Jump to content

Engbo Maxi 34G fusker ved innkjøring av tau


JRK

Recommended Posts

Har byttet ankertau. Motor er kald. Batterispenning er OK. Frittfall funker . Men når jeg skal kjøre inn tauet går det bare 20 cm så stopper vinsjen. Trykker jeg på nytt går den nye 20 cm osv. Spiller ingen rolle om den trekker bare tau eller med anker. Det at den går bare 20 cm kan jo tyde på at den tror at ankeret er nesten inne? Men begge messingtrådene er montert som de skal. Noen som har opplevd det samme, eller har ide om hva som er lurt og prøve

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 36 minutter siden:

Noen som har opplevd det samme, eller har ide om hva som er lurt og prøve

 

Kople fra Stoppføleren og prøv da.

kjøpte ny føler og alt OK.

 

Ringe Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 jobbet hos Engbo.  

 

Ps. når den stopper kan du da forsette med sakte fart?

Er klaringen blitt forlite til føleren med det nye ankertau.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ps. når den stopper kan du da forsette med sakte fart?

 

Takk for svar Roger

Nei den stopper etter 20 cm og starter jeg på nytt så går den nye 20 cn. osv.

Så uten stoppføler, så skal den gå fult inn om det er denne som feiler?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Så uten stoppføler, så skal den gå fult inn om det er denne som feiler?

 

Ja. så en må stoppe i tide og ta resten med sakte fart.

prøv først å Justerer klaringen.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette høres nesten for utrolig ut, men det kan se ut som at logikken i ECU har blitt omvendt. Det første jeg oppdaget var at for å få vinsjen til å slippe ut mens pilen pekte nedover på operatørpanelet (Som den skal iht til Engbo), var jeg nødt til å endre tilkoblingen påå rekkeklemmen. Nr.2 1 måtte til 3 og omvendt. Greit nok koblet tilbake og tenkte da får jeg lære me meg at pilens retning er omvendt. Men så tilbake til at visjen trekker bare 20 cm av gangen når den drar inn tauet. Her er det også logikkfeil på vinsjen det at den drar bare 20 cm er ford dette er frislipp av ankeret . Da skl motor start og så stoppe. Oppdaget at når jeg trykker på knappen for å slippe ut ankeret da er motoren inkoblet hele tiden. 

Noen som vet om det finnes en reset knapp bak gummiproppen?

Har snakket med eks. Engbo og han sier at det skal finnes en toggle svich for å endre dreieretning. Får leke meg litt med disse først.

Link to post
Share on other sites

Utrolig nok så stemte dette. Byttet om A1 og A2, Strøm til ankerviklingen, og da virket inn og utkjøringen som den skulle.

Har en liten mistanke om at denne merkverdige logikkendringen skjedde i fjor høst da jeg prøvde å parre en fjernkontroll som mistet kontakt med ECU til vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...