Jump to content

100Ah 820CCA Biltema startbatteri til en VP D4 - erfaringer?


R.O

Recommended Posts

Exide AGM batteriet holdt to sesonger. Nå går jeg for vanlig blybatteri. Vurderer biltema sitt, ikke for å spare noen hundrelapper, men det er så trangt at målene er vesentlig, bla at batteriet ikke er bredest i bunn. Da finner jeg et på Biltema som jeg tror skal passe: Fritidsbatteri marine,12 V, 100 Ah - Biltema.no

 

Noen som har erfaringer med Biltema sine. 100Ah nok for en D4? Men det er vel CCA strømmen som er viktigst..? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er fra brukerhåndbok for D4/D6.

 

image.png.7a2f855dd2e8625873f8ef711c00ba24.png

Det trekkes mye strøm ved start. Veldig mange har likevel kun ett batteri.
Om plass er et problem, har jeg hørt mye skryt om Optima-batteriene til dette formålet.

Og ja, det er CCA som er viktigst - du trenger mye strøm en veldig kort periode.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor vil du bruke et fritidsbatteri til start? Det er vel ikke optimalt?

 

Med tanke på at VP anbefaler to på 800CCA så synes jeg uansett dette høres lite ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Men hvorfor vil du bruke et fritidsbatteri til start? Det er vel ikke optimalt?

 

Med tanke på at VP anbefaler to på 800CCA så synes jeg uansett dette høres lite ut. 

 

2 x 800CCA har jeg også lest, dvs det står vel 2 x 88Ah 800CCA - er det 176Ah 800CCA, eller 176Ah og 1600CCA?  Jeg har uansett aldri sett så store start batterier på en D4, de fleste jeg har vært borti har kommet med ett start batteri. Min var satt opp med et 105Ah (husker ikke CCA), det holdt i 8år... 

 

Seatronic anbefalte dette: Skanbatt SK115AH Fritidsbatteri 12V 115Ah blybatteri - Seatronic

 

Vanskelig å finne rene start batterier, de fleste er kombinasjon start og forbruk..

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 45 minutter siden:

 

2 x 800CCA har jeg også lest, dvs det står vel 2 x 88Ah 800CCA - er det 176Ah 800CCA, eller 176Ah og 1600CCA? 

 

Det er 176Ah og 1600CCA. Og det er grunnen til at det er satt opp to batterier, du finner ikke ofte ett batteri på 1600CCA. Du klarer sikkert deg med mindre om du bruker den kun sommerstid, men hvor mye mindre bør du spørre VP forhandler om. 

 

Rene startbatterier har vel aldri vært vanskelige å finne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt tidlig ute med å avskrive Exide AGM batteriet. Noen varsler om lav spenning, og kanskje en skepsis til et kompakt 50Ah startbatterie gjorde at jeg konkluderte litt raskt. Fikk båten på vannet i dag, og etter å ha kjørt tilten på drevet i 2 sekunder viste spenningen 12.27V. Hadde ikke mye trua, men D4en startet som en varm bilmotor... 

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

Det er 176Ah og 1600CCA. Og det er grunnen til at det er satt opp to batterier, du finner ikke ofte ett batteri på 1600CCA.

På en annen side finner man heller ikke ofte så store startere på en fritidsbåt.
Uten jeg gidder å regne må starteren være på 10 hk + eller noe som neppe er tilfelle så jeg er skeptisk til tallet 1600cca

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

Litt tidlig ute med å avskrive Exide AGM batteriet. Noen varsler om lav spenning, og kanskje en skepsis til et kompakt 50Ah startbatterie gjorde at jeg konkluderte litt raskt. Fikk båten på vannet i dag, og etter å ha kjørt tilten på drevet i 2 sekunder viste spenningen 12.27V. Hadde ikke mye trua, men D4en startet som en varm bilmotor... 

 

 

Varsler om lav spenning via EVC må du ikke bruke for å diagnostisere batteriet. Er overrasket over spec som legges ut her, høres overkill ut. Mener at jeg fikk oppgitt 1000A for D6 da jeg hadde det selv. Monterte et 50Ah Exide EM1000 i en kameratbåt med D6 og det fønket fint i mange år til båten ble solgt.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

På en annen side finner man heller ikke ofte så store startere på en fritidsbåt.
Uten jeg gidder å regne må starteren være på 10 hk + eller noe som neppe er tilfelle så jeg er skeptisk til tallet 1600cca

 

Det er motorprodusenten som oppgir det da, ikke baatplassen. Og da har de nok en grunn til det. Dessuten, det er ikke bare startmotor som trekker strøm, moderne motorer har ofte både forvarming og ettervarming som krever sitt. Min lille Ford krever iht spec minimum 735A CCA, men selv et 100Ah  820CCA holdt ikke lenge hos meg. Nå har jeg AGM på 105Ah og 950CCA, og det fungerer så langt helt utmerket. Så min anbefaling er å heller gå opp på CCA enn ned...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt kundebåter med D6 og disse var veldig følsomme på lav spenning. Nå er dette en del år siden, og mulig mykvaren er forbedret, men den gangen dukket det opp mange rare feilmeldinger hvis motoren ble prøvd startet med litt lavt batterinivå. Kanskje derfor Volvo sikrer seg med den specen, som kan fremstå som overkill? Jeg husker ikke hvordan batterier som var montert i disse båtene, men det var originalmontert fra Goldfish så sikkert ikke noe dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to D6 og bruker to stk 100 Ah 820 CCA som startbatterier. Disse to startbatteriene er felles for begge motorer så altså 200 Ah og 1640 CCA. Jeg starter først en motor, og så venter jeg 5+ sek til spenningsdippen (leser av voltmeter) som oppstår under start er over før jeg starter motor nr to. Om jeg ikke hadde brukt båten i områder hvor man finner nye batterier rundt ethvert gatehjørnet så hadde jeg nok heller hatt de separat. 

 

Hadde tidligere batterier som var på slutten av levetiden. Da opplevde jeg at spenningen under start dippet såpass lavt at EVC-systemet gikk i nødmodus.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev Just now:

 

 

Hadde tidligere batterier som var på slutten av levetiden. Da opplevde jeg at spenningen under start dippet såpass lavt at EVC-systemet gikk i nødmodus. 

Det var det jeg også opplevde. Måtte gjøre hele systemet strømløst for å nulle ut feilen hvis jeg husker riktig.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 14 timer siden:

Varsler om lav spenning via EVC må du ikke bruke for å diagnostisere batteriet. Er overrasket over spec som legges ut her, høres overkill ut. Mener at jeg fikk oppgitt 1000A for D6 da jeg hadde det selv. Monterte et 50Ah Exide EM1000 i en kameratbåt med D6 og det fønket fint i mange år til båten ble solgt.


Var lav spenning på Victron måleren, så direkte på batteriet. Var litt rask med å diagnostisere, basert på hvordan batteriet oppførte seg ved kortvarig last, og hvor lang tid det brukte på å komme opp igjen. Kan ha blitt litt lurt av kulda..?

 

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 1 time siden:


Var lav spenning på Victron måleren, så direkte på batteriet. Var litt rask med å diagnostisere, basert på hvordan batteriet oppførte seg ved kortvarig last, og hvor lang tid det brukte på å komme opp igjen. Kan ha blitt litt lurt av kulda..?

 

 

Victron er nok mer nøyaktig ja! Er gjerne en kombinasjon av lav temp og utlading. Sikkert smart å få testet kapasiteten om du er i tvil. Om du har parallellbryter/nødbryter mellom start og forbruk og kan starte med og uten denne inne kan det gi et inntrykk på en enkel måte. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...