br-355n5-gps-mottaker-p31053

 

https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/gps/gps-mottakere/navilock-nl-602u-gps-mottaker-p95367

 

Er det noen av dere som kan anbefale, fraråde, eller som har andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en eldre versjon av den første du linker til, og den funket helt utmerket. Nå får jeg GPS posisjon fra en tilkoblet AIS enhet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 1 time siden:

Er det noen av dere som kan anbefale, fraråde, eller som har andre forslag?

 

 

er fornøyd med NAVILOCK NL-8002U Multi GNSS Receiver

GPS/GLONASS/GALILEO mottakermodul

 

Swingswong skrev for 2 timer siden:

21 euro for et kart må jeg si er mistenkelig billig

Huske ikke det har vel hvert billig kart  i ca. 10år nå.

Og hele Norge oppgradering hver 14 dag i et år 

(Efs) kommer ut hver 14. dag

De har forhandlet fram en bra avtale med kartverket.

Sverige og Danmark koster 30 € stykke.

Ser ut som Sverige og Danmark har tatt til vettet angående oppdateringen.

You will be able to update your charts during a year from the purchase date. Charts have different update periodicity:

  • Weekly: DE, FR, SE, NO, FI, PL, PT, CV, Caribbean, IT, EE, DK, GL, FO.
  • Fortnightly: AU.
  • Monthly: CA.
  • Quarterly: UK, ES, BE, NL, HR, IS.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...